Auflistung nach Autor:in "Weitzel, Tim"
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- ZeitschriftenartikelA Dark Side of Telework: A Social Comparison-Based Study from the Perspective of Office Workers(Business & Information Systems Engineering: Vol. 64, No. 6, 2022) Maier, Christian; Laumer, Sven; Weitzel, TimTelework became a necessary work arrangement during the global COVID-19 pandemic. However, practical evidence even before the pandemic also suggests that telework can adversely affect teleworkers’ colleagues working in the office. Those regular office workers may experience negative emotions such as envy which, in turn, can impact work performance and turnover intention. In order to assess the adverse effects of telework on regular office workers, the study applies social comparison theory and suggests telework disparity as a new theoretical concept. From the perspective of regular office workers, perceived telework disparity is the extent to which they compare their office working situation with their colleagues’ teleworking situation and conclude that their teleworking colleagues are slightly better off than themselves. Based on social comparison theory, a model of how perceived disparity associated with telework causes negative emotions and adverse behaviors among regular office workers was developed. The data were collected in one organization with telework arrangements (N = 269). The results show that perceived telework disparity from the perspective of regular office workers increases their feelings of envy toward teleworkers and their job dissatisfaction, which is associated with higher turnover intentions and worse job performance. This study contributes to telework research by revealing a dark side of telework by conceptualizing telework disparity and its negative consequences for employees and organizations. For practice, the paper recommends making telework practices and policies as transparent as possible to realize the maximum benefits of telework.
- ZeitschriftenartikelÄndern sich die beruflichen Anforderungen an Masterabsolventen und Doktoranden der Wirtschaftsinformatik?(Wirtschaftsinformatik: Vol. 56, No. 6, 2014) Eymann, Torsten; Kundisch, Dennis; Wehrmann, Alexander; Legner, Christine; Schell, Axel; Weitzel, Tim
- ZeitschriftenartikelAnwendung der Extensible Markup Language (XML): Konzeption und Implementierung einer WebEDI-Lösung(Wirtschaftsinformatik: Vol. 43, No. 3, 2001) Buxmann, Peter; Ladner, Frank; Weitzel, Tim
- ZeitschriftenartikelAre Requirements for Graduates of Master and PhD Programs in Business and Information Systems Engineering Changing?(Business & Information Systems Engineering: Vol. 6, No. 6, 2014) Eymann, Torsten; Kundisch, Dennis; Wehrmann, Alexander; Legner, Christine; Schell, Axel; Weitzel, Tim
- ZeitschriftenartikelAuswirkungen kulturspezifischer Verhaltensmuster auf das Sozialkapital in multinationalen IT-Projektteams(Wirtschaftsinformatik: Vol. 54, No. 3, 2012) Stetten, Alexander; Beimborn, Daniel; Weitzel, TimDie vorliegende Forschungsarbeit hilft, negative Auswirkungen kultureller Unterschiede in multikulturellen IT-Projektteams besser verstehen und mittels geeigneter Managementmaßnahmen adressieren zu können. Es wird untersucht, wie sich kulturspezifische Verhaltensweisen auf das Sozialkapital multikultureller Teams auswirken und wie ein Unternehmen dadurch entstehende Spannungen besser bewältigen kann. Die bestehende Literatur, die sich mit den kulturellen Auswirkungen im Kontext von Informationssystemen beschäftigt, führt kulturspezifische Verhaltensweisen – wenn überhaupt – nur auf einzelne Kulturdimensionen zurück. Der in dieser Arbeit vorgeschlagene Ansatz geht dagegen einen Schritt weiter. Wir argumentieren, dass eine Kombination und Aggregation mehrerer Kulturdimensionen zu sogenannten kulturellen Verhaltensmustern notwendig ist, um ein bestimmtes kulturspezifisches Verhalten besser verstehen und die sich daraus ergebenden Beziehungsprobleme in multikulturellen Szenarien in der Folge besser nachvollziehen und bewältigen zu können. Auf Basis von Fallstudien in sechs länderübergreifenden IT-Projekten werden zwei beispielhafte kulturspezifische Verhaltensmuster betrachtet (Gesichtswahrung in Indien und Post-Kommunismus in Tschechien). Zudem werden geeignete Managementmaßnahmen abgeleitet, die zur Vermeidung der sich in den Projekten ergebenden Probleme beitragen. Die gewonnenen Erkenntnisse fördern ein besseres Verständnis sowie das Management negativer Auswirkungen kulturspezifischen Verhaltens in IT-Projektteams und bestätigen, dass Forschung auf Basis bewährter Kulturdimensionen hierfür einen wichtigen Beitrag liefern kann.AbstractThis paper contributes to a better understanding and to mitigate negative consequences of cultural diversity in multinational IT project teams. Our research explores how culture-specific behaviors impact social capital among team members and how firms can manage the strains. In the existing IS culture literature, culture-specific behaviors are – if at all – traced back to single culture dimensions. In contrast, the approach proposed in this article goes one step further suggesting that it is necessary to combine several culture dimensions to better understand a certain culture-specific behavior and consequently be able to better manage resulting relationship problems in multinational settings. Conducting exploratory case studies in six multinational IT projects, two exemplary cultural behavior patterns (face maintenance in India and post-communism in the Czech Republic) are identified, and management actions to avoid project performance problems are derived. The results contribute to a better understanding and management of the negative impact of culture-specific behaviors in IT project teams and corroborate that research based on culture dimensions, such as those conceptualized by Hofstede or House et al., is valuable for understanding multi-country IS projects. The findings in particular suggest that aggregating these dimensions to cultural behavior patterns improves their explanatory power and consequently the management’s capability to mitigate the negative consequences of cultural diversity.
