Auflistung nach Autor:in "Vogel, Jannis"
1 - 8 von 8
Treffer pro Seite
Sortieroptionen
- KonferenzbeitragBPMN4SGA: A BPMN Extension for Smart Glasses Applications to enable Process Visualisations(Workshops der INFORMATIK 2018 - Architekturen, Prozesse, Sicherheit und Nachhaltigkeit, 2018) Vogel, Jannis; Zobel, Benedikt; Jannaber, Sven; Thomas, OliverNew mobile technologies such as smart glasses cannot be described adequately with standard process modelling languages. This leads to insufficient process documentation, hindering a correct integration of these technologies in business processes. In this paper, we focus explicitly on smart glasses-based processes. We analyse the domain of smart glasses-based processes and develop a smart glasses-based process ontology. Furthermore, we investigate smart glasses-based process concepts and BPMN concepts semantically. Thereby, extension requirements for a new BPMN extension are derived in the domain of smart glasses, using the method for domain-specific development of BPMN extensions. In addition, we include model-driven software development concepts. Finally, we present a part of the graphical syntax with an exemplary smart glasses-based process and the connection with the model-driven architecture.
- ZeitschriftenartikelDesign and Development of a Process Modelling Environment for Business Process Utilization within Smart Glasses.(EMISA Forum: Vol. 38, No. 1, 2018) Vogel, Jannis; Jannaber, Sven; Zobel, Benedikt; Thomas, Oliver
- ZeitschriftenartikelGestaltung und Erprobung einer Virtual-Reality-Anwendung zur Unterstützung des Prototypings in Design-Thinking-Prozessen(HMD Praxis der Wirtschaftsinformatik: Vol. 57, No. 3, 2020) Vogel, Jannis; Schuir, Julian; Thomas, Oliver; Teuteberg, FrankUm in zunehmend komplexen und wettbewerbsintensiven Märkten konkurrenzfähig bleiben zu können, muss die Innovationskraft eines Unternehmens sichergestellt werden. Dabei kommt dem Menschen und seiner Kreativität eine zentrale Rolle zu. Design Thinking bietet ein Methodenspektrum, um die Kreativität von Einzelnen in einem gruppendynamischen, benutzerzentrierten Prozess in Innovationen zu überführen. Es kommen insbesondere spielerische Ansätze zur Kreativitätsförderung zum Einsatz, zu denen beispielsweise das Lego-Prototyping gehört. Digitale Unterstützungswerkzeuge sind bisher selten, obwohl sowohl Forschung als auch Praxis die virtuelle Realität aufgrund ihres immersiven Charakters zunehmend als ein Kreativitätsmedium betrachten. Im vorliegenden Beitrag wird daher eine Virtual-Reality-Anwendung zur Unterstützung des Prototypings in Design-Thinking-Prozessen als ein Proof of Concept vorgestellt und im Rahmen einer Case-Study evaluiert. Im Ergebnis resultiert eine Virtual-Reality-Umgebung, die einen positiven Effekt auf das Design-Thinking-Prototyping hinsichtlich der Kreativitätsförderung, der Effizienz und der Intuition hat. Hervorgehend aus den Evaluationsergebnissen entstehen Ansätze für eine folgende Iteration sowie Handlungsempfehlungen für die Gestaltung und den Einsatz unternehmensbezogener VR-Anwendungen. Perspektivisch gesehen eröffnen VR-Anwendungen neue Potenziale zur Gestaltung von digitalisierten Arbeitswelten. In order to remain competitive in increasingly complex and competitive markets, the innovative strength of companies must be ensured. In this context, the human itself and his creativity play a central role. Design Thinking forms a framework for transforming the creativity of individuals into innovations within a dynamic, user-centered process. Playful approaches to promoting creativity, such as Lego prototyping, are used. Although both research and practice increasingly see virtual reality as a medium of creativity due to its immersive character, digital support tools are so far rare. Therefore, this paper presents a virtual reality application as a first proof of concept to support prototyping in design thinking processes. The results of a case study show that the virtual reality environment has a positive effect on design thinking prototyping in terms of creativity, efficiency and intuition. Based on the evaluation results, suggestions for a following iteration as well as recommendations for the design and use of enterprise VR applications are derived. In the long term, virtual reality applications open new potentials for the design of digitised working environments.
- ZeitschriftenartikelMetaverse als Business-Chance – Perspektiven aus der Wirtschaftsinformatik(Wirtschaftsinformatik & Management: Vol. 15, No. 3, 2023) Dreesbach, Tobias; Krutikov, Sergey; Vogel, Jannis; Thomas, Oliver
- KonferenzbeitragSpeech2EPC: Entwurf und Implementierung eines Smart Glasses-basierten Modellierungswerkzeugs(INFORMATIK 2019: 50 Jahre Gesellschaft für Informatik – Informatik für Gesellschaft (Workshop-Beiträge), 2019) Vogel, Julian; Vogel, Jannis; Jannaber, Sven; Thomas, OliverMobile und innovative Prozessmodellierungswerkzeuge, die innerhalb von Arbeitsumgebungen wie z.B. in der Produktion oder in der Wartung verwendet werden können, sind bisher nachrangig untersucht worden, obwohl sie eins-zu-eins Prozesserhebungen direkt am Arbeitsplatz durch den Domänenexperten ermöglichen. Eine direkte Prozesserhebung reduziert falsche Prozessabweichungen und den gesamten Modellierungsaufwand, da beispielsweise keine Abstimmungsaufwände zwischen Domänen- und Modellierungsexperten auftreten. Innovative mobile Endgeräte wie Smart Glasses haben sich in technischen Prozessen bereits als Assistenzsystem etabliert. Der vorliegende Beitrag entwickelt auf dieser Basis eine sprachbasierte Modellierungsumgebung, die es erlaubt ereignisgesteuerte Prozessketten unter Verwendung von Smart Glasses zu modellieren. Durch Nutzung des Tools können Arbeiter syntaktisch und semantisch korrekte EPK-Prozessmodelle bereits während der Arbeitsdurchführung erheben und Geschäftsprozesse somit parallel zu ihrer Ausführung modellieren.
- ZeitschriftenartikelTowards a Modular Reference Architecture for Smart Glasses-based Systems in the Logistics Domain.(EMISA Forum: Vol. 38, No. 1, 2018) Zobel, Benedikt; Berkemeier, Lisa; Werning, Sebastian; Vogel, Jannis; Ickerott, Ingmar; Thomas, Oliver
- KonferenzbeitragTowards a Virtual Reality-based Process Elicitation System(40 Years EMISA 2019, 2020) Vogel, Jannis; Thomas, OliverToday’s worldwide operating companies must design their processes globally. Stakeholders within a global process cannot know each circumstance that is spread over several areas. However, digitalization and globalization lead to process redesigns that have to be discussed and reflected in process modelling workshops with various stakeholders that are more likely non-modelling experts. Hence, traditional process elicitation techniques such as interviews or modelling workshops meet new challenges in a globalized and digitalized world. A promising approach to encounter them is the use of virtual reality as a technology-based process elicitation technique. We have performed a systematic literature review and identified 32 articles to existing technology-based process elicitation techniques. Based on the identified literature a taxonomy and specific requirements for the virtual reality-based process elicitation system were derived. Additionally, the paper proposes an architecture for a virtual reality-based process elicitation system that includes today’s virtual reality 360-degree recording- and hardware standards.
- ZeitschriftenartikelTowards a Virtual Reality-based Process Elicitation System.(EMISA Forum: Vol. 39, No. 1, 2019) Vogel, Jannis; Thomas, Oliver