Auflistung nach Autor:in "Ebert, Achim"
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- WorkshopbeitragDie drucksensitive Liege: Eine intuitive Eingabemethode für VR Applikationen(Mensch und Computer 2018 - Tagungsband, 2018) Laak, Matti; Müller, Kerstin; Ebert, AchimDie in diesem Paper vorgestellte drucksensitive Liege ist ein Eingabegerät, das Gewichtsverlagerungen eines auf der Liege sitzenden Benutzers erkennt und in Eingaben für geeignete Applikationen umsetzt. Eine erste Evaluierung hat gezeigt, dass die Benutzer/innen die zur Steuerung auszuführenden Bewegungen als intuitiv empfinden. Die Steuerung ist schnell erlernbar, ist auch für körperlich eingeschränkte Personen nutzbar und eignet sich neben Spielen aufgrund der eher liegenden Position insbesondere für therapeutische Anwendungen.
- KonferenzbeitragHuman computer interaction and visualization (HCIV 2009)(Software Engineering 2009, 2009) Ebert, Achim; Dannenmann, Peter
- ZeitschriftenartikelHuman-Computer Interaction(KI - Künstliche Intelligenz: Vol. 26, No. 2, 2012) Ebert, Achim; Gershon, Nahum D.; Veer, Gerrit C.Human-Computer Interaction (HCI) is a term known since the early 1980s. In HCI, the user plays the central role, much more than the computer hardware or software by itself. It is a multi-disciplinary research field, populated by researchers and practitioners from areas like psychology and cognitive sciences, ergonomics, sociology, computer science, graphic design, business, and more. In order to build really usable interfaces, the knowledge and engagement of every single related field are basic prerequisites. We are taking a look on how selected areas have contributed to HCI in recent years.
- KonferenzbeitragInteraction with Mobile Systems as part of Smart Ecosystems(Mensch und Computer 2016 – Workshopband, 2016) Holl, Konstantin; Müller, Christian; Liggesmeyer, Peter; Ebert, Achim
- ZeitschriftenartikelInterview with Alan Kay(KI - Künstliche Intelligenz: Vol. 26, No. 2, 2012) Ebert, Achim; Gershon, Nahum D.
- ZeitschriftenartikelMeasuring Subjectivity(KI - Künstliche Intelligenz: Vol. 26, No. 2, 2012) Cernea, Daniel; Olech, Peter-Scott; Ebert, Achim; Kerren, AndreasSince the dawn of the industrial era, modern devices and interaction methods have undergone rigorous evaluations in order to ensure their functionality and quality, as well as usability. While there are many methods for measuring objective data, capturing and interpreting subjective factors—like the feelings or states of mind of the users—is still an imprecise and usually post-event process. In this paper we propose the utilization of the Emotiv EPOC commercial electroencephalographic (EEG) neuroheadset for real-time support during evaluations and user studies. We show in two evaluation scenarios that the wireless EPOC headsets can be used efficiently for supporting subjectivity measurement. Additionally, we highlight situations that may result in a lower accuracy, as well as explore possible reasons and propose solutions for improving the error rates of the device.
- KonferenzbeitragMofebo: move and feel your body a fitness game with biofeedback in VR(Mensch und Computer 2020 - Tagungsband, 2020) Schormann, Isabell; Müller, Kerstin; Ebert, AchimFitnessspiele haben sich in vielerlei Ausprägungen im Videospielmarkt etabliert. Auch im immersiven Gaming-Bereich mit Head-Mounted-Displays haben sie Einzug gehalten. Biofeedback wird hingegen meist in medizinischen Anwendungen eingesetzt, um die eigene Körperwahrnehmung zu verbessern. In diesem Paper präsentieren wir ein Fitnessspiel in Virtual Reality (VR) mit einer HTC Vive, in dem die eigenen Vitalparameter, wie z.B. die Herzfrequenz, den Spielverlauf und den Schwierigkeitsgrad beeinflussen. Damit soll zusammen mit den Bewegungsreizen eine Verbesserung des eigenen Körperbewusstseins erzielt und den Spielenden der eigene Stresslevel visualisiert werden. Als Fitnessspiel wurde eine Kanufahrt durch Tormarkierungen auf einem Bergsee umgesetzt. Die Controller der HTC Vive wurden in eine Paddelattrappe eingebaut, um die Paddelbewegungen der realen Welt in die virtuelle Welt zu transferieren.
- ZeitschriftenartikelSpecial Issue on Human-Computer Interaction(KI - Künstliche Intelligenz: Vol. 26, No. 2, 2012) Ebert, Achim
- WorkshopbeitragTowards Enhanced User Representations for Handheld Mixed Reality(Mensch und Computer 2024 - Workshopband, 2024) Memmesheimer, Vera Marie; Schwenkreis, Sofie Magdalena; Ebert, AchimWhile Mixed Reality handheld displays (MR-HHDs) seem promising for collaborative Extended Reality, representing remote HHD users is challenging. Compared to head-mounted displays, a HHD's orientation is more likely to deviate from its user's view. As a first step towards enhanced MR-HHD user representations, we explore how accurately a HHD-ray originating from the device determines the position of a virtual object while a user is looking at it. Furthermore, the front camera's accessibility is evaluated through face detection. For this, we consider 11 object positions in 8 settings using a smartphone / tablet in landscape / portrait mode while standing / sitting. Our results show that the HHD-ray's accuracy was affected by device orientation, viewing direction, and distance. Furthermore, face detection combined with a visual warning performed very well. Considering these insights, we suggest replacing HHD-rays with adaptive spotlights and encourage using the front camera when designing future collaboration support features.
- KonferenzbeitragTowards Ubiquitous Requirements Engineering(INFORMATIK 2019: 50 Jahre Gesellschaft für Informatik – Informatik für Gesellschaft, 2019) Villela, Karina; Hess, Anne; Koch, Matthias; Falcão, Rodrigo; Groen, Eduard; Doerr, Joerg; Valero, Carol; Ebert, AchimWe have perceived barriers that prevent requirements engineers from contributing properly to the development of the software systems that underpin the digital transformation. We have also realized that breaking down each of these barriers would contribute to requirements engineering (RE) becoming ubiquitous in certain dimensions. In this paper, we point out the transformation that is required to break down each barrier and briefly discuss each dimension of ubiquity. Our goal is to raise the interest of the research community in providing approaches to address the barriers and move towards ubiquitous RE.