Auflistung nach Autor:in "Abu-Tayeh, Gabriel"
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- ZeitschriftenartikelExploring the Motives of Citizen Reporting Engagement: Self-Concern and Other-Orientation(Business & Information Systems Engineering: Vol. 60, No. 3, 2018) Abu-Tayeh, Gabriel; Neumann, Oliver; Stuermer, MatthiasIn smart city contexts, voluntary citizen reporting can be a particularly valuable source of information for local authorities. A key question in this regard is what motivates citizens to contribute their data. Drawing on motivation research in social psychology, the paper examines the question of whether self-concern or other-orientation is a stronger driver of citizen reporting engagement. To test their hypotheses, the authors rely on a sample of users from the mobile application “Zurich as good as new� in Switzerland, which enables citizens to report damages in and other issues with the city’s infrastructure. Data was collected from two different sources: motivation was assessed in an online user survey (n = 650), whereas citizen reporting engagement was measured by the number of reports per user from real platform-use data. The analysis was carried out using negative binomial regression. The findings suggest that both self-concern and other-orientation are significant drivers of citizen reporting engagement, although the effect of self-concern appears to be stronger in comparison. As such, this study contributes to a better understanding of what motivates citizens to participate in citizen reporting platforms, which are a cornerstone application in many smart cities.
- Zeitschriftenartikel„Züri wie neu“: Public Value von Online-Partizipation(HMD Praxis der Wirtschaftsinformatik: Vol. 54, No. 4, 2017) Abu-Tayeh, Gabriel; Portmann, Edy; Stürmer, MatthiasDer Public Value berücksichtigt neben den herkömmlichen Zielsetzungen Effizienz und Effektivität auch soziale Faktoren aus der Sicht der Bevölkerung. Bisher haben jedoch nur wenige Studien gemessen, wie die Bevölkerung den Wert von Dienstleistungen der öffentlichen Verwaltung wahrnimmt; in der Regel wird der potentielle Nutzen solcher Dienstleistungen nur im Voraus prognostiziert, da der Wert auf Grundlage von Expertenmeinungen bemessen wird. Diese Forschungslücke schließen wir, indem wir mittels Fragebögen (n = 738 Teilnehmer) exemplarisch den wahrgenommenen Nutzen der Open-Government-Initiative „Züri wie neu“ für die Bevölkerung evaluieren. Über diese Plattform können BürgerInnen der Stadt Zürich mit einer einfach zu bedienenden Web- bzw. mobilen Anwendung Schäden und Mängel bei der Infrastruktur melden.Wie die Auswertung zeigt, bewerten die Teilnehmenden bei der Interaktion mit dem Service besonders den Zeitgewinn (d. h. Effizienz), den Komfort und die Kommunikation (beides Effektivität) positiv. Überdurchschnittlich hohe Werte zeigen sich aber auch bei der Bildung von Vertrauen in die Verwaltung, der wahrgenommenen eigenen Informiertheit und dem Gefühl partizipativ in Entscheidungsfindungen (alles soziale Werte) beteiligt zu sein. Dies zeigt, dass Faktoren für Effizienz und Effektivität aus Sicht der Bevölkerung nicht das gesamte Wertespektrum von Dienstleistungen der öffentlichen Verwaltung abbilden können sondern auch soziale Vorteile relevant sind.AbstractNext to the common goals efficiency and effectiveness the notion of public value considers also social aspects relevant to society. However, only a few studies have measured how the population appreciates the value of services by the public sector. So far the potential use of such services has only been predicted in advance based on expert opinion. We close this research gap by an empirical study (n = 738) on the open government platform “Züri wie neu”, a Swiss adoption of the FixMyStreet initiative from UK. On this platform citizens of Zürich report damages and defects of infrastructure with a user-friendly web and mobile application.The results indicate that the participants appreciate time-savings (efficiency), comfort, and interaction with the public service (both effectiveness). In addition we observed above average trust-building with the government, personal knowledgeability and the feeling of participatory decision making (all three of them social values). This explains why efficiency and effectiveness are not the only benefits for the citizens by such platforms but social values are relevant for them, too.