Auflistung nach Autor:in "Diehl, Stephan"
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- KonferenzbeitragEntdeckendes Lernen mit einem interaktiven Online-Tutorium zur Programmierung in Java(DeLFI 2003, Tagungsband der 1. e-Learning Fachtagung Informatik, 16.-18. September 2003 in Garching bei München., 2003) Bieg, Claudia; Diehl, StephanBei den im Web angebotenen Java-Tutorials handelt es sich meist um mehr oder weniger gut aufbereitete Vorlesungsskripte oder Textb ücher, die sich in Bezug auf Interaktivität und Adaptivität nicht wesentlich von ihrer Druckfassung unterscheiden. Das in diesem Papier vorgestellte Tutorial JOSH-online ermöglicht das schrittweise Erlernen des Programmierens in Java durch interaktives Ausprobieren. Dabei werden dem Lerner nicht nur Übungen vorgegeben, sondern er wird dazu ermutigt, sein neu erworbenes Wissen anhand eigener Fragestellungen und deren experimenteller Überprüfung zu festigen und zu vertiefen.
- ZeitschriftenartikelHuman Aspects of Model Merging(Softwaretechnik-Trends: Vol. 32, No. 4, 2012) Lutz, Rainer; Diehl, Stephan[Position Paper]
- ZeitschriftenartikelInteraktive Extraktion von Software-Komponenten(Softwaretechnik-Trends: Vol. 32, No. 2, 2012) Beck, Fabian; Pavel, Alexander; Diehl, StephanFabian Beck, Alexander Pavel und Stephan Diehl Universitat Trier 54286 Trier , Germany {beckf,diehl }@uni-trier.de Zusammenfassung
- KonferenzbeitragSketches and diagrams in practice(Software-engineering and management 2015, 2015) Baltes, Sebastian; Diehl, StephanSketches and diagrams play an important role in the daily work of software developers. In our talk, we present results from a study on the use of sketches and diagrams in software engineering practice. We conducted an exploratory study in three companies and an online survey with 394 software practitioners. They worked in different countries and on projects from a wide range of application areas. Most questions were related to the last sketch or diagram that the participants had created. The majority of the sketches and diagrams contained at least some UML elements. However, most of them were informal. More than half of the sketches and diagrams were created on analog media like paper or whiteboards and have been revised after creation. Most of them were used for more than one week and were archived.
- KonferenzbeitragTowards a Theory of Software Development Expertise(Software Engineering and Software Management 2019, 2019) Baltes, Sebastian; Diehl, StephanSoftware development includes diverse tasks such as implementing new features, analyzing requirements, and fixing bugs. Being an expert in those tasks requires a certain set of skills, knowledge, and experience. Several studies investigated individual aspects of software development expertise, but what is missing is a comprehensive theory. We present a first conceptual theory of software development expertise that is grounded in data from a mixed-methods survey with 335 software developers and in literature on expertise and expert performance. Our theory currently focuses on programming, but already provides valuable insights for researchers, developers, and employers. The theory describes important properties of software development expertise and which factors foster or hinder its formation, including how developers’ performance may decline over time. Moreover, our quantitative results show that developers’ expertise self-assessments are context-dependent and that experience is not necessarily related to expertise.
- ZeitschriftenartikelVRML(Informatik-Spektrum: Vol. 20, No. 5, 1997) Diehl, Stephan
- KonferenzbeitragWas Software-Archive erzählen(Software Engineering 2006, Proceedings der Fachtagung des GI-Fachbereichs Softwaretechnik, 2006) Diehl, Stephan; Zeller, Andreas; Zimmermann, ThomasSoftwaretechnik basiert wie jede andere Wissenschaft auf historischen Erfahrungen: Was hat in der Vergangenheit funktioniert und was nicht? Aus der Entstehungsgeschichte eines Programms, wie sie in Software-Archiven aufgezeichnet wurde, kann man solche Erfahrungen bilden und nutzbar machen – etwa um verwandte Programmstellen vorzuschlagen (weil ähnliche Änderungen bereits früher auftraten) oder um Fehlerrisiken vorherzusagen (weil ähnliche Änderungen oder Komponenten sich in der Vergangenheit als fehlerträchtig herausgestellt haben). Erste Systeme, die die Software-Historie ausnutzen, bestechen durch hohe Vorhersagekraft und geringe Anforderungen bei einem wohlorganisierten Entwicklungsprozess.