- ZeitschriftenartikelComputational Economics als wirtschaftsinformatischer Beitrag zu einer interdisziplinären Netzwerktheorie(Wirtschaftsinformatik: Vol. 45, No. 5, 2003) Weitzel, Tim; König, WolfgangStandards provide for compatibility and can therefore constitute networks. A possible contribution of the discipline of IS is transcending traditional economic network analysis by incorporating an interdisciplinary view on networks with economic utility maximization and an agent-based computational economics (ACE) approach. In doing so, the complex dynamics in networks occasioned by the existence of network effects and socially situated agents with bounded rationality can be modelled using computational laboratories. This provides an important step towards evaluating and develop alternative socioeconomic structures with regard to their effects on individual behavior and social welfare.
- ZeitschriftenartikelContradictions and Interventions in Health IS(Business & Information Systems Engineering: Vol. 63, No. 6, 2021) Weeger, Andy; Wagner, Heinz-Theo; Gewald, Heiko; Weitzel, TimThe study analyzes data collected in two case studies in the healthcare industry, which is characterized by a variety of social and technical elements forming an activity system where all elements interact with each other. The findings indicate that many problems emerging during the implementation of a health information system can be traced back to contradictions between elements of the activity systems that are created or amplified by the new IS. The authors find that some contradictions are latent and become salient when introducing a new IS, while other contradictions are (unintentionally) newly created. Also, the study shows that contradictions are more complex than hitherto assumed and often concern more than two elements of a healthcare activity system. In a similar vein, effective interventions geared toward countering these contradictions are found to account for additional complexity while not always achieving their goal. Drawing on activity theory, the authors develop a framework to coherently synthesize the findings. The study can help increase the understanding of the IS’s role within an activity system and help guide IS implementation projects aimed at avoiding unintended consequences.
- KonferenzbeitragDatenintegration in Finanzprozessen(INFORMATIK 2003 – Innovative Informatikanwendungen, Band 1, Beiträge der 33. Jahrestagung der Gesellschaft für Informatik e.V. (GI), 2003) Pfaff, Donovan; Skiera, Bernd; Weitzel, TimDie Philosophie des Supply-Chain-Management (SCM) hat durch eine Orchestrierung der Güter-, Finanz- und Informationsflüsse Effizienzpotenziale erschließen können. Während traditionelles SCM erfolgreich vor allem auf die Güterund Informationslogistik fokussiert, finden sich bei Finanzprozessen noch ungenutzte Potenziale. Dieser Beitrag zeigt auf Grundlage einer empirischen Untersuchung die Integrationsproblematik in der Financial-Chain (FC) bei deutschen Top-1.000-Unternehmen (ohne Finanzdienstleister) auf. Nicht ausreichend integrierte Systeme sind der Hauptgrund für Rechnungsreklamationen und damit ein vermeidbarer Kostentreiber. Hierauf aufbauend wird skizziert, wie eine skalierbare bedarfsgerechte Integration im Rahmen eines XML-Warehouse realisiert werden kann.
- ZeitschriftenartikelDetlev Hoch(Wirtschaftsinformatik: Vol. 42, No. 1, 2000) Weitzel, Tim
- ZeitschriftenartikelDie Bedeutung des Alignment von IT und Fachressourcen in Finanzprozessen Eine empirische Untersuchung(Wirtschaftsinformatik: Vol. 48, No. 5, 2006) Beimborn, Daniel; Franke, Jochen; Gomber, Peter; Wagner, Heinz-Theo; Weitzel, TimKernpunkteIn diesem Beitrag wird im Rahmen einer empirischen Studie mit den 1.000 größten deutschen Banken gezeigt, wie im Zusammenspiel von Fach-und IT-Ressourcen und dem Alignment beider Bereiche die Geschäftsprozessleistung positiv beeinflusst werden kann. Es zeigt sich insbesondere, dasssowohl IT-Ressourcen als auch fachliche Ressourcen einen positiven Einfluss auf die Prozessleistung aufweisenAlignment als eigenständiger Faktor einen singulären Wertbeitrag aufweistauch eine sehr gute IT Schwächen auf Seiten der Fachabteilungen nicht kompensieren kann und ein Geschäftswertbeitrag durch IT somit auch maßgeblich von Faktoren abhängt, die häufig nicht im Einflussbereich der IT liegen.AbstractImportance of the Alignment of IT and Business Resources in Financial Processes — An Empirical Study How do firms realize business value from deploying IT in business processes? Based on the Resource-based View and insights from recent literature on IT/business alignment, we argue that actual usage and the alignment of IT and business units are important prerequisites for a superior performance of IT-intensive business processes. In this paper, a causal model on the joint impact of IT usage, IT/business alignment and business resources on business process performance is proposed and empirically validated using data from Germany’s 1.000 largest banks.It turns out that the perceived performance of the focal business process, as predicted in the theoretical model, strongly depends on IT/business alignment. The empirical analysis also shows that business resources have a large impact and that even a superior IT cannot compensate business resource deficiencies. The results thereby provide support for important propositions of the literature on alignment from a process perspective and contribute to common knowledge that the business value of IT should not be assessed without evaluating and controlling for business resources as a complementary factor.