Auflistung nach Autor:in "Lucke, Ulrike"
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- KonferenzbeitragA Diagnosis Interface for Decision Support in ICUs(Workshop Proceedings der Tagungen Mensch & Computer 2008, DeLFI 2008 und Cognitive Design 2008, 2008) Schulz, Hannes; Kindsmüller, Martin Christof
- KonferenzbeitragA Hybrid and Modular Framework for Mobile Campus Applications(i-com: Vol. 14, No. 1, 2015) Kiy, Alexander; Geßner, Hendrik; Lucke, Ulrike; Grünewald, FrankaMobile devices and associated applications (apps) are an indispensable part of daily life and provide access to important information anytime and anywhere. However, the availability of university-wide services in the mobile sector is still poor. If they exist they usually result from individual activities of students and teachers. Mobile applications can have an essential impact on the improvement of students’ self-organization as well as on the design and enhancement of specific learning scenarios, though. This article introduces a mobile campus app framework, which integrates central campus services and decentralized learning applications. An analysis of strengths and weaknesses of different approaches is presented to summarize and evaluate them in terms of requirements, development, maintenance and operation. The article discusses the underlying service-oriented architecture that allows transferring the campus app to other universities or institutions at reasonable cost. It concludes with a presentation of the results as well as ongoing discussions and future work
- KonferenzbeitragAbstrakte Beschreibung automobiler HMI-Systeme(Workshop Proceedings der Tagungen Mensch & Computer 2008, DeLFI 2008 und Cognitive Design 2008, 2008) Reich, Björn; Weber, Michael; Berton, Andre; Schürer, ChristophIn diesem Artikel wird eine Beschreibungssprache für automobile HMI-Systeme definiert, die es ermöglicht ein solches System unabhängig von einem zur Modellierung eingesetzten Programm zu beschreiben. Vor der Definition dieser eigenen Beschreibungssprache werden vorhandene Sprachen auf ihre Tauglichkeit hin untersucht. Anschließend wird am Beispiel von Web-Services gezeigt, wie mit einer solchen Beschreibungssprache auch die Anbindung neuer Dienste an ein HMI-Modell beschrieben werden kann.
- KonferenzbeitragAdaption und Evaluation eines virtuellen Klassenzimmers für Blinde(DeLFI 2016 -- Die 14. E-Learning Fachtagung Informatik, 2016) Köhlmann, Wiebke; Karlapp, Marlene
- KonferenzbeitragAge- and Gender-Related Studies on Senses of Perception for Human-Vehicle-Interaction(Workshop Proceedings der Tagungen Mensch & Computer 2008, DeLFI 2008 und Cognitive Design 2008, 2008) Riener, AndreasExcess workload in vehicle control and inappropriateness of the common two interaction modalities vision (due to dazzling sunlight or chang- ing lighting conditions) and sound (affected by background noise or superpo- sition of voice from cell phone calls or conversations with passengers) requires to consider ways and means for new interaction capabilities in vehicles. We have investigated haptic force displays for transmitting feedback from vehic- ular services to the driving person with vibro-tactile elements, integrated into the car seat and backrest. A haptic display would be implicit perceivable, is passive in its attentiveness, and displays private messages (this means, that it is impossible for other persons to receive these informations). Empirical studies regarding reaction times for the different modalities vi- sion, sound, and touch, as well as age- and gender-dependent evaluations have been conducted, with the aim to identify general conditions for a all-purpose vehicle interaction system and to justify the usage of haptic feedback. Exper- imental data have been acquired in a simulated driving environment in order to guarantee safety for test persons, repeatability of the experiment itself, and similar conditions for each test run.
