Auflistung nach Autor:in "Fleiner, Christian"
1 - 2 von 2
Treffer pro Seite
Sortieroptionen
- KonferenzbeitragEnsuring a Robust Multimodal Conversational User Interface During Maintenance Work(Mensch und Computer 2021 - Tagungsband, 2021) Fleiner, Christian; Riedel, Till; Beigl, Michael; Ruoff, MarcelIt has been shown that the provision of a conversational user interface proves beneficial in many domains. But, there are still many challenges when applied in production areas, e.g. as part of a virtual assistant to support workers in knowledge-intensive maintenance work. Regarding input modalities, touchscreens are failure-prone in wet environments and the quality of voice recognition is negatively affected by ambient noise. Augmenting a symmetric textand voice-based user interface with gestural input poses a good solution to provide both efficiency and a robust communication. This paper contributes to this research area by providing results on the application of appropriate head and one-hand gestures during maintenance work. We conducted an elicitation study with 20 participants and present a gesture set as its outcome. To facilitate the gesture development and integration for application designers, a classification model for head gestures and one for one-hand gestures were developed. Additionally, a proof-of-concept for operators’ acceptance regarding a multimodal conversational user interface with support of gestural input during maintenance work was demonstrated. It encompasses two usability testings with 18 participants in different realistic, but controlled settings: notebook repair (SUS: 82.1) and cutter head maintenance (SUS: 82.7).
- TextdokumentWireGraph - Entwicklung eines Lernspiels mit Prosumentenumgebung zur Förderung der fachlichen und digitalen Kompetenz von Wirtschaftsstudierenden(INFORMATIK 2021, 2021) Fleiner, Christian; Grümmer, Julian; Zvekan, Goran; Harth, AndreasDie Europäische Kommission warnt davor, dass die Entwicklung der Digitalisierung unzureichend in der Hochschullehre beachtet wird. Vielen Absolventen:innen mangelt es an digitaler Kompetenz. Dem steht gegenüber, dass die digitalen Anforderungen auf dem Arbeitsmarkt stetig wachsen. Dies gilt auch für Berufe des Finanzbereichs. Um die Vermittlung von digitaler Kompetenz in die Lehre miteinzubinden, eignet sich das von der Europäischen Kommission vorgeschlagene Referenzmodell der digitalen Kompetenz. Es besteht allerdings ein großer Forschungsbedarf, wie das Referenzmodell explizit in die Lehre übertragen werden kann. In diesem Beitrag wird das Konzept des Lernspiels WireGraph vorgestellt, mit dem Studierende der Wirtschaftswissenschaften die Arbeit mit Wissensgraphen erlernen, um den Wirecard-Skandal aufzuarbeiten. Dazu wird eine Prosumentenumgebung gestellt, mit der der Kompetenzbereich Erstellung digitaler Inhalte des Referenzmodells vollständig und über alle Leistungsniveaus hinweg vermittelt wird. Dabei erlernen Studierende nicht nur die Grundlagen von RDF und SPARQL, sondern können diese auch gezielt für ihre Ideen und weiteres Fachwissen einsetzen.