Auflistung nach Schlagwort "Digital platforms"
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- KonferenzbeitragAutomated detection of infringing content in Meta’s Oversight Board: How online content moderation is shaping new limits of freedom of expression(INFORMATIK 2024, 2024) de Bittencourt Siqueira, AndressaAutomated content detection systems have become a powerful tool for quickly categorizing infringing content, as online platform providers have gradually taken a more active role in moderating speech. Thus, the decision-making structure of the Meta’s Oversight Board (hereinafter “the Board”) was chosen as the subject of this study, based on the selection of 29 case decisions and policy opinions (both of which are hereinafter collectively referred to as “cases”) published by the Board until March 31st, 2024, involving automated content moderation systems. Based on the data collected, the following research problem arises: how can the Board’s decision-making structure contribute to illustrate how platforms have been tracing new limits to freedom of expression using automated content detection to identify infringing content? The research is guided by the inductive research method, since it analyzes a sample of Oversight Board decisions to make broader assumptions.
- ZeitschriftenartikelDigital Innovation(Business & Information Systems Engineering: Vol. 60, No. 6, 2018) Ciriello, Raffaele Fabio; Richter, Alexander; Schwabe, Gerhard
- ZeitschriftenartikelHackathons als Gestaltungswerkzeug für plattform-basierte digitale Ökosysteme(HMD Praxis der Wirtschaftsinformatik: Vol. 59, No. 5, 2022) Kollwitz, Christoph; Dinter, BarbaraWertschöpfung wird heute nicht mehr als Aneinanderreihung von Unternehmensaktivitäten, sondern als Co-Creation verschiedener Akteure im Ökosystem verstanden, die häufig über digitale Plattformen miteinander interagieren. Unternehmen zielen bei der Gestaltung plattform-basierter digitaler Ökosysteme darauf ab, Interaktion zwischen den Akteuren im Ökosystem zu befördern sowie Wertschöpfungsmechanismen zu kreieren, durch die sie als Plattformbetreiber profitieren. In dieser Mehrfachfallstudie gehen wir der Frage nach, wie Unternehmen kollaborative Entwicklungsevents, sogenannte Hackathons, einsetzen können, um plattform-basierte digitale Ökosysteme zu gestalten. Wir arbeiten heraus, dass Unternehmen mit Plattform-Hackathons unterschiedliche Ziele verfolgen können, wobei sich insbesondere die Rolle von Abgrenzungsressourcen in Abhängigkeit von der Plattformausrichtung unterscheidet. So sind Abgrenzungsressourcen in markt-orientierten Plattform-Hackathons die zu gestaltenden Objekte, während sie in technologie-orientierten Plattform-Hackathons als Inputfaktoren fungieren, die die Interaktion der beteiligten Akteure leiten sollen. Unsere Ergebnisse zeigen auf, wie Hackathons für die Gestaltung von plattform-basierten digitalen Ökosystemen eingesetzt werden können, und leisten einen Beitrag, um ein besseres Verständnis der Potenziale und Grenzen von Hackathons zu erlangen. Value creation is nowadays no longer understood as a sequence of corporate activities, but rather as the co-creation of various players in an ecosystem, who often interact with each other via digital platforms. When designing platform-based digital ecosystems, companies aim to foster interaction between ecosystem actors and establish value creation mechanisms through which they profit as platform owners. In this multiple case study, we explore how companies can use collaborative development events, so-called hackathons, to shape platform-based digital ecosystems. We elaborate that companies can use platform hackathons to pursue different goals. In particular, the role of boundary resources differs depending on the platform orientation. Thus, in market-oriented hackathons, boundary resources are the objects to be designed, while in technology-oriented hackathons they act as input factors that should guide the interaction of the actors involved. Our results show how hackathons can be used to design platform-based digital ecosystems and contribute to a better understanding of the potentials and limitations of hackathons.
