Auflistung nach Autor:in "Bartelheimer, Christian"
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- ZeitschriftenartikelImproving Process Mining Maturity – From Intentions to Actions(Business & Information Systems Engineering: Vol. 66, No. 5, 2024) Brock, Jonathan; Brennig, Katharina; Löhr, Bernd; Bartelheimer, Christian; Enzberg, Sebastian; Dumitrescu, RomanProcess mining is advancing as a powerful tool for revealing valuable insights about process dynamics. Nevertheless, the imperative to employ process mining to enhance process transparency is a prevailing concern for organizations. Despite the widespread desire to integrate process mining as a pivotal catalyst for fostering a more agile and flexible Business Process Management (BPM) environment, many organizations face challenges in achieving widespread implementation and adoption due to deficiencies in various dimensions of process mining readiness. The current Information Systems (IS) knowledge base lacks a comprehensive framework to aid organizations in augmenting their process mining readiness and bridging this intention-action gap. The paper presents a Process Mining Maturity Model (P3M), refined through multiple iterations, which outlines five factors and 23 elements that organizations must address to increase their process mining readiness. The maturity model advances the understanding of how to close the intention-action gap of process mining initiatives in multiple dimensions. Furthermore, insights from a comprehensive analysis of data gathered in eleven qualitative interviews are drawn, elucidating 30 possible actions that organizations can implement to establish a more responsive and dynamic BPM environment by means of process mining.
- ZeitschriftenartikelInteraktive, digitale Einkaufserlebnisse in Innenstädten(HMD Praxis der Wirtschaftsinformatik: Vol. 54, No. 5, 2017) Betzing, Jan Hendrik; Beverungen, Daniel; Becker, Jörg; Matzner, Martin; Schmitz, Gertrud; Bartelheimer, Christian; Berendes, Ingo; Braun, Marina; Gadeib, Andera; von Hoffen, Moritz; Schallenberg, ChristianErfahrungen mit dem Online-Handel und der alltäglichen Nutzung digitaler Technologien haben das Kaufverhalten und die Erwartungshaltung der innerstädtischen Kunden nachhaltig verändert. Insbesondere die kleinen und mittelständischen Einzelhändler und Fachgeschäfte sind angesichts abnehmender Marktanteile herausgefordert. Der einzelne Händler kann oftmals nicht mit den digitalen Diensten der Großfilialisten und den Preisen des Online-Handels konkurrieren. Zur Abgrenzung von Konkurrenten legen daher viele Händler den Fokus auf kundenseitige Einkaufserlebnisse. Digitale Technologien, die Einzug in den Alltag der Kunden gehalten haben, können in die physische Umgebung der Ladengeschäfte integriert werden, um neue Formen der Interaktion zwischen Händlern und Kunden zu schaffen, die potentiell zu positiven digitalen Einkaufserlebnissen beitragen.Dieser Artikel fokussiert auf interaktive, händlerübergreifende Lösungen im Sinne eines digitalen Marktplatzes. Wir skizzieren einen möglichen Gestaltungsansatz einer händler- und kundenübergreifenden mobilen Plattform, die neue digitale Technologien einbindet und dem physischen innerstädtischen Marktplatz als digitaler Kompagnon zur Seite steht. Diese Plattform vereint die Gruppen der innerstädtischen Händler und Innenstadtbesucher und ermöglicht die Interaktion zwischen beiden Parteien auf verschiedenen Ebenen. Ein digitaler innerstädtischer Marktplatz kann Beiträge dazu leisten, ein digitales Einkaufserlebnis zur Stütze des gesellschaftlich geschätzten, aber durch den Online-Handel herausgeforderten, „Einkaufserlebnis Innenstadt“ zu schaffen.AbstractThe emergence of online shopping and digital technologies have transformed consumers’ shopping behavior and have also risen their expectations towards the digital profile of high street retailers. However, small and medium-sized retailers in particular – who cannot compete with the large-scale digital initiatives conducted by major retail chains and pure online retailers – struggle to retain and attract customers to their stores. Eventually, their market share might decline. Improving customer experience creation is a viable path to re-build a competitive edge for high street retailers. By introducing new digital technologies into their stores and by integrating customers’ devices into their physical servicescape, new types of interactions between retailers and customers emerge that allow co-creating digital customer experience.This article proposes building and implementing a digital platform that local retailers can use to collectively offer digital customer experience. We sketch the design of a mobile platform that accompanies traditional high street retailing with a digital counterpart. The platform connects local stores with digital customers and enables different levels of interaction among its users. In doing so, the platform enables the co-creation of digital customer experience, strengthening the competitive position of retailers in consumers’ buying decisions.
