Auflistung nach Autor:in "Schrammel, Johann"
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- TextdokumentFlexible und erfolgreiche Implementierung eines User Interface Styleguides basierend auf DITA-Maps(Tagungsband UP10, 2010) Schrammel, Johann; Lugmayr, Martin; Hämmerle, Franziska; Murtinger, Markus; Tscheligi, ManfredMit der Hilfe von Styleguides soll die Konsistenz zwischen allen Applikationen eines Unternehmens sichergestellt und außerdem gewährleistet werden, dass die Qualität der Interaktion verbessert wird. Bei der Anwendung und Implementierung kommt es aber immer wieder zur Problematiken und Fehlanwendungen aufgrund von zu umfangreichen, zu textlastigen Styleguides mit unzureichender Usability und wenig Aktualisierungsmöglichkeiten. Diese Hürden und Barrieren werden mit dem Einsatz eines strukturierten Authoring-Prozesses basierend auf DITA-Maps bei der Entwicklung, Anwendung und Implementierung von Styleguides überwunden. Kerngedanke dieses Ansatzes ist es, dass die Inhalte des Styleguides an einem zentralen Ort bearbeitet und aktualisiert werden können. In der Folge werden die einzelnen Inhalte hinsichtlich der Relevanz für unterschiedliche Benutzergruppen ausgezeichnet. Mittels automatisierter Transformationsprozesse werden die Styleguides für die zuvor definierten Benutzergruppen generiert. So sind Styleguides an die Bedürfnisse verschiedener Benutzergruppen angepasst; die Benutzer bekommen keine überflüssigen oder irreführenden Informationen dargeboten. Ein weiterer Vorteil ist die Bereitstellung in unterschiedlichen Output-Formaten, was zu einer höheren Akzeptanz des Styleguides führt. Positiv hervorzuheben ist außerdem die einfache und flexible Wartbarkeit des Styleguides, welche ein rasches Reagieren auf neue Anforderungen ermöglicht und eine schnelle Kommunikation der Änderungen im Styleguide an die Endanwender über die Online-Publishing-Kanäle ermöglicht. Die Entwicklung des Styleguides erfordert zwar erfahrungsgemäß eine etwas längere Entwicklungs und Workflow-Implementierung, welche aber über die Einsparung an Ressourcen durch eine einfache Wartbarkeit wettgemacht wird.
- KonferenzbeitragThe perception of information and advertisement screens mounted in public transportation vehicles - Results from a mobile eye-tracking study(Informatik 2009 – Im Focus das Leben, 2009) Höller, Norman; Schrammel, Johann; Tscheligi, Manfred; Paletta, LucasThis research deals with perception of information and advertisement screens mounted in public transport vehicles. We have conducted an exploratory field study with 106 participants. Our main research question was aimed at finding out to what extent people do look at such screens and for how long they fixate them. Further we investigated correlations between content type and the amount of focus time as well as the amount of time a person fixates on such a screen and the number of things one can reproduce freely or recognize shortly after the exposition. We researched whether certain content types can be considered as attention catchers and if certain combinations of content-types have the power to bind persons’ focus-time longer than others. Results suggest high awareness of the info-screens among participants but no correlations between fixation time and content respectively fixation time and recall/recognition of content.
- Zeitschriftenartikel“What’s the Robo-Driver up to?” Requirements for Screen-based Awareness and Intent Communication in Autonomous Buses(i-com: Vol. 18, No. 2, 2019) Fröhlich, Peter; Schatz, Raimund; Buchta, Markus; Schrammel, Johann; Suette, Stefan; Tscheligi, ManfredAutonomous buses are expected to become a cornerstone of future mobility systems. Especially during their introduction, passengers may require reassurance about the vehicle’s awareness of the situation on the road and of its intended next actions to further acceptance. In order to investigate the need and requirements for information about the vehicle’s awareness and intent from the perspective of first-time users, we conducted two user studies in a state-of-the-art autonomous bus at public demonstration spaces. In the first study, participants underwent a demonstration ride with the bus and were then asked about their needs for awareness and intent communication. The second study took participants on a ‘simulated ride’ within a stationary bus, in which typical scenarios of the road ahead were presented, together with different awareness and intent cues. Our results suggest that, first, future autonomous bus passengers may be in need of such awareness and intent communication screens. Second, we found that awareness and intent communication may be of greater importance for the indication of potential hazard recognition than for indicating route directions. Third, due to their complementary strengths, none of the three compared types of visual communication (text, icon and augmented reality) should be used in isolation.