Auflistung nach Autor:in "Beverungen, Daniel"
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- ZeitschriftenartikelBereitstellung von Artikelstammdaten(HMD Praxis der Wirtschaftsinformatik: Vol. 44, No. 6, 2007) Becker, Jörg; Winkelmann, Axel; Beverungen, Daniel; Janiesch, ChristianDas Artikelstammdaten-Management als Aufgabe des Enterprise Content Management (ECM) ist für die automatische Abwicklung des Handelsgeschäfts von hoher Bedeutung. Ohne korrekt erfasste Artikelgrunddaten ist keine Annahme, Einlagerung oder kein Abverkauf von Ware möglich. Häufig werden diese Daten bereits vom Hersteller elektronisch an den Handel geliefert. Da allerdings bilaterale Datenaustausche einen hohen Aufwand bedeuten, haben sich Unternehmen auf die Nutzung von zentralen Stammdatenpools geeinigt. Diese sind jedoch nur auf das Kerngeschäft und die Datengrundversorgung ausgerichtet und unterstützen nicht oder kaum die Anforderungen neuartiger automatisiert ablaufender Verkaufsförderungsaktionen. Vor diesem Hintergrund werden in diesem Artikel — ausgehend von den Anforderungen, die sich durch die Abwicklung von Coupon-Aktionen an die Handels-IT und die Artikelstammdaten ergeben — die konzeptionelle Spezifikation und prototypische Umsetzung einer Verkaufsförderungsplattform für Artikelstammdaten betrachtet. Diese erlaubt die unternehmensübergreifende Erfassung, Verwaltung, Speicherung und Bereitstellung von Informationen im Sinne eines Cross Enterprise Content Management.
- KonferenzbeitragA business process model for the reverse logistics of used electric vehicle batteries(Informatik 2014, 2014) Klör, Benjamin; Bräuer, Sebastian; Beverungen, DanielElectric vehicles (EVs) are considered as a ground-breaking innovation for making transportation services more sustainable. Electric vehicle batteries (EVBs) are the major technological components of electric vehicles and account for up to one third of the EVs' initial price. Due to continued cell degradation, EVBs need to be removed from the EVs after some time, but might still be reused in different scenarios such as stationary applications. EVBs that cannot be reused must be recycled to retain valuable materials such as cobalt, lithium, and nickel. The purpose of this paper is to develop a business process model for the reverse logistics of EVBs, transporting them from car workshops to their next usage sites or to adequate recycling facilities. We develop the business process model in a design research endeavor, based on reviewing selected laws and regulations that need to be complied with when transporting high-voltage batteries.
- ZeitschriftenartikelConstruction of Productivity Models - A Tool-Supported Approach in the Area of Facility Management(Enterprise Modelling and Information Systems Architectures - An International Journal: Vol. 7, Nr. 1, 2012) Becker, Jörg; Bernhold, Torben; Beverungen, Daniel; Kaling, Nina; Knackstedt, Ralf; Lellek, Vanessa; Rauer, Hans PeterProductivity models specify input and output factors to inform productivity analyses. Current research and business practice face the challenge of developing a wide range of different productivity models. These models were created simultaneously but isolated from each other. As a consequence thereof, several practices of productivity model construction have emerged. This paper presents a unifying modelling language that lists and interrelates the essential constructs, pertinent to productivity models. Ultimately it was transferred into practice by employing a software tool. The application was conducted in the area of facility management, supporting two different approaches of productivity benchmarking. Facility management features a huge diversity of offered services and bundles. Thus, facility managers cope with various definitions of productivity that are then modelled with our approach.
- ZeitschriftenartikelDigital Responsibility(Business & Information Systems Engineering: Vol. 65, No. 4, 2023) Trier, Matthias; Kundisch, Dennis; Beverungen, Daniel; Müller, Oliver; Schryen, Guido; Mirbabaie, Milad; Trang, Simon
- ZeitschriftenartikelDrei Strategien zur Etablierung digitaler Plattformen in der Industrie(Wirtschaftsinformatik & Management: Vol. 13, No. 2, 2021) Lüttenberg, Hedda; Beverungen, Daniel; Poniatowski, Martin; Kundisch, Dennis; Wünderlich, Nancy V.