- ZeitschriftenartikelNutzung von Low- und No-Code-Anwendungen zur Automatisierung von Geschäftsprozessen in regulierten Energiemärkten(HMD Praxis der Wirtschaftsinformatik: Vol. 61, No. 5, 2024) Skolik, Alexander; Löhr, Bernd; zur Heiden, Philipp; Bartelheimer, ChristianDie zunehmende Relevanz von Low- und No-Code-Anwendungen in Wissenschaft und Praxis ist darauf zurückzuführen, dass sie Unternehmen die Automatisierung von Prozessen und Aktivitäten trotz begrenzter IT-Kenntnisse ermöglichen. Dies ist von besonderer Bedeutung, da zahlreiche Unternehmen mit Herausforderungen wie dem Fachkräftemangel sowie einer alternden Belegschaft konfrontiert sind. Low- und No-Code-Anwendungen weisen ein beachtliches Potenzial auf, Automatisierungen erfolgreich trotz limitierter Ressourcen umzusetzen. Im Rahmen einer Fallstudie in einem Unternehmen der Energiebranche wurde untersucht, welche Herausforderungen die Implementierung von Low- und No-Code-Anwendungen mit sich bringt und wie diesen begegnet werden kann. Aus den Erkenntnissen wurden vier Erfolgsfaktoren abgeleitet, die für andere Unternehmen als Grundlage dienen können, um die Entwicklung von Low- und No-Code-Automatisierungen erfolgreich umzusetzen. (1) Ein Minimum Viable Product stärkt das Verständnis von LCNC-Plattformen. (2) Die Modularisierung von Entwicklungsaufgaben können zu einer ressourceneffizienteren Entwicklung führen. (3) Nebenprodukte der Entwicklung können fortlaufend Automatisierungsprojekte fördern. (4) Vorzeitige Releases in Livesystemen liefern wertvolle Verbesserungsvorschläge. The increasing relevance of low- and no-code applications in science and practice is due to the fact that they enable companies to automate processes and activities despite limited IT skills. This is particularly important as many companies are faced with challenges such as a shortage of skilled labor and an ageing workforce. Low- and no-code applications have considerable potential to successfully implement automation despite limited resources. As part of a case study in a company in the energy sector, the challenges posed by the implementation of low- and no-code applications were analyzed and how these can be overcome. Four success factors were derived from the findings, which can serve as a basis for other companies to successfully implement the development of low- and no-code automation. (1) A minimum viable product strengthens the understanding of LCNC platforms. (2) The modularization of development tasks can lead to more resource-efficient development. (3) By-products of development can continuously support automation projects. (4) Early releases in live systems provide valuable suggestions for improvement.
- ZeitschriftenartikelSeven Paradoxes of Business Process Management in a Hyper-Connected World(Business & Information Systems Engineering: Vol. 63, No. 2, 2021) Beverungen, Daniel; Buijs, Joos C. A. M.; Becker, Jörg; Ciccio, Claudio; Aalst, Wil M. P.; Bartelheimer, Christian; Brocke, Jan; Comuzzi, Marco; Kraume, Karsten; Leopold, Henrik; Matzner, Martin; Mendling, Jan; Ogonek, Nadine; Post, Till; Resinas, Manuel; Revoredo, Kate; del-Río-Ortega, Adela; Rosa, Marcello; Santoro, Flávia Maria; Solti, Andreas; Song, Minseok; Stein, Armin; Stierle, Matthias; Wolf, VerenaBusiness Process Management is a boundary-spanning discipline that aligns operational capabilities and technology to design and manage business processes. The Digital Transformation has enabled human actors, information systems, and smart products to interact with each other via multiple digital channels. The emergence of this hyper-connected world greatly leverages the prospects of business processes – but also boosts their complexity to a new level. We need to discuss how the BPM discipline can find new ways for identifying, analyzing, designing, implementing, executing, and monitoring business processes. In this research note, selected transformative trends are explored and their impact on current theories and IT artifacts in the BPM discipline is discussed to stimulate transformative thinking and prospective research in this field.