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P182 - 6th Conference on Professional Knowledge Management - From Knowledge to Action

Autor*innen mit den meisten Dokumenten  

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Neueste Veröffentlichungen

1 - 10 von 48
  • Konferenzbeitrag
    Erfolgsfaktoren bei der Einführung von Social Software in Unternehmen
    (6th Conference on Professional Knowledge Management – From Knowledge to Action, 2011) Gust von Loh, Sonja; Peters, Isabella
    Evidenzbasierte Praktiken haben ihren Ursprung in der Medizin. Hier berücksichtigen sie wissenschaftlich fundierte Ergebnisse und integrieren sie in den praktischen Arbeitsalltag. Bei Evidenzbasierten Praktiken im Wissensmanagement lassen sich zwei Theorie-Praxis Lücken feststellen: zwischen Wissensmanager und Mitarbeiter und zwischen Wissensmanager und Wissenschaft. Diese beiden Lücken gilt es zu schließen, soll die Implementierung von Wissensmanagement erfolgreich sein. Social Software wird dabei gleichzeitig als Gegenstand und als Werkzeug von Evidenzbasierten Praktiken betrachtet.
  • Konferenzbeitrag
    Enterprise wikis: technical challenges and opportunities
    (6th Conference on Professional Knowledge Management – From Knowledge to Action, 2011) Kämpgen, Benedikt; Ell, Basil; Simperl, Elena; Vrandečić, Denny; Dengler, Frank
    Social software has proven valuable in enterprises for collaborative knowledge management. In order to introduce a wiki in the enterprise, we propose a solution that combines Web 2.0 and Semantic Web technologies. We describe how this solution resolves the technical challenges, beyond that, opens up new opportunities, and, also, how it can be realized in a concrete enterprise scenario.
  • Konferenzbeitrag
    Anwendung der Unified Theory of Acceptance and Use of Technology zur Akzeptanzbestimmung von Web 2.0-Anwendungen in KMU-Netzwerken
    (6th Conference on Professional Knowledge Management – From Knowledge to Action, 2011) Peris, Martina; Nüttgens, Markus
    In einem von zunehmender Komplexität und Globalisierung geprägten Markt sehen sich kleine und mittlere Unternehmen (KMU) mit neuen Herausforderungen konfrontiert. Hierzu zählen bspw. die Innovationsfähigkeit und Technologieexpertise. Im Zusammenschluss zu kooperierenden Netzwerken begegnen sie diesen Herausforderungen. Informations- und Kommunikationstechnologien sind dabei ein entscheidender Treiber, wobei neue Web 2.0- Technologien eine große Rolle spielen. In diesem Zusammenhang relevant ist die Evaluation der zu etablierenden Technologien und Anwendungen im Hinblick auf Akzeptanz und Benutzung. Ziel dieses Beitrages ist es daher, eine anerkannte Theorie, die Unified Theory of Acceptance and Use of Technology, in den Anwendungskontext zu adaptieren und anzupassen. Das im Ergebnis entstehende Modell kann künftigen empirischen Untersuchungen als Grundlage dienen.
  • Konferenzbeitrag
    A refined case-based reasoning approach to academic capacity planning
    (6th Conference on Professional Knowledge Management – From Knowledge to Action, 2011) Poeppelmann, Daniel
    Academic capacity planning is a knowledge-intensive process that has to be based upon predicted course demand. Planners have to take into account students' current course achievements, prospective future course selections, time constraints as well as a wide range of different rules for graduation. The research project proposes a refined case-based reasoning (CBR) approach for anticipating students' future course selection as a means of long-term demand forecasting. The case-base is dynamically interpreted with regard to stored cases' problem descriptions and solutions. Moreover the structure of cases is heterogeneous depending on the students' course achievements. The retain phase of the traditional case-based reasoning cycle is replaced by an adjustment phase that ensures retaining up-to-date, real-world cases only. The results of the case-based reasoning processes are aggregated to support capacity planning.
  • Konferenzbeitrag
    PhD-Postersession
    (6th Conference on Professional Knowledge Management – From Knowledge to Action, 2011) Minor, Miriam
  • Konferenzbeitrag
    Erfolgsmessung zum Einsatz von Social Software im Softwareentwicklungsprozess am Beispiel der T-Systems Multimedia Solutions GmbH
    (6th Conference on Professional Knowledge Management – From Knowledge to Action, 2011) Sammer, Thomas; Lin, Dada; Back, Andrea; Schönefeld, Frank
    In dieser Untersuchung wurde der Erfolg von Social Software im Softwareentwicklungsprozess gemessen. Dazu wurde im Rahmen einer Einzelfallstudie ein quantitativer Fragebogen entwickelt und Mitarbeitende der T- Systems Multimedia Solutions GmbH befragt. Die Ergebnisse zeigen Tendenzen, dass der Einsatz von Social Software im Bereich der Softwareentwicklung grundsätzlich positiv aufgenommen wird, jedoch die Vorteile je nach Rolle der Mitarbeitenden unterschiedlich stark ausgeprägt wahrgenommen werden.
  • Konferenzbeitrag
    Cultural influence on intuitive decision making
    (6th Conference on Professional Knowledge Management – From Knowledge to Action, 2011) Heinze, Priscilla
    Knowledge intensive decisions are met based on existing facts and, more often than not, the intuition of the makers. This paper connects the emergence of intuition as a product of tacit knowledge processing. It deals mainly with the question whether or not intuition is a suitable instrument to base a decision on. It shows that cultural differences play an important role in the process. By comparing some fields of practices of intuitive decision making this paper suggests some parameters that focus on the relevant exploitation of intuitive decision making.
  • Konferenzbeitrag
    Techniques for reusing experiences (T-REx) in managerial decision-making processes
    (6th Conference on Professional Knowledge Management – From Knowledge to Action, 2011) Schulze, Sonja
    This paper proposes a framework for experience-based decision support by analyzing the use and meaning of experiences in the business context. Two weak points in traditional approaches for reusing experiences e.g. CBR are addressed: First, the lack of adaptability to dynamic business situations and second the lack of analysis capabilities. Therefore, the use of decision support systems that help solving problems by reusing and analyzing experiences with business intelligence methods is proposed. In order to transfer the experiences into computable data a solution adequacy index is calculated that aggregates the single experiences to represent the compiled experience for a specific solution. The whole framework is illustrated by using the example of optimal supplier choice, finally applying two online analytical processing methods out of the BI domain to illustrate the solution adequacy index (SAI).
  • Konferenzbeitrag
    ICKE-plattform – Eine integrierte Wissens- und Kollaborationsplattform auf Wiki-Basis
    (6th Conference on Professional Knowledge Management – From Knowledge to Action, 2011) Voigt, Stefan; Fuchs-Kittowski, Frank; Hüttemann, Detlef
    Auf Basis einer umfangreichen empirischen Untersuchung zur Nutzung von Web 2.0-Anwendungen im Mittelstand und der Anforderungsanalyse bei Pi- lotanwendern wurden Anforderungen an eine Wissensund Kollaborationsplattform auf Web 2.0-Basis erhoben. Der Beitrag beschreibt, welche Anforderungen identifiziert wurden und wie diese in einer neuen Wiki-Engine (ICKEwiki) konsequent umgesetzt wurden.
  • Konferenzbeitrag
    Ontology based competency matching between vocational education and the workplace
    (6th Conference on Professional Knowledge Management – From Knowledge to Action, 2011) Kismihók, Gábor; Szabó, Ildikó; Mol, Stefan; Vas, Réka