Auflistung nach Autor:in "Alt, Rainer"
1 - 10 von 49
Treffer pro Seite
Sortieroptionen
- KonferenzbeitragActivating the innovation potential of SME: the bottom-up-approach(INFORMATIK 2010 – Business Process and Service Science – Proceedings of ISSS and BPSC, 2010) Meyer, Kyrill; Thieme, MichaelIn this paper we propose an innovation model for the collaboration between SME and public research institutions in order to enhance knowledge transfer and to foster the creation of a regional innovation network. A third aspect is to enhance a more intense cooperation in the public research sector between institutions and departments. In this paper we discuss the term innovation and describe the following aspects: (1) the general idea of the developed bottom-up innovation model, (2) the organizing framework of the participants in the network and (3) the procedure in the innovation process.
- KonferenzbeitragAd-hoc management capabilities for distributed business processes(INFORMATIK 2010 – Business Process and Service Science – Proceedings of ISSS and BPSC, 2010) Zaplata, Sonja; Bade, Dirk; Hamann, Kristof; Lamersdorf, Winfried; Straßenburg, Daniel; Wunderlich, BenjaminAdvanced business processes are mostly distributed and require highly flexible management capabilities. In such scenarios, process parts often leave their initiator's direct sphere of influence - while management requires both monitoring as well as instant reaction capabilities anytime during the overall execution of the process. However, realizing such functions is often difficult, e.g. due to the heterogeneity and temporal disconnectivity of participating execution systems. Therefore, this contribution proposes a two-tier concept for monitoring and controlling distributed processes by representing a process management system as a manageable resource according to the WSDM standard. Based on a minimal shared model of management capabilities it allows to define customized events and processing rules for influencing business processes executed on a remote (and even on a temporarily disconnected) process management system. Applicability is demonstrated by a scenario-based evaluation on distributed WS-BPEL and XPDL processes.
- KonferenzbeitragAnforderungen an das In-Memory-Data-Management als Schritt zum Echtzeitunternehmen(INFORMATIK 2013 – Informatik angepasst an Mensch, Organisation und Umwelt, 2013) Schmalzried, Dirk; Alt, RainerDer Beitrag betrachtet den Einsatz hauptspeicherbasierter Datenbanken als wichtigen Schritt zur Realisierung von Echtzeitunternehmen. Derartige Unternehmen sind charakterisiert durch die konsequente Nutzung echtzeitfähiger Technologien und deren Umsetzung in Prozessen und Strategien. Unter Verwendung des Bezugsrahmens des Business Engineerings bezieht der Beitrag zwar technologische Anforderungen auf einer Daten-, Funktionsund Präsentationsschicht mit ein, geht durch die Berücksichtigung von Anforderungen auf Ebene der Unternehmensstrategie und der Geschäftsprozesse aber darüber hinaus. Er argumentiert, dass dieser ganzheitliche Betrachtungsund Gestaltungsansatz zur Realisierung eines nachhaltigen geschäftlichen Nutzens aus den technologischen Potenzialen notwendig ist.
- KonferenzbeitragAnsätze zur Lösung der Integrationsproblematik bei Prozessportalen(Integration, Informationslogistik und Architektur, 2006) Alt, Rainer; Puschmann, ThomasViele Unternehmen nutzen Portale immer noch primär zur Verwaltung von Linklisten oder zur Darstellung von HTML-Seiten für eine anonyme Gruppe von Benutzern. Dieser Beitrag geht von der Hypothese aus, dass sich Nutzenpotenziale mit personalisierten Leistungen entlang individueller Benutzerprozesse steigern lassen. Neben einer vertieften Prozessanalyse basieren solche Prozessportale auf der innerund überbetrieblichen Integration heterogener interner und externer Applikationen. Integrationsarchitekturen ergänzen bestehende Applikationsarchitekturen um eine zusätzliche Schicht und schaffen die Basis für die rollenbasierte und prozessorientierte Einbindung von Portaldiensten. Da die existierenden Ansätze zu Integrationsarchitekturen in der Literatur und Praxis den Anforderungen überbetrieblicher Prozessportale weder bezüglich ihrer Architekturreichweite noch bezüglich der abgedeckten Modellebenen genügen, entwickelt der vorliegende Beitrag ein erweitertes Architekturmodell. Die Bausteine zur Umsetzung dieser Architektur werden anhand eines Automobilunternehmens beispielhaft beschrieben.
