Auflistung nach Autor:in "Bossauer, Paul"
1 - 6 von 6
Treffer pro Seite
Sortieroptionen
- ZeitschriftenartikelData Storytelling als kritischer Erfolgsfaktor von Data Science(HMD Praxis der Wirtschaftsinformatik: Vol. 57, No. 5, 2020) Neifer, Thomas; Lawo, Dennis; Bossauer, Paul; Esau, Margarita; Jerofejev, Anna-MariaBedingt durch die fortlaufende Digitalisierung und den Big Data-Trend stehen immer mehr Daten zur Verfügung. Daraus resultieren viele Potenziale – gerade für Unternehmen. Die Fähigkeit zur Bewältigung und Auswertung dieser Daten schlägt sich in der Rolle des Data Scientist nieder, welcher aktuell einer der gefragtesten Berufe ist. Allerdings ist die Integration von Daten in Unternehmensstrategie und -kultur eine große Herausforderung. So müssen komplexe Daten und Analyseergebnisse auch nicht datenaffinen Stakeholdern kommuniziert werden. Hier kommt dem Data Storytelling eine entscheidende Rolle zu, denn um mit Daten eine Veränderung hervorrufen zu können, müssen vorerst Verständnis und Motivation für den Sachverhalt zielgruppenspezifisch geschaffen werden. Allerdings handelt es sich bei Data Storytelling noch um ein Nischenthema. Diese Arbeit leitet mithilfe einer systematischen Literaturanalyse die Erfolgsfaktoren von Data Storytelling für eine effektive und effiziente Kommunikation von Daten her, um Data Scientists in Forschung und Praxis bei der Kommunikation der Daten und Ergebnisse zu unterstützen. Due to the ongoing digitalization and the Big Data trend, an increasing amount of data is available. This results in many potentials—especially for companies. The ability to cope with and evaluate this data is reflected in the role of the data scientist, which is one of the most popular jobs at present. However, challenges arise from the integration of data into corporate strategy and culture. For example, complex data and analysis results must be communicated to stakeholders who are not data-affine. Data storytelling plays a decisive role here, because to use data to initiate change, understanding and motivation for the issue must first be created for every target group. However, data storytelling is still a niche topic. This article uses a systematic literature analysis to derive the success factors of data storytelling for an effective and efficient communication of data to support Data Scientists in research and practice in communicating data and results.
- ZeitschriftenartikelErratum zu: Data Storytelling als kritischer Erfolgsfaktor von Data Science(HMD Praxis der Wirtschaftsinformatik: Vol. 58, No. 4, 2021) Neifer, Thomas; Lawo, Dennis; Bossauer, Paul; Esau, Margarita; Jerofejev, Anna-Maria
- ZeitschriftenartikelEvaluation of BPM-Tools in terms of IT-Usability and IT-Accessibility.(EMISA Forum: Vol. 34, No. 1, 2014) Bossauer, Paul; Vaziri, Daryoush
- WorkshopbeitragInvestigating Car Futures from Different Angles(Mensch und Computer 2019 - Workshopband, 2019) Stevens, Gunnar; Meurer, Johanna; Pakusch, Christina; Bossauer, PaulThe design of self-driving cars is one of the most exciting and ambitious challenges of our days and every day, new research work is published. In order to give an orientation, this article will present an overview of various methods used to study the human side of autonomous driving. Simplifying roughly, you can distinguish between design science-oriented methods (such as Research through Design, Wizard of Oz or driving simulator ) and behavioral science methods (such as survey, interview, and observation). We show how these methods are adopted in the context of autonomous driving research and dis-cuss their strengths and weaknesses. Due to the complexity of the topic, we will show that mixed method approaches will be suitable to explore the impact of autonomous driving on different levels: the individual, the social interaction and society.
- KonferenzbeitragMehrseitiges Vertrauen bei IoT-basierten Reputationssystemen(Mensch und Computer 2018 - Workshopband, 2018) Stevens, Gunnar; Bossauer, Paul; Jakobi, Timo; Pakusch, ChristinaVertrauen ist das Schmiermittel der Shareconomy. Einen zentralen Mechanismus hierfür stellen Crowd-basierte Reputationssysteme dar, bei denen Informationen und Bewertungen anderer Nutzer dazu dienen Vertrauen aufzubauen. Die Vernetzung zu teilender Gegenstände bietet hierbei neue Potentiale, um die Reputation eines Anbieters oder Nachfragers zu bewerten und einzuschätzen. In diesem Beitrag untersu-chen wir daher das Potential eines IoT-basierten Reputationssystems im Kontext von Peer-to-Peer Car-sharing, bei dem Informationen und Bewertungen mittels Sensorik während der Nutzung des Fahrzeugs erhoben und ausgewertet werden. Hierzu wurden zwei Fokusgruppen mit insgesamt 12 Personen durch-geführt. Die Ergebnisse deuten an, dass datenbasierte Reputationssysteme das Vertrauen nicht nur vor, sondern auch während der Vermietung und in der Nachkontrolle für Ver- und Entleiher steigern können. Jedoch sollten bei der Gestaltung solcher Systeme die Prinzipien der mehrseitigen Sicherheit wie Spar-samkeit, Verhältnismäßigkeit, Transparenz und Reziprozität beachtet werden.
- KonferenzbeitragSecond Dashboard: Information Demands in a Connected Car(Mensch und Computer 2017 - Tagungsband, 2017) Stevens, Gunnar; Bossauer, Paul; Jakobi, Timo; Pakusch, ChristinaTraditionally automotive UI focusses on the ergonomic design of controls and the user experience in the car. Bringing networked sensors into the car, connected cars can provide additional information to car drivers and owners, for and beyond the driving task. While there already are technological solutions, such as mobile applications commercially available, research on users’ information demands in such applications is scarce. We conducted four focus groups to uncover what kind of information users might be interested in to see on a second dashboard. Our findings show that besides control screens of todays’ dashboards, people are also interested in connected car services providing context information for a current driving situation and allowing strategic planning of driving safety or supporting car management when not driving. Our use cases inform the design of content for secondary dashboards for and especially beyond the driving context with a user perspective.