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Tagungsband MuC 2018

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Neueste Veröffentlichungen

1 - 10 von 68
  • Textdokument
    Vorwort
    (Mensch und Computer 2018 - Tagungsband, 2018) Dachselt, Raimund; Weber, Gerhard
  • Konferenzbeitrag
    Developers' Needs and Severity Conceptions of Usability Problems
    (Mensch und Computer 2018 - Tagungsband, 2018) Truong, Ngoc-Huy; Brand, Daniel; Ewert, Carine; Wächter, Laura; von Stülpnagel, Rul
    To improve products effectively, usability testing reports must be comprehensible for developers. How-ever, it remains unclear which information is helpful and whether developers agree on the severity of usability issues with usability researchers. In this case study, a team of software developers rated three forms of usability feedback: (1) a low-detailed presentation of obtrusive usability problems, (2) a low-detailed list of aggregated problems, and (3) a high-detailed list of unique and aggregated usability prob-lems. Furthermore, developers and usability researchers independently created criteria for low, medium, and high severe usability problems, based on their respective expertise. Our analyses indicate that (1) and (3) were both perceived as helpful. Moreover, agreement within each group and between both groups was high, indicating that developers and usability researchers can have a similar understanding regarding the severity of usability issues.
  • Konferenzbeitrag
    Satisfying and Efficient Privacy Settings
    (Mensch und Computer 2018 - Tagungsband, 2018) Rudolph, Manuel; Polst, Svenja
    Data protection is becoming increasingly important for users of digital services. Recent studies show that users are concerned that they have too little control over their personal data. However, users also complain that current interfaces for specifying privacy and security settings are too time-consuming and complicated. Therefore, we first identified the existing ways to configure these settings. Then, we experimentally examined which way of specification is best suited for a certain user type in terms of satisfaction or efficiency. Regarding efficiency, the type of specification with the smallest number of options, called security level, is best suited for all users. Regarding satisfaction, there is not a single type of specification that fits all user types, but different user types prefer different types of specification.
  • Konferenzbeitrag
    Wohlbefinden und Design: Erfolgreiche Alltagspraktiken erheben und gestalterisch nutzen
    (Mensch und Computer 2018 - Tagungsband, 2018) Bien, Mona; Klapperich, Holger; Hassenzahl, Marc; Laschke, Matthias
    Obwohl Bewegung im Arbeitsalltag wichtig für Gesundheit und Wohlbefinden ist, kommt sie häufig zu kurz. Interaktive Produkte, wie Activity-Tracker, können anregend wirken. Allerdings hilft die Rückmeldung dieser Produkte kaum dabei, Bewegung im Alltag auch erfolgreich zu implementieren. Tatsächlich brauchen Menschen an erster Stelle neue, aktivere Alltagspraktiken, die dann durch interaktive Produkte geformt und unterstützt werden. Um Ansatzpunkte für deren Gestaltung zu finden, schlagen wir vor, bereits erfolgreiche Alltagspraktiken genauer unter die Lupe zu nehmen. Dieser Beitrag zeigt am Beispiel von „Bewegung im Alltag“, wie mit Hilfe eines von uns entwickelten „Positive-Practice Canvas“ Praktiken erhoben und im Hinblick auf ihre Bedeutungen, nötige Fertigkeiten und verwendetem Material verstanden werden können. Über das Beispiel hinaus kann diese Methode Ausgangspunkte für eine wohlbefindensorientierte Gestaltung interaktiver Produkte aufzeigen.
  • Konferenzbeitrag
    Spaceline und Interaktion in Cinematischer Virtueller Realität
    (Mensch und Computer 2018 - Tagungsband, 2018) Rothe, Sylvia; Brunner, Harald; Hußmann, Herinrich
    Bei der Betrachtung von 360°-Filmen mit Head-Mounted-Displays ist der Zuschauer mitten im Gesche-hen und kann seine Blickrichtung und damit den Bildausschnitt frei wählen. Dabei gelingt es mit den Erzählweisen des traditionellen Films nicht immer, dem Zuschauer das zu zeigen, was für den Fortlauf der Geschichte von Bedeutung ist. Andererseits bietet die zusätzliche Raumkomponente neue Möglich-keiten. Diese Arbeit untersucht verschiedene Methoden, die es dem Zuschauer erleichtern, der Erzählung zu folgen, in seinem eigenen Tempo und mit eigenen Schwerpunkten. In Analogie zur traditionellen ‘Timeline’ führen wir das Konzept einer ‘Spaceline’ ein, die Filmsequenzen über Regionen miteinander verbindet. Für die Umsetzung wurde ein Spaceline-Editor entwickelt, der es ermöglicht, interaktive 360°-Filmerlebnisse zu kreieren, und dabei Indikatoren festzulegen, die auf Regionen inner- und außerhalb des Blickfeldes hinweisen.