- ZeitschriftenartikelIndustrial Internet of Things(IIoT)-Plattformtypen im Maschinen- und Anlagenbau(HMD Praxis der Wirtschaftsinformatik: Vol. 59, No. 4, 2022) Scheel, Laura; Bender, BenedictDas Angebot digitaler Plattformen ist mittlerweile auch im Maschinen- und Anlagenbau weit verbreitet. Dabei konnte in den letzten Jahren der Trend verzeichnet werden, dass die Herstellerunternehmen von Maschinen und Anlagen nicht mehr ausschließlich physische Produkte veräußern, sondern zusätzliche auf das Produkt abgestimmte Dienstleistungen, wie bspw. digitale Services. Dieser Wandel kann einen großen Einfluss auf die Veränderung des Geschäftsmodells haben und je nach Komplexität der digitalen Plattformen unterschiedliche Ausmaße annehmen, die auch strategische Entscheidungen bestimmen können. In diesem Beitrag wird eine Klassifizierung der digitalen Plattformen im deutschen Maschinen- und Anlagenbau vorgenommen, mithilfe derer unterschiedliche Plattformtypen auf Grundlage ihrer Funktionszusammensetzung identifiziert werden. Demnach können bspw. Plattformen, über die lediglich grundlegende Funktionen wie die Verwaltung von Maschinen angeboten werden, von umfangreicheren Plattformen unterschieden werden, die eine höhere Komplexität aufweisen und somit einen größeren Einfluss auf die Veränderung des Geschäftsmodells haben. Diese Einteilung unterschiedlicher Plattformtypen kann Unternehmen im Maschinen- und Anlagenbau dabei unterstützen, strategische Entscheidungen bezüglich der Entwicklung und des Angebots digitaler Plattformen zu treffen und eine Einordnung ihrer digitalen Plattform im Wettbewerb vorzunehmen. The offer of digital platforms has become very popular in mechanical and plant engineering. In recent years, there has been a trend for machinery and plant manufacturers to no longer sell only physical products, but also additional product-related services, such as digital services. This change can have a major impact on the transformation of the business model and can take on different dimensions depending on the complexity of the digital platforms, which can also determine strategic decisions. In this paper, a classification of digital platforms in the German machinery and plant engineering sector is made, with the help of which different platform types are identified based on their functions. Accordingly, platforms that only offer basic functions such as the management of machines can be distinguished from more extensive platforms that are more complex and thus have a greater influence on the change of the business model. This classification of different platform types can help companies in the mechanical and plant engineering sector to make strategic decisions regarding the development and offering of digital platforms and to classify their digital platform in the competitive environment.
- ZeitschriftenartikelPlatform Provider by Accident(Business & Information Systems Engineering: Vol. 58, No. 3, 2016) Saarikko, TedRecent years have witnessed the rapid emergence of digital technology as not just an enabler, but indeed a material basis for platform development. However, extant platform literature does not adequately address strategies related to digital platforms. Specifically, the notion of platform coring does not consider how a core is to be identified or the nature of a core in relation to entangled physical and digital materiality. This paper presents a single-case study of a digital platform for business-to-business services. Results suggest that rather than a specific platform element, the core of a digital platform may be described as a capability to harness the potential of digital technology. Furthermore, platform coring may be aided by adopting value propositions as a means to conceptualize the process of negotiating mutual benefit among platform stakeholders. This study contributes to the understanding of digital platform establishment as it addresses the notion of coring and the emergent process related to the distributed ontology of digital technology and a situated perception of value.
- ZeitschriftenartikelPlattform-Bereitstellungsstrategien im Maschinen- und Anlagenbau: Strategien deutscher Unternehmen im Industrie 4.0-Kontext(HMD Praxis der Wirtschaftsinformatik: Vol. 58, No. 3, 2021) Bender, Benedict; Lass, Sander; Habib, Natalie; Scheel, LauraDigitale Plattformen finden zunehmende Verbreitung in unterschiedlichen Industriezweigen. Immer mehr Unternehmen sind an der Erschließung verbundener Potenziale für ihr Geschäft interessiert. Im Maschinen- und Anlagenbau wird die Vernetzung von Maschinen zunehmend ein Wettbewerbsfaktor für Hersteller. Der Einsatz digitaler Plattformen im Maschinen- und Anlagenbau bietet Herstellern Möglichkeiten zur gezielten Erweiterung des Geschäftsmodells. Für die Bereitstellung digitaler Plattformen können Unternehmen auf unterschiedliche Strategien zurückgreifen. Hierbei sollten Unternehmen die für ihre Konstellation geeignete Variante systematisch identifizieren, um die angestrebten Ziele zu erreichen. Die geeignete Strategie ist von einer Vielzahl an Faktoren abhängig. Als Grundlage für die Identifikation der geeigneten Strategie bietet dieser Beitrag eine systematische Untersuchung der möglichen Bereitstellungsstrategien für Unternehmen. Neben der theoretischen Systematisierung werden gegenwärtig genutzte Strategien am Beispiel des Maschinen- und Anlagenbaus in Deutschland vorgestellt. Zudem werden spezifische Merkmale, welche die Nutzung einer Strategie beeinflussen, als Ansatzpunkt für einen Strategieformulierungsprozess identifiziert. Im Maschinen- und Anlagenbau ist die Bereitstellung einer eigenen Plattform, insbesondere bei Großunternehmen vorherrschend. Die Strategien von KMU unterschieden sich von Großunternehmen. Digital platforms are becoming increasingly widespread across different industries. More and more companies are interested in developing related potential for their business. In mechanical and plant engineering, the networking of machines becomes increasingly important and a strategic advantage for manufacturers. The use of digital platforms in mechanical and plant engineering offers manufacturers opportunities for targeted expansion of their business model. For the provision of digital platforms, companies can use different strategical approaches. Companies should systematically identify the variant suitable for their constellation in order to achieve the desired objectives. The appropriate strategy depends on a variety of factors. As a basis for the identification of the appropriate strategy, this article offers a systematic overview of the possible deployment strategies for companies. In addition to the theoretical systematization, currently used strategies are presented using the example of the mechanical and plant engineering industry in Germany. In addition, specific features that influence the use of a strategy are identified as a starting point for a strategy formulation process. In mechanical and plant engineering, the provision of an own platform is predominant, especially in large companies. The strategies of SMEs differ from those of large companies.