- KonferenzbeitragAgile Betreuung von Abschlussarbeiten - Ein auf technopädagogischen Entwurfsmustern basierender Ansatz(DeLFI 2008: Die 6. e-Learning Fachtagung Informatik, 2008) Schümmer, Till
- ZeitschriftenartikelAkzeptanz und Effekte der Digitalisierung in der Hochschulverwaltung(HMD Praxis der Wirtschaftsinformatik: Vol. 58, No. 5, 2021) Lemcke, Stefanie; Lehmann, Ariane; Trommler, Denny; Lucke, UlrikeWie in allen Bereichen des öffentlichen Sektors werden auch Verwaltungsleistungen und -prozesse an Universitäten zunehmend digitalisiert. Dabei liegt der Fokus oftmals auf dem studentischen Lebenszyklus, doch auch die Ressourcen-Verwaltung, wie beispielsweise die Personal- und Finanzverwaltung, werden verstärkt digital unterstützt. Dabei stehen oft Effizienzsteigerungen im Vordergrund. Zentrale Fragestellungen sind zudem die Nutzungsorientierung und die Auswirkungen der umgesetzten Lösungen. In dem vorliegenden Beitrag wird eine Studie vorgestellt, die am Beispiel der internen Genehmigungsprozesse von Beschaffungsanträgen und Drittmittelanzeigen an der Universität Potsdam untersucht, ob eine digitale Unterstützung durch das dafür eingeführte System die erwarteten Vorteile aufweist. Aufbauend auf einer Vorstudie zur erreichbaren Effizienzsteigerung werden nun auch die Kriterien Benutzungsfreundlichkeit und Akzeptanz in die Untersuchung einbezogen. Dafür wurden neben Datenerhebungen im System auch Nutzendenbefragungen durchgeführt. Die Ergebnisse im Bereich Effizienz bestätigen die Aussagen der ersten Studie, dass nur in bestimmten Verwaltungsbereichen beziehungsweise Prozessschritten die Effizienz des Arbeitens durch den Einsatz digitaler Medien gestiegen ist. Diese werden nun in Empfehlungen für notwendige Ressourcen-Verschiebungen im Zuge der Digitalisierung der Verwaltung überführt. Darüber hinaus konnten detaillierte Hinweise abgeleitet werden, durch welche Hilfsfunktionen im digitalen Prozess das Arbeiten unterstützt wird und wie diese in den verschiedenen Bearbeitungsschritten genutzt werden. Zudem ergeben sich aus der Studie Erkenntnisse über die wahrgenommene Arbeitserleichterung und Transparenz in verschiedenen Bearbeitungsschritten. Diese und weitere Auswirkungen der Digitalisierung werden ausgewertet und diskutiert. As in all areas of the public sector, administrative services and processes at universities are also becoming increasingly digitized. Thereby the focus is often on the student lifecycle, but resource management, such as human resources and financial management, is also increasingly supported digitally. The goal is usually to increase efficiency. Central questions are also the user orientation and the impact of the implemented solutions. This paper presents a study that uses the example of internal approval processes for procurement applications and third-party funding notifications at the University of Potsdam to examine whether digital support through the system introduced for this purpose has the expected benefits. Building on a preliminary study on the achievable increase in efficiency, the criteria of usability and acceptance are now also included in the investigation. For this purpose, user surveys were conducted in addition to data collected by the system. The results regarding efficiency confirm the findings of the first study, which indicate that the efficiency of work has only increased in certain administrative areas or process steps through the use of digital media. From this, recommendations can be derived for necessary shifts in resources in the course of digitizing the administration. In addition, it has now been possible to derive more detailed indications of which auxiliary functions in the digital process support work and how these are used in the various processing steps. The study also provided insights into the perceived ease of work and transparency in various processing steps. These and other effects of digitization will be evaluated and discussed.
- KonferenzbeitragAn evolutionary perspective on mobile learning: from research and pilot oriented to scalable and sustainable(DeLFI 2016 -- Die 14. E-Learning Fachtagung Informatik, 2016) Milrad, Marcelo
- KonferenzbeitragAnalyse kognitiver Aspekte der Kommunikation im Flugzeugcockpit(Workshop Proceedings der Tagungen Mensch & Computer 2008, DeLFI 2008 und Cognitive Design 2008, 2008) Lüdtke, AndreasDer Beitrag bescheibt eine Methode zur detailierten Analyse und Modellierung von skriptartigen Kommunikationsstrukturen, wie Sie beispielsweise im Cockpit vorzufinden sind. Neben den Sprechakten gilt dabei besondere Aufmerksamkeit des Modellierers dem gemeinsem Situationsverständnis, dem „Common Ground“. An einem Beispiel eines Fehlers bei der Überwachung der Modusanzeige wird die Modellierungsmethode demonstriert.
- Conference PaperAnalytics-Dashboard für Lehre, Forschung und Transfer(DELFI 2019, 2019) Bernoth, Jan; Kiy, Alexander; Lucke, UlrikeSämtliche Bereiche der Hochschule sind durch zunehmenden Einsatz digitaler Medien und Systeme gekennzeichnet. Dabei fallen in verschiedenen Systemen Daten an, die visuell und semantisch in Form von Analytics-Dashboards aufbereitet von den Nutzenden zur Optimierung von Kernprozessen aus Forschung und Lehre verwendet werden können. Während Learning Analytics lediglich auf den Teilbereich Lehre und Studium abzielt, werden in diesem Posterbeitrag auch Prozesse für Forschung und Transfer betrachtet. Darüber hinaus werden Ideen für ein hochschulweit nutzbares Analytics-Dashboard sowie entwickelte Anwendungsszenarien präsentiert.