Auflistung nach Autor:in "Wieland, Markus"
1 - 2 von 2
Treffer pro Seite
Sortieroptionen
- WorkshopbeitragTowards Inclusive Conversations in Virtual Reality for People with Visual Impairments(Mensch und Computer 2022 - Workshopband, 2022) Wieland, Markus; Machulla, TonjaCurrent mainstream social Virtual Reality (VR) spaces pose barriers to the equal participation of people with visual impairments (PVI) in social interactions. At present, VR is first and primarily a visual medium with a strong emphasis on the visual design of the VR scene and the available avatars. If social communication cues, such as non-verbal communication, are available at all, they are often not provided in a form accessible to PVI. Such cues are essential in social interactions to successfully participate in social interactions and experience a conversation in VR as realistic. Here, we summarize previous research regarding specific requirements for social VR spaces to be accessible to PVIs. We describe how people with disabilities recognize and identify potential conversational partners and how non-verbal communication works between PVI and sighted people. Our goal was to provide an overview of valuable features that can be implemented for inclusive conversations in a social VR space.
- WorkshopbeitragVirtuelle und Augmentierte Realität für Partizipation und Teilhabe(Mensch und Computer 2022 - Workshopband, 2022) Draxler, Fiona; Feitsch, Jochen; Neuhaus, Robin; Ringfort-Felner, Ronda; Wieland, Markus; Hassenzahl, Marc; Geiger, ChrisVirtuelle und augmentierte Realität (VR/AR) sind mittlerweile wesentliche Technologien in vielen gesellschaftlichen Bereichen. So ermöglichen VR und AR digitale Partizipation und Teilhabe etwa im Kontext sozialer, kultureller und wirtschaftlicher Projekte. Insbesondere können vielfältige zukünftige, vergangene oder simulierte Szenarien interaktiv gestaltet und immersiv visualisiert werden, zum Beispiel um Bürgerbeteiligung zu fördern oder kulturelles und historisches Erbe erlebbar zu machen. Herausforderungen, auf die dabei besonderes Augenmerk gelegt werden sollte, sind die Interaktion in Multi-User-Szenarien sowie die inklusive Gestaltung. Der Workshop bietet ein Forum zum Austausch zum Einsatz von VR/ARbasierten Technologien im Bereich der digitalen Gesellschaft aus Forschungs-, Entwicklungs- und Anwendungsperspektive. Er wird als klassischer wissenschaftlicher Workshop mit Kurzbeiträgen, Diskussionen und Prototypendemonstrationen gestaltet.