Auflistung nach Autor:in "Kranz, Matthias"
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- KonferenzbeitragAutomotive User Interfaces and Interactive Applications – AUIIA 08(Workshop Proceedings der Tagungen Mensch & Computer 2008, DeLFI 2008 und Cognitive Design 2008, 2008) Schmidt, Albrecht; Boll, Susanne; Spießl, Wolfgang; Kranz, Matthias
- KonferenzbeitragCooperatively Communicating Assistance Systems(Workshop Proceedings der Tagungen Mensch & Computer 2008, DeLFI 2008 und Cognitive Design 2008, 2008) Kranz, Matthias; Röckl, Matthias; Franz, Andreas; Strang, ThomasIn this paper we analyze the potential of communication for driver and driving assistance systems as extension of current systems and their potential for future systems. We discuss the relevance of cooperatively communicating assistance systems (CCAS) and their impact on the dimensions safety, efficiency and comfort. We present and discuss three examples that are enabled and supported by communication.
- KonferenzbeitragDriveAssist - A V2X-Based Driver Assistance System for Android(Mensch & Computer 2012 – Workshopband: interaktiv informiert – allgegenwärtig und allumfassend!?, 2012) Diewald, Stefan; Möller, Andreas; Roalter, Luis; Kranz, MatthiasIn this paper, we introduce the Android-based driver assistance system DriveAssist. The application allows the visualization of traffic information that originates from Vehicle-to-X (V2X) communication services as well as from central traffic services (CTSs) on the user’s smartphone. Besides giving the driver an overview of the traffic around her/him on a map view, DriveAssist can also run in the background and trigger warning messages for certain traffic incidents. The system design allows for augmenting any vehicle with a sophisticated audio-visual information system for V2X data and information, and thereby complements the vehicle’s on-board driver assistance systems at competitive costs.
- ZeitschriftenartikelExperimentelle und spielerische Lehr- und Lernsysteme (Playful Computing for Kids)(i-com: Vol. 5, No. 3, 2006) Kranz, Matthias; Holleis, Paul; Schmidt, AlbrechtTraditionelle Mensch-Maschine-Schnittstellen engen die Gestaltungsmöglichkeiten für Benutzerschnittstellen auf audio-visuelle Aspekte der Anwendungen ein. Berührbare, greifbare und eingebettete Benutzerschnittstellen dagegen erlauben eine wesentlich reichere Interaktion. Dies ist insbesondere von Bedeutung beim Entwurf und der Implementierung von Lernanwendungen und -systemen. In dieser Arbeit untersuchen wir wie neuartige, integrierte greifbare oder berührbare Benutzerschnittstellen, sog. Graspable oder Tangible User Interfaces (TUIs), den Spielspaß deutlich erhöhen und damit auch das Lernerlebnis unterstützen und fördern können. Wir stellen drei berührbare Benutzerschnittstellen vor, die unter anderem bei Lernanwendungen ihren Einsatz finden. Dabei gehen wir insbesondere auf die Eigenschaften dieser neuen Benutzerschnittstellen ein und zeigen deren besondere Eignung für Kinder auf.
- WorkshopbeitragM3I: A Framework for Mobile Multimodal Interaction(Mensch & Computer 2014 - Tagungsband, 2014) Möller, Andreas; Diewald, Stefan; Roalter, Luis; Kranz, MatthiasWe present M3I, an extensive multimodal interaction framework for mobile devices, which simplifies and accelerates the creation of multimodal applications for prototyping and research. It provides an abstraction of information representations in different communication channels, unifies access to implicit and explicit information, and wires together the logic behind context-sensitive modality switches by a rule-based approach. In this paper, we present the structure and major features of our framework, and show exemplary implementations of interaction modalities with help of M3I.
- KonferenzbeitragMobiDisc - Eine mobile Didaktik-Toolbox für die universitäre Lehre(DeLFI 2011 - Die 9. e-Learning Fachtagung Informatik, 2011) Möller, Andreas; Thielsch, Angelika; Roalter, Luis; Kranz, MatthiasMobiles Lernen gewinnt immer mehr an Bedeutung. Mit MobiDics stellen wir eine mobile Lernplattform vor, die sich an mit der Lehre befasste Personen, vom Hochschullehrer bis zum studentischen Tutor, richtet und die universitäre Ausbildung durch einen erhöhten zielgerichteten Einsatz didaktischer Lehrmethoden verbessern will. Der Bedarf in der Zielgruppe sowie Feedback zu einem Prototypen des Systems wurde in einer Online-Befragung mit 103 Teilnehmern ermittelt. MobiDics setzt bei der oft geringen Lehrerfahrung, besonders der neu berufenen Hochschullehrer oder des jungen akademischen Personals und knapper Vorbereitungszeit an, die in der Befragung als Hauptprobleme der Lehrenden identifiziert wurden. Durch die Nutzung multimedialer Möglichkeiten und sozialer Vernetzung kann MobiDics didaktische Techniken für individuelle Lehrsituationen vorschlagen und ermöglicht lebendigen Erfahrungsaustausch unter Dozenten. Die entsprechenden Funktionalitäten eines ersten funktionalen Prototypen stießen in der Zielgruppenbefragung auf hohe Akzeptanz.
- KonferenzbeitragMobile and embedded interactive systems(Informatik 2009 – Im Focus das Leben, 2009) Rohs, Michael; Holleis, Paul; Kranz, Matthias; Hußmann, Heinrich; Lukowicz, Paul
- KonferenzbeitragMobile and Embedded Interactive Systems (MEIS’08)(INFORMATIK 2008. Beherrschbare Systeme – dank Informatik. Band 1, 2008) Rohs, Michael; Holleis, Paul; Kranz, Matthias; Hußmann, Heinrich
- KonferenzbeitragMobile and Embedded Interactive Systems (MEIS’09)(Informatik 2009 – Im Focus das Leben, 2009) Rohs, Michael; Holleis, Paul; Kranz, Matthias; Hußmann, Heinrich; Lukowicz, Paul
- WorkshopbeitragSimulation and Digital Prototyping of Tangible User Interfaces(Mensch & Computer 2014 - Tagungsband, 2014) Diewald, Stefan; Möller, Andreas; Roalter, Luis; Kranz, MatthiasPhysical prototyping is an important part in research and development of tangible user interfaces (TUIs). On the way from the idea to a working prototype, hardware prototypes usually have to be crafted repeatedly in numerous iterations. However, this can be very time- and cost-intensive when non-standard, expensive hardware components are part of the design. This brings us to think about digital prototypes that exhibit the same functionality as a physical TUI, but reduce the amount of resources that have to be spent. For that reason, we present a middleware-based process that allows developing and testing fully functional implementations of a tangible user interface as a digital device in a 3D virtual environment.