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Workshopband MuC 2017

Hier finden Sie die Beiträge, die im Workshopband der Mensch und Computer 2016 veröffentlicht wurden.

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Autor*innen mit den meisten Dokumenten  

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Neueste Veröffentlichungen

1 - 10 von 93
  • Konferenzbeitrag
    Natürliche Benutzungsschnittstelle zur Steuerung eines Flugroboters
    (Mensch und Computer 2017 - Workshopband, 2017) Herrmann, Roman; Schmidt, Ludger
    Flugroboter werden immer populärer und in immer mehr Alltagsszenarien eingesetzt. Dies forciert den Bedarf nach intuitiven und gebrauchstauglichen Steuerungen. Daher wurde eine natürliche Benutzungsschnittstelle zur Steuerung eines Flugroboters entworfen, die in einer Benutzerstudie mit einer traditionellen Steuerung verglichen wurde. Die Benutzungsschnittstelle verwendet ein bewegungserkennendes Armband (Thalmic Myo) und eine Durchsichtdatenbrille (Microsoft HoloLens) für die visuelle und auditive Ausgabe von Rückmeldungen und die Steuerung des Flugroboters über die Kopfneigung des Benutzers.
  • Konferenzbeitrag
    How to Determine the Effectiveness and Efficiency of Coordination and Awareness Support Systems.
    (Mensch und Computer 2017 - Workshopband, 2017) Oemig, Christoph; Gross, Tom
    Coordination and awareness have been research issues for many years. Effortless coordination and effective awareness support have been goals ever since. Yet, measuring the effectiveness and efficiency of these support systems has remained a complex issue leaving researches with the dilemma that achieving either goal requires some kind of measurement. In this paper we introduce our approach that has the goal to determine whether a certain coordination or awareness support system actually improves a user group’s coordination. We demonstrate how a simple interactive task helps to achieve this goal.
  • Konferenzbeitrag
    Improving the Shopping Experience with an Augmented Reality-Enhanced Shelf
    (Mensch und Computer 2017 - Workshopband, 2017) Álvarez Márquez, Jesús Omar; Ziegler, Jürgen
    With the introduction of augmented reality in the business domain, the line that separates e-commerce and traditional trading is becoming thinner than ever. We present here our ongoing research concerning the integration of product-related information in a physical store context, considering the reconciliation of e-commerce and brick and mortar stores and setting the foundations to further explore the feasibility of bringing recommendations closer to customers and study possible interaction issues. For such purpose, a tool that provides wine information is being developed making use of the new advances in augmented reality technology (HoloLens).
  • Konferenzbeitrag
    Eine Sandbox zur physisch-virtuellen Exploration von Ausgrabungsstätten
    (Mensch und Computer 2017 - Workshopband, 2017) Biefang, Kai; Kunkel, Johannes; Loepp, Benedikt; Ziegler, Jürgen
    In diesem Beitrag stellen wir die Archäologische Sandbox vor: Ein Tangible User Interface (TUI) mit dem archäologische Ausgrabungsstätten und dort gefundene Artefakte exploriert werden können. Das System zielt auf den Einsatz in Museen ab, die ihren Besuchern den Zusammenhang von ausgestellten Exponaten und der Ausgrabungsstätte näherbringen möchten, an der diese gefunden wurden. Den Kern des TUIs bildet eine mit Sand gefüllte Box, auf dessen Oberfläche eine geografische Karte projiziert wird. Durch das Graben im Sand an der richtigen Stelle werden Informationen zu an diesem Ort gefundenen Ausstellungsstücken abgerufen. Eine durchgeführte qualitative Interviewstudie bestätigt die intuitive Bedienbarkeit und die intrinsisch motivierenden Interaktionsmöglichkeiten des Systems.
  • Konferenzbeitrag
    Sensor-Probes zur partizipativen Entwicklung für das Internet der Dinge
    (Mensch und Computer 2017 - Workshopband, 2017) Bischof, Andreas; Kurze, Albrecht; Storz, Michael; Totzauer, Sören; Lefeuvre, Kevin; Jakob, Sebastian; Berger, Arne
    Wie können vernetzte Produkte für das „Smart Home“ unter Einbeziehung von Verwenderinnen und Verwendern gestaltet werden? Der Beitrag diskutiert diese Frage unter Rückgriff auf das Konzept „situierter Daten“, das in einer methodischen Kombination von Sensordaten und den sozialen Praktiken der Akteure und Akteurinnen besteht. Zur Umsetzung dieser Methodik wird ein dreiteiliges System aus vernetzten Sensoren, Cultural Probe-Studie und (Gruppen-) Diskussionsformat präsentiert.
  • Konferenzbeitrag
    IllumiPaper: Printed Displays for Novel Digital Pen-and-Paper User Interfaces
    (Mensch und Computer 2017 - Workshopband, 2017) Klamka, Konstantin; Dachselt, Raimund