- KonferenzbeitragBusiness Engineering bei der Einführung von Campus-Management-Systemen – Herausforderungen und Potenziale(INFORMATIK 2012, 2012) Schreiter, Jan; Alt, Rainer; Auth, GunnarDie Wechselwirkung zwischen organisatorischer und informationstechnischer Gestaltung ist eine bekannte Herausforderung bei der Einführung integrierter Standardsoftware (SSW). Das Business Engineering (BE) hat sich als methodischer Rahmen für die Entwicklung geschäftsorientierter Lösungen auf Basis von SSW in vielen Branchen etabliert. Verglichen mit der Industrie steht die Nutzung von SSW an Hochschulen noch in einem frühen Stadium. Dabei deuten Rahmenbedingungen, wie etwa der Bologna-Prozess, knappere finanzielle Mittel oder der erhöhte Wettbewerb zwischen Hochschulen auf die Notwendigkeit einer Erschlie- ßung der Potenziale hin, die sich mit der Einführung integrierter Campus Management Systeme (CMS) erzielen lassen. Allerdings sind viele Hochschulen aufgrund ihrer traditionellen Dezentralisierung nur ungenügend strukturell für die notwendige hochschulweite Harmonisierung vorbereitet. Dieser Beitrag zeigt anhand des Fallbeispiels der Universität Leipzig (UL), wie das Business Engineering mit Organisationsentwicklung und Prozessmodellierung die CMS-Einführung und die Harmonisierung der Organisations- sowie der Applikationsstruktur unterstützt hat.
- KonferenzbeitragBusiness-Driven Service Modeling - A Methodological Approach from the Finance Industry(Business process and services computing – 1st international working conference on business process and services computing – BPSC 2007, 2007) Kohlmann; Falk; Alt, RainerService-orientation is recognized as an important enabler for increasing the efficiency of transformation processes in business. Improved flexibility is becoming a necessity in many competitive industries when companies are forced to quickly meet dynamic customer needs and when organization concepts are increasingly based on networking with partners. A key requirement for the flexible bundling of individual tasks in business processes are service models that have a clear link to how business is conducted and that are shared within a specific community. However, there is a lack of methodologies for combining technical and business-driven service modeling and aligning it with (business) process management as well as sourcing strategies. For this purpose, this research discusses techniques for service modeling and presents an extended service modeling concept for the business-driven discovery of services. The banking industry which currently is facing profound transformation challenges was chosen to motivate and demonstrate the applicability of the suggested model.
- ZeitschriftenartikelCampus-Management-System(Wirtschaftsinformatik: Vol. 52, No. 3, 2010) Alt, Rainer; Auth, Gunnar
- KonferenzbeitragCan tweets, pokes and wikis improve global software services?(INFORMATIK 2010 – Business Process and Service Science – Proceedings of ISSS and BPSC, 2010) Martignoni, Robert; Stimmer, JörgSocial media sites are driving the development of the Internet. A detailed analysis of social media sites on a category level, revealed four key mechanisms. These are social context, content relevance, ease-of-use, and centralization of functions. The management of Global Software Services is increasingly supported by tools along the service life-cycle. It is argued these tools could be improved by systematically addressing the four key mechanisms. The implementation of these key areas is described and discussed in detail. The advantages and disadvantages are elaborated. The result of this contribution is that tools for GSS could significantly benefit from embedding socio-semantic elements.
- KonferenzbeitragCase study on extending Internet of services techniques to real-world services(INFORMATIK 2010 – Business Process and Service Science – Proceedings of ISSS and BPSC, 2010) Spillner, Josef; Kursawe, Ronny; Schill, AlexanderThe Internet of Services promotes distributable, composable and tradeable services as first-class entities. Such services are assumed to encompass the full range from electronic web services to conventional business services. However, research and development of service models and platforms to realise the Internet of Services vision has largely been concentrating on pure technical services. In this case study, we have applied modelling and registration techniques to existing business services with none or few technical components. We outline the results of suitability and acceptance aspects and include an evaluation of the new Unified Service Description Language (USDL) compared to the Web Services Modelling Language (WSML) in the context of real-world service representation.
- KonferenzbeitragCrossing the chasm between the real world and business process management(INFORMATIK 2010 – Business Process and Service Science – Proceedings of ISSS and BPSC, 2010) Schief, Markus; Schmidt, BenediktWhile agility is a core challenge in todays competitive business, softwarebased business process modeling and execution approaches often refer to strict and inflexible formalization. Complementary, we propose an extension of the business process model by integrating information from the Internet of Things to increase flexibility. Along with orchestration tools and knowledge worker support, new dimensions within the data and the business process model are supposed to significantly improve business process management.