Auflistung nach Autor:in "Bihler, Pascal"
1 - 6 von 6
Treffer pro Seite
Sortieroptionen
- Konferenzbeitrag10 years of agile lab courses for international students(INFORMATIK 2013 – Informatik angepasst an Mensch, Organisation und Umwelt, 2013) Speicher, Daniel; Bihler, Pascal; Imhoff, Paul; Kniesel, Günter; Mügge, Holger; Nonnen, Jan; Rho, Tobias; Zeschau, Mark von; Cremers, Armin B.The Institute of Computer Science III of the University Bonn regularly offers Agile Lab Courses to students from Germany and all over the world as part of the International Program of Excellence at the Bonn-Aachen International Center of Information Technology. In the recent ten years we offered about 16 courses with a duration of four to six weeks. Typically around twelve students are introduced into Agile Software Development by one and a half to three colleagues. During this time the team of students develops software of realistic complexity that is of real value for a research project or an external customer.
- KonferenzbeitragC&M-konformer Kurs und Living Document(INFORMATIK 2003 – Innovative Informatikanwendungen, Band 2, Beiträge der 33. Jahrestagung der Gesellschaft für Informatik e.V. (GI), 2003) Abeck, Sebastian; Bihler, Pascal; Krutz, Karsten; Mayerl, Christian; Stavang, Mads; Willsch, MarcoIn diesem Beitrag wird ein Ansatz zur systematischen Erstellung eines Lehrveranstaltungs-begleitenden Lernmaterials beschrieben, der seit einiger Zeit erfolgreich im Diplom-Informatik-Studiengang von der Forschungsgruppe Cooperation & Management (C&M) an der Universität Karlsruhe (TH) erprobt wurde. Beim C&M-konformen Kurs handelt es sich um eine Form von Kursmaterial, das für den Lernenden in idealer Weise das traditionelle Skript und die während einer Lehrveranstaltung präsentierten Folienmaterialien vereinigt. Ein wichtiges pädagogisches Element des C&M-konformen Kurses besteht in den sog. Interaktionsfolien. Wird die Veranstaltung in Form eines Screen Capture Videos aufgenommen, so lässt sich das erstellte Video mit dem Kursmaterial nahezu aufwandsneutral durch entsprechende Werkzeugunterstützung mit dem C&M-konformen Kurs verknüpfen, wodurch dem Lernenden eine neue Qualität von multimedialem Material, das Living Document, geboten wird.
- KonferenzbeitragMobile gaming(Informatik 2009 – Im Focus das Leben, 2009) Bihler, Pascal; Grüter, Barbara; Mügge, Holger; Oppermann, Leif
- KonferenzbeitragSupporting Cross-Application Contexts with Dynamic User Interface Fusion(Informatik 2007 – Informatik trifft Logistik – Band 1, 2007) Bihler, Pascal; Mügge, HolgerCurrently, user interfaces are defined by single applications but workflows may span multiple ones. In the result, users have to work with separated programs in parallel and deal with separated interfaces to fulfill their tasks. In desktop computing with extensive screens, working with several opened windows might not be eligible but bearable. For mobile devices with very restricted interaction capabilities (e. g. scarce screen estate), the limitations of traditional UIs become a barrier. Therefore we argue that not applications but workflows and tasks should be the determinant for the user interface. This paper introduces in the research question about how to identify the user’s current task and focuses on how to reorganize user interfaces across multiple concurrently used applications.
- KonferenzbeitragUsing semantic UI descriptions for adaptive mobile games(Informatik 2009 – Im Focus das Leben, 2009) Bihler, Pascal; Mügge, Holger; Schmatz, Mark; Cremers, Armin B.
- KonferenzbeitragWorkshop für Mobiles Spielen(INFORMATIK 2008. Beherrschbare Systeme – dank Informatik. Band 1, 2008) Bihler, Pascal; Grüter, Barbara; Mügge, Holger; Wetzel, Richard