- ZeitschriftenartikelEntwicklung Serviceorientierter Architekturen zur Integration von Produktion und Dienstleistung – Eine Konzeptionsmethode und ihre Anwendung am Beispiel des Recyclings elektronischer Geräte(Wirtschaftsinformatik: Vol. 50, No. 3, 2008) Beverungen, Daniel; Knackstedt, Ralf; Müller, OliverDie Erstellung von Leistungsbündeln aus Sach- und Dienstleistungen wird für Unternehmen immer bedeutender. Dabei setzen eine Veränderung der organisatorischen Rahmenbedingungen und die dynamische Anpassung der Leistungserstellung an wechselnde Kundenanforderungen wandlungsfähige Informationssystemarchitekturen in Produktion und Dienstleistung voraus. Serviceorientierte Architekturen (SOA) leisten einen Beitrag zur Erhöhung dieser Wandlungsfähigkeit. Jedoch ist die Identifikation, Spezifikation und Implementierung von Services als Basis der Serviceorientierten Architekturen bislang nur unzureichend methodisch unterstützt. Der Schließung dieser Forschungslücke dient eine Konzeptionsmethode, die Ansätze zur Kundenintegration adaptiert und eine betriebswirtschaftliche mit einer informationstechnischen Analyse verbindet. Die Anwendbarkeit der Methode wird dabei anhand der prototypischen Erstellung einer Serviceorientierten Architektur für das Recycling elektronischer Geräte demonstriert. Die angestrebte Ausweitung der Architektur auf weitere Leistungsbündel und die Standardisierung der dabei spezifizierten Services zielen darauf ab, in zukünftigen Arbeiten die Ausschöpfung bestehender Potentiale bei der Integration von Produktion und Dienstleistung durch die Bereitstellung einer umfassenden Referenzarchitektur zu fördern.AbstractOffering product-service bundles (consisting of products and services) is becoming more important for companies. Modifying the organizational structure of the cooperation as well as adapting to changing customer demands requires versatile information systems. Implementing Service Oriented Architectures (SOA) is one attempt to provide this flexibility. Currently, there is little methodical guidance for the identification, specification and implementation of services as building blocks of Service Oriented Architectures. Accounting for this need, a conceptual approach is designed, which adapts approaches of customer integration, and combines a business and IT analysis. The applicability of the method is demonstrated by designing a Service Oriented Architecture for the recycling of electronic equipment. Implementing services for other product-service bundles will support additional integration scenarios. By standardizing services, a sound integration of products and services can be backed by providing a reference architecture.
- ZeitschriftenartikelExogenous Shocks and Business Process Management(Business & Information Systems Engineering: Vol. 64, No. 5, 2022) Röglinger, Maximilian; Plattfaut, Ralf; Borghoff, Vincent; Kerpedzhiev, Georgi; Becker, Jörg; Beverungen, Daniel; Brocke, Jan; Looy, Amy; del-RÃo-Ortega, Adela; Rinderle-Ma, Stefanie; Rosemann, Michael; Santoro, Flavia Maria; Trkman, PeterBusiness process management (BPM) drives corporate success through effective and efficient processes. In recent decades, knowledge has been accumulated regarding the identification, discovery, analysis, design, implementation, and monitoring of business processes. This includes methods and tools for tackling various kinds of process change such as continuous process improvement, process reengineering, process innovation, and process drift. However, exogenous shocks, which lead to unintentional and radical process change, have been neglected in BPM research although they severely affect an organization’s context, strategy, and business processes. This research note conceptualizes the interplay of exogenous shocks and BPM in terms of the effects that such shocks can have on organizations’ overall process performance over time. On this foundation, related challenges and opportunities for BPM via several rounds of idea generation and consolidation within a diverse team of BPM scholars are identified. The paper discusses findings in light of extant literature from BPM and related disciplines, as well as present avenues for future (BPM) research to invigorate the academic discourse on the topic.
