Auflistung nach