- ZeitschriftenartikelThe Impact of Integration on Application Success and Customer Satisfaction in Mobile Device Platforms(Business & Information Systems Engineering: Vol. 62, No. 6, 2020) Bender, BenedictDigital software platforms allow third parties to develop applications and thus extend their functionality. Platform owners provide platform boundary resources that allow for application development. For developers, platform integration, understood as the employment of platform resources, helps to realize application functionality effectively. Simultaneously, it requires integration effort and increases dependencies. Developers are interested to know whether integration contributes to success in hypercompetitive platform settings. While aspects of platform participation have been studied, research on a comprehensive notion of integration and related implications are missing. By proposing a platform integration model, this study supports a better understanding of integration. Concerning dynamics related to integration, effects were tested using information from over 82,000 Apple AppStore applications. Regression model analysis reveals that application success and customer satisfaction is positively influenced by platform integration. To achieve superior results, developers should address multiple aspects of integration, such as devices, data, the operating system, the marketplace as well as other applications, and provide updates. Finally, the study highlights the importance for all platform participants and their possibilities to employ integration as a strategic instrument.
- ZeitschriftenartikelUnlocking Online Reputation(Business & Information Systems Engineering: Vol. 62, No. 6, 2020) Teubner, Timm; Adam, Marc T. P.; Hawlitschek, FlorianWith the ever-growing popularity of sharing economy platforms, complementors increasingly face the challenge to manage their reputation on different platforms. The paper reports the results from an experimental online survey to investigate how and under which conditions online reputation is effective to engender trust across platform boundaries. It shows that (1) cross-platform signaling is in fact a viable strategy to engender trust and that (2) its effectiveness crucially depends on source–target fit. Implications for three stakeholders are discussed. First, platform complementors may benefit from importing reputation, especially when they have just started on a new platform and have not earned on-site reputation yet. The results also show, however, that importing reputation (even if it is excellent) may be detrimental if there occurs a mismatch between source and target and that, hence, fit is of utmost importance. Second, regulatory authorities may consider reputation portability as a means to make platform boundaries more permeable and hence to tackle lock-in effects. Third, platform operators may employ cross-platform signaling as a competitive lever.