- KonferenzbeitragFostering the virtualization of service processes and touch points – Identification and documentation of E-Service potential in retail networks(INFORMATIK 2010 – Business Process and Service Science – Proceedings of ISSS and BPSC, 2010) Becker, Jörg; Beverungen, Daniel; Knackstedt, Ralf; Winkelmann, AxelOffering business services is widely considered a means for superior value creation. Increasing research activities in the emerging disciplines of Service Sciences and Service Science Management and Engineering (SSME) can be ascertained. Even so, the integration of service processes and their virtualization with suitable IT artifacts is seldom focused in SSME. Building on the Process Virtualization Theory (PVT), we propose ways to assess and document the eligibility of service processes and-on a more detailed level-of the activities that need to be virtualized among the stakeholders. On a process level, central questions are derived from the PVT. On an activity level, an extended service blueprinting notation is derived and conceptualized in a language-oriented meta model. We demonstrate the usability of our approach with an exemplary service process from the retail sector. Since the retail sector is quite mature, the concepts to be used there might also be reused in other service settings.
- ZeitschriftenartikelInteraktive, digitale Einkaufserlebnisse in Innenstädten(HMD Praxis der Wirtschaftsinformatik: Vol. 54, No. 5, 2017) Betzing, Jan Hendrik; Beverungen, Daniel; Becker, Jörg; Matzner, Martin; Schmitz, Gertrud; Bartelheimer, Christian; Berendes, Ingo; Braun, Marina; Gadeib, Andera; von Hoffen, Moritz; Schallenberg, ChristianErfahrungen mit dem Online-Handel und der alltäglichen Nutzung digitaler Technologien haben das Kaufverhalten und die Erwartungshaltung der innerstädtischen Kunden nachhaltig verändert. Insbesondere die kleinen und mittelständischen Einzelhändler und Fachgeschäfte sind angesichts abnehmender Marktanteile herausgefordert. Der einzelne Händler kann oftmals nicht mit den digitalen Diensten der Großfilialisten und den Preisen des Online-Handels konkurrieren. Zur Abgrenzung von Konkurrenten legen daher viele Händler den Fokus auf kundenseitige Einkaufserlebnisse. Digitale Technologien, die Einzug in den Alltag der Kunden gehalten haben, können in die physische Umgebung der Ladengeschäfte integriert werden, um neue Formen der Interaktion zwischen Händlern und Kunden zu schaffen, die potentiell zu positiven digitalen Einkaufserlebnissen beitragen.Dieser Artikel fokussiert auf interaktive, händlerübergreifende Lösungen im Sinne eines digitalen Marktplatzes. Wir skizzieren einen möglichen Gestaltungsansatz einer händler- und kundenübergreifenden mobilen Plattform, die neue digitale Technologien einbindet und dem physischen innerstädtischen Marktplatz als digitaler Kompagnon zur Seite steht. Diese Plattform vereint die Gruppen der innerstädtischen Händler und Innenstadtbesucher und ermöglicht die Interaktion zwischen beiden Parteien auf verschiedenen Ebenen. Ein digitaler innerstädtischer Marktplatz kann Beiträge dazu leisten, ein digitales Einkaufserlebnis zur Stütze des gesellschaftlich geschätzten, aber durch den Online-Handel herausgeforderten, „Einkaufserlebnis Innenstadt“ zu schaffen.AbstractThe emergence of online shopping and digital technologies have transformed consumers’ shopping behavior and have also risen their expectations towards the digital profile of high street retailers. However, small and medium-sized retailers in particular – who cannot compete with the large-scale digital initiatives conducted by major retail chains and pure online retailers – struggle to retain and attract customers to their stores. Eventually, their market share might decline. Improving customer experience creation is a viable path to re-build a competitive edge for high street retailers. By introducing new digital technologies into their stores and by integrating customers’ devices into their physical servicescape, new types of interactions between retailers and customers emerge that allow co-creating digital customer experience.This article proposes building and implementing a digital platform that local retailers can use to collectively offer digital customer experience. We sketch the design of a mobile platform that accompanies traditional high street retailing with a digital counterpart. The platform connects local stores with digital customers and enables different levels of interaction among its users. In doing so, the platform enables the co-creation of digital customer experience, strengthening the competitive position of retailers in consumers’ buying decisions.
- KonferenzbeitragIT und dienstleistungen für die energiewende und die elektromobilität (IDEE 2016)(Informatik 2016, 2016) Satzger, Gerhard; Beverungen, Daniel; Matzner, Martin; Stryja, Carola