    In this paper, we demonstrate IllumiPaper: A system that combines new forms of paper-integrated feedback with digital pen-and-paper solutions to address the lack of dynamic visual feedback in digital pen applications. We aim to visually support typical paper-related tasks by providing active visual feedback that is directly integrated into standard paper and thereby eliminate the problem of visual inconsistencies between physically written content and associated digital information. In contrast to our prior work, we present an extended version of our augmented paper sheets that are entirely printed with emerging conductive and electroluminescent thin-film technologies. These advanced fabrication methods enable paper illuminations with a high degree of quality and integration. As a major contribution, we want to demonstrate the feasibility of IllumiPapers systematic feedback repertoire for real-world applications and share hands-on experiences with the IllumiPaper research platform consisting of a paper-controller, digital pen and printed illuminated, digitally controlled papers with the German HCI community.
  • Konferenzbeitrag
    Interactive Smart Mirror
    (Mensch und Computer 2017 - Workshopband, 2017) Martens, Benedikt; Bittner, Dominik; Meiller, Dieter; Heckmann, Dominikus; Schäfer, Ulrich; Frey, Martin
    We describe hardware design and software development of a low-cost interactive smart mirror. The project uses a one-way mirror with a LCD screen mounted behind to display information to a user. Interaction is possible by using hand gestures which are recognized by an electrical near field sensor. A camera is used to identify fiducials printed on medication packs. The software runs in a Java environment on a microcomputer. The system is connected to the internet and uses multiple web-connected APIs to access content like E-Mail messages and calendar events.
  • Konferenzbeitrag
    TEMMO – Tell Me More: Ein Stadtführer für die Smartwatch
    (Mensch und Computer 2017 - Workshopband, 2017) Heigl, Oliver; Lüpke, Alissa; Zeng, Rong; Götze, Annelie; Kulzinger, Lisa; Mekhalian, Michelle Magarian; Shan, Bowen; Bemm, Jannik; Schöls, Tim
    Im Rahmen des Masterstudiengangs „Interaktive Mediensysteme“ mit Schwerpunkt „Mobile Experience“, entwickelten die Studierenden der Hochschule Augsburg eine Anwendung speziell für Smartwatches (TEMMO – Tell Me More). Hierbei handelt es sich um eine App, welche dem Nutzer interessante und nützliche Informationen zu seiner direkten Umgebung liefert. Das Hauptaugenmerk lag dabei auf der Entwicklung einer intuitiven und nutzerorientierten User Experience.
  • Konferenzbeitrag
    A Robotic Shower System - Evaluation of multimodal Human-Robot Interaction for the Elderly
    (Mensch und Computer 2017 - Workshopband, 2017) Schlömer, Inga; Klein, Barbara; Roßberg, Holger
    Due to the demographic change most European countries face an increase of older people and a lack of (nursing) care staff. The development of technological systems supporting activities of daily living seems to be increasingly relevant as these might contribute to tackle problems associated with these developments. Within the interdisciplinary European HORIZON 2020 project “I-SUPPORTED Bath Robots” a robotic shower system is being developed that uses a multimodal human-robot interaction approach to support frail and mobility impaired persons. Because of limited physical and cognitive abilities of the intended primary user group of elderly people, formative evaluations of verbal commands and gestures were conducted to ensure acceptance, applicability, and usability. Main contribution of the evaluation was the identification of verbal commands and gestures that were regarded as too difficult or superfluous by elderly users. Those insights will inform the design and development of further prototypes. Furthermore, general suggestions for the design of multimodal HRI for elderly users could be derived.
  • Konferenzbeitrag
    Erwartungen der älteren Bevölkerung an IKT für Krisenkommunikation
    (Mensch und Computer 2017 - Workshopband, 2017) Wiegärtner, Daniel; Reuter, Christian; Müller, Claudia
    Aufgrund des demographischen Wandels und der zunehmenden Bevölkerungsdichte im urbanen Raum wird es in Zukunft zu neuen Herausforderungen in der Planung und Vorbereitung von Katastrophen-lagen in Städten kommen. Dabei wird vor allem der Nutzen von IKT für ältere Menschen in Bezug auf (Groß-)Schadenslagen von hoher Relevanz sein, der in der bisherigen Forschung nicht angemessen be-trachtet wurde. Mittels eines nutzerzentrierten Ansatzes wird untersucht, wie eine geeignete Krisenkom-munikation durch IKT für ältere Menschen funktionieren könnte. Ziel der Arbeit ist es, die Vorbereitung für die ältere Population in Großstädten im Falle einer (Groß-)Schadenslage zu untersuchen und zu un-terstützen. Gerade für das System Stadt sind die Ergebnisse dieser Arbeit von Relevanz und können hel-fen, den urbanen Raum resilienter gegen mögliche Katastrophen zu gestalten.