Auflistung nach Autor:in "Bockisch, Christoph"
1 - 4 von 4
Treffer pro Seite
Sortieroptionen
- TextdokumentAn Efficient and Flexible Implementation of Aspect-Oriented Languages(Ausgezeichnete Informatikdissertationen 2008, 2009) Bockisch, ChristophAspekt-orientierte Programmiersprachen werden zunehmend in der Industrie eingesetzt, da sie die Strukturierung des Quellcodes und damit dessen Wartbarkeit verbessern. Implementierungen dieser Sprachen compilieren den Quelltext allerdings zu einer Intermediate-Repräsentation, die nicht auf Aspekt-orientierte Sprach-Konzepte ausgerichtet ist, wodurch effiziente Laufzeit-Optimierungen für diese verhindert werden, wie sie für Objekt-orientierte Sprache-Konzepte üblich sind. In dieser Arbeit wird eine Architektur für die Implementierung Aspekt-orientierter Sprachen vorgeschlagen, die deren Konzepte in der Intermediate-Repräsentation erhält. Darauf aufbauend wurden spezielle Laufzeit-Optimierungen für Aspekt-orientierte Konzepte entwickelt, die deren Effizienz bis zu 1000-fach gegenüber existierenden Implementierungen Aspekt-orientierter Sprachen steigern.
- KonferenzbeitragEnvelope-based weaving for faster aspect compilers(NODe 2005 – GSEM 2005, 2005) Bockisch, Christoph; Haupt, Michael; Mezini, Mira; Mitschke, Ralf
- TextdokumentA study on the quality mindedness of students(Software Engineering im Unterricht der Hochschulen (SEUH 2022), 2022) Dick, Steffen; Schulz, Stefan; Bockisch, ChristophAwareness of software quality is a skill generally agreed to be very important working in the industry, but we have observed that it receives little attention in the first-year programming education at universities. Besides preparing students for work life, we assume that good knowledge of software quality also helps computer science students to study more successfully. In this paper, we present a method for determining the quality-awareness, based on a diagnostic assignment and a questionnaire. Using the method we establish a baseline measurement in two courses that students typically follow in their first year, showing that quality awareness correlates with good grades. According to the baseline, the level of quality-mindedness of approximately half the students is not satisfactory.
- KonferenzbeitragTILE and MASS, a retrospective(Software Engineering im Unterricht der Hochschulen 2024, 2024) Dick, Steffen; Dreyer, Teresa; Bockisch, ChristophIn conjunction with the QPED project, we have developed two teaching tools, MASS, an automated feedback tool for code, and TILE, a test-driven exercise paradigm. Over the course of three different iterations of the same university courses, we have collected data to see what effect MASS and TILE have had on the students that were confronted with both. For this we used a survey in a later module and a diagnostic assessment within the final exam in the module where TILE and MASS are introduced. We found a substantial and statistically significant positive effect in our exam data.