- ZeitschriftenartikelWas Unternehmen von der Videospieleindustrie für die Gestaltung der Digital Customer Experience lernen können(HMD Praxis der Wirtschaftsinformatik: Vol. 54, No. 5, 2017) Spottke, BenjaminIm Zuge der Digitalisierung wird die Gestaltung und das erfolgreiche Management der digitalen Schnittstelle zum Kunden im Sinne einer ganzheitlichen Digital Customer Experience zunehmend wertvoller. Technologieführer wie Amazon, Apple, Facebook und Google, aber insbesondere auch Valve als Betreiber der führenden Videospieleplattform Steam, sind besonders dafür bekannt, digitale Interaktionen zwischen Nutzern, Drittanbietern und weiteren Akteuren erfolgreich zu organisieren.In diesem Beitrag wird die Plattform Steam mit der Fallstudienmethode untersucht. Basierend auf der Analyse von Steam werden Handlungsempfehlungen für die Gestaltung der Digital Customer Experience abgeleitet, die auch für Unternehmen in traditionellen Branchen anwendbar sind. Schwerpunkte der Untersuchung bilden hierbei (1) die Orientierung von Services und Serviceportfolio an Kundenbedürfnissen, (2) das Management von Konsumententechnologie und (3) die Entwicklung von Vertrauen und Loyalität durch die Verankerung von Werten und Normen auf einer digitalen Plattform. Die Handlungsempfehlungen werden anschließend in der Automobilbranche, bei TV-Streaminanbietern und anhand einer Plattform für Autoreparaturen beispielhaft illustriert.Die Ergebnisse der Arbeit richten sich an verantwortliche Entscheider im IT-Service-Development und IT-Service-Design, IT-Strategen und Business-Architekten, die ihre Informationssysteme und digitalen Plattformen in Hinblick auf die Gestaltung der Digital Customer Experience entwickeln und bewerten wollen. Aus theoretischer Perspektive werden drei sozio-technische Gestaltungsebenen der Digital Customer Experience etabliert.AbstractIn the age of digitization the successful management of customer interactions in the sense of a holistic digital customer experience is becoming increasingly valuable. Technology leaders like Amazon, Apple, Facebook and Google, but also Valve as the provider of the leading video gaming platform Steam are well known for their ability to organize and design digital interactions between users, third parties and other actors.This article employs the case study method to investigate the Steam platform. Based on the analysis of Steam, recommendations for the design of the digital customer experience are generalized. These recommendations can be applied by companies in other industries. The study focuses on (1) the definition of services and service portfolio, (2) the management of consumer technology, and (3) the development of trust and loyalty by embedding values and norms within a digital platform. The elaborated recommendations are then illustratively discussed within three settings, i. e. automobile industry, TV streaming and a digital platform for car repairs.This article aims to inform managers in IT service development and IT service design, IT strategists and business architects who are responsible for the design of digital customer experiences enabled by information systems and corresponding digital platforms. This article contributes to theory by establishing a socio-technical lens on the design of the digital customer experience.
- ZeitschriftenartikelZiele und Gestaltung digitaler Plattformen für Produktionsnetzwerke(HMD Praxis der Wirtschaftsinformatik: Vol. 59, No. 5, 2022) Freichel, Chiara; Steegmans, Timo-Christian; Winkelmann, AxelDie interorganisatorische Zusammenarbeit in Produktionsnetzwerken kann Herausforderungen durch eine hohe Marktdynamik, immer anspruchsvollere Kundenbedürfnisse und steigenden Kostendruck entgegenwirken. Neben der klassischen vertikalen Verschiebung von Kapazitäten in Richtung geeigneter Zulieferer, lassen sich Fertigungskapazitäten auch durch eine horizontale Zusammenarbeit zwischen produzierenden Unternehmen handeln. Im Sinne der Sharing Economy bieten digitale Plattformen eine geeignete Infrastruktur zur Verknüpfung und Koordination der Marktakteure eines Produktionsnetzwerks. So können Fertigungsunternehmen flexibel Produktionsausfällen entgegenwirken und freie Maschinenkapazitäten auslasten. Eine wesentliche Voraussetzung für den Erfolg solcher digitalen Plattformen für Produktionsnetzwerke ist die Definition von Zielen, welche bisher in der Literatur nur unzureichend und nicht bezogen auf diese spezifische Plattformart untersucht wurden. In dieser Arbeit wird ein umfängliches konzeptionelles Zielmodell für diese spezifische Plattformart erstellt. Zu spezifischen Zielen digitaler Plattformen für Produktionsnetzwerke zählen neben wirtschaftlichen oder technischen Zielen beispielsweise auch produktionsbezogene Marktleistungsziele wie die Gewährleistung von Produktionsflexibilität. Aufbauend darauf wird gezeigt, wie das Design der beschriebenen Plattformen einen Einfluss auf die Erreichung bestimmter Ziele hat und wie spezielle Mechanismen zur Zielerreichung beitragen. Interorganizational collaboration in production networks can counteract challenges posed by high market dynamics, increasingly demanding customer requirements and rising cost pressure. In addition to the vertical shift of capacities towards suitable suppliers, manufacturing capacities can also be traded through horizontal cooperation between manufacturing companies. Following the concept of the sharing economy, digital platforms offer a suitable infrastructure for connecting and coordinating the market actors in a production network. This enables manufacturing companies to flexibly counteract production downtimes and to utilize unused machine capacity. An essential requirement for the success of such digital platforms for production networks is the specification of goals, which have so far been insufficiently investigated in literature and are not specific to this type of platform. In this paper, we develop a comprehensive conceptual goal model for this specific type of platform. Specific goals of digital platforms for production networks include, in addition to economic or technical goals, production-related market service goals such as ensuring production flexibility. Based on this, we demonstrate how the design of the described platforms has an impact on the achievement of certain goals and how special mechanisms contribute to the achievement of goals.