Auflistung nach Autor:in "Berendt, Bettina"
1 - 5 von 5
Treffer pro Seite
Sortieroptionen
- KonferenzbeitragDatenschutz im 21. Jahrhundert - Ist Schutz der Privatsphäre (noch) möglich?(Informatik allgemeinbildend begreifen, 2015) Berendt, Bettina; Dettmar, Gebhard; Esslinger, Bernhard; Gramm, Andreas; Grillenberger, Andreas; Hug, Alexander; Witten, HelmutDie Bedrohung der Privatsphäre hat im 21. Jahrhundert im Wesentlichen zwei Dimensionen: zum einen die Datensammelindustrie (Facebook, Google \& Co.) zusammen mit der \?freiwilligen“ Veröffentlichung personenbezogener Daten der Internet-Nutzer, zum anderen die anlasslose Massenüberwachung durch die Geheimdienste. Im Workshop sollen unterschiedliche Ansätze zur Behandlung des Privacy-Diskurses im Unterricht der Sekundarstufen I und II zur Diskussion gestellt werden. Besondere Aktualität hat das Thema durch die z. Zt. wieder von interessierten politischen Akteuren geforderte Möglichkeit gewonnen, auch verschlüsselte Informationen mitlesen zu können (Crypto Wars 2.0 bzw. 3.0). Auf der anderen Seite gibt es z. B. den Versuch, durch Massenklagen Facebook zu zwingen, sich an die europäischen Normen des Datenschutzes zu halten.
- ZeitschriftenartikelIs it Research or is it Spying? Thinking-Through Ethics in Big Data AI and Other Knowledge Sciences(KI - Künstliche Intelligenz: Vol. 29, No. 2, 2015) Berendt, Bettina; Büchler, Marco; Rockwell, Geoffrey“How to be a knowledge scientist after the Snowden revelations?” is a question we all have to ask as it becomes clear that our work and our students could be involved in the building of an unprecedented surveillance society. In this essay, we argue that this affects all the knowledge sciences such as AI, computational linguistics and the digital humanities. Asking the question calls for dialogue within and across the disciplines. In this article, we will position ourselves with respect to typical stances towards the relationship between (computer) technology and its uses in a surveillance society, and we will look at what we can learn from other fields. We will propose ways of addressing the question in teaching and in research, and conclude with a call to action.
- ZeitschriftenartikelKostenlos ist nicht kostenfrei(LOG IN: Vol. 34, No. 2, 2014) Berendt, Bettina; Dettmar, Gebhard; Demir, Cihan; Peetz, Thomasoder: 'If you're not paying for it, you are the product' Eine Unterrichtsreihe zu Datenauswertung in sozialen Netzwerken und ihren Implikationen für Privatsphäre und Demokratie
- KonferenzbeitragStudy on contexts in tracking usage and attention metadata in multilingual technology enhanced learning(Informatik 2009 – Im Focus das Leben, 2009) Vuorikari, Riina; Berendt, Bettina
- KonferenzbeitragVirtual 3D Jigsaw Puzzles: Studying the Effect of Exploring Spatial Relations with Implicit Guidance(Mensch & Computer 2002: Vom interaktiven Werkzeug zu kooperativen Arbeits- und Lernwelten, 2002) Ritter, Felix; Berendt, Bettina; Fischer, Berit; Richter, Robert; Preim, BernhardThis paper investigates the engaging concept of virtual 3D jigsaw puzzles to foster the understanding of spatial relations within technical or biological systems by means of virtual models. Employing an application in anatomy education, it answers the question: How does guided spatial exploration, arising while composing a 3D jigsaw, affect the acquisition of spatial-functional understanding in virtual learning environments (VLE)? In this study, 16 physiotherapy students were interviewed before and immediately after using either a virtual 3D jigsaw puzzle enabled VLE or a simplified version without the interaction specific to the 3D jigsaw concept. Results indicate that students using the jigsaw-enabled VLE achieved a significant better understanding of the spatial and functional correlations illustrated by the model. These findings suggest that the concept of a 3D jigsaw puzzle, with its implicit guidance, facilitates and advances learner’s understanding of spatial correlations and related functionality.