  • Konferenzbeitrag
    Evaluation of Users‘ Effort in a Human-computer Cooperation based Indoor Mobile Location System
    (Mensch und Computer 2018 - Tagungsband, 2018) Zeng, Limin; Noeres, Tino; Weber, Gerhard
    Due to the utilization of existing infrastructure and powerful mobile devices, many different indoor localization systems have been booming in recent years. However, most of those systems very focus on technical issues, a few studies investigate usability issues from users’ perspective. In this paper, we conduct a case study with 18 participants to study how many effort (e.g., physical and mental workload) users would spend in a human-computer cooper-ation indoor positioning system. To support the study, we develop a Google Tango tablet based infrastructure-free indoor positioning system, by mapping users’ walking trajectory and environmental features. Through the evaluation, we confirm that the workload increas-es as the increase of required walking distance, specifically for the physical and temporal demands. While positioning in an infrastructure-free environment, the participants were willing to contribute and would walk maximum 50 meters with their mobile devices.
  • Konferenzbeitrag
    Effective Visualization of Time-Critical Notifications in Virtual Reality
    (Mensch und Computer 2018 - Tagungsband, 2018) Gruenefeld, Uwe; Harre, Marie-Christin; Stratmann, Tim Claudius; Lüdtke, Andreas; Heuten, Wilko
    Virtual Reality (VR) devices empower users to be fully immersed into a virtual environment. However, time-critical notifications must be perceived as quickly and correctly as possible. Especially, if they indicate risk of injury (e.g., bumping into walls). Compared to displays used in previous work to investigate fast response times, immersion into a virtual environment, wider field of view and use of near-eye displays observed through lenses may have a considerable impact on the perception of time-critical notifications. Therefore, we studied the effectiveness of different visualization types (color, shape, size, text, number) in two different setups (room-scale, standing-only) with 20 participants in VR. Out study consisted of a part were we tested one notification and a part with multiple notifications showing up at the same time. We measured reaction time, correctness and subjective user evaluation. Our results showed that visualization types can be organized by consistent effectiveness ranking for different numbers of notification elements presented. Further, we offer promising recommendations regarding which visualization type to use in future VR applications for showing time-critical notifications.
  • Konferenzbeitrag
    Perception of an Uncertain Ethical Reasoning Robot: A Pilot Study
    (Mensch und Computer 2018 - Tagungsband, 2018) Stellmach, Hanna; Lindner, Felix
    The study investigates the effect of uncertainty expressed by a robot facing a moral dilemma on humans' moral judgment and impression formation. Participants (N = 80) were shown a video of a robot explaining a moral dilemma and the decision it makes. The robot either expressed certainty or uncertainty about its decision. Participants rated how much blame the robot deserves for its action, the moral wrongness of the action, and their impression of the robot in terms of four scale dimensions measuring social perception. The results suggest that participants that were not familiar with the moral dilemma assign more blame to the robot for the same action when it expresses uncertainty, while expressed uncertainty has less effect on moral wrongness judgments. There was no significant effect of expressed uncertainty on participants' impression of the robot. We discuss implications of this result for the design of social robots.
  • Konferenzbeitrag
    Accessible Screenshots for Blind and Visually Impaired People
    (Mensch und Computer 2018 - Tagungsband, 2018) Engel, Christin; Bornschein, Denise; Weber, Gerhard
    Training material to learn new applications mostly include screenshots to describe the structure of the application or to represent required interaction steps. Blind people have no access to such graphics which are needed to learn handling the application. However, screen reader users need adapted information to learn effective interaction strategies in GUI environments. We propose a concept to make screenshots accessible for blind screen reader users by mapping ui elements and states to HTML elements. Based on a pilot study with two blind people we find requirements that ended up in a tool that automates the generation of interactive, accessible screenshots.
  • Konferenzbeitrag
    CAVE-basierte Nutzerstudie eines Aufenthalts-Empfehlungssystems
    (Mensch und Computer 2018 - Tagungsband, 2018) Hegenberg, Jens; Kannengießer, Niclas; Klose, Elisa; Schmidt, Ludger
    Reiseassistenzsysteme sind vielversprechend, um individualisierte und kontextbezogene Unterstützung entlang intermodaler Reiseketten im öffentlichen Verkehr anzubieten. Hierbei stellen sowohl zeitkritische Situationen als auch solche mit längerer Wartezeit eine Belastung des Reisenden dar. Für letztere bietet das untersuchte System Assistenz durch individuali-sierte Gestaltungsvorschläge für längere Aufenthalte. In Vorbereitung auf eine großangelegte Feldstudie wurden vier Varianten des zugrundeliegenden Empfehlungssystems und ein Trai-ningsansatz zur Initialisierung des Nutzerprofils hinsichtlich der numerischen und der sub-jektiv wahrgenommenen Genauigkeit der Empfehlungen evaluiert. Die Benutzungsschnitt-stelle in einer optischen Durchsichtdatenbrille wird außerdem hinsichtlich ihrer Ge-brauchstauglichkeit evaluiert. Für die Evaluation wurde eine Reise inkl. zweier längerer Aufenthalte mittels einer CAVE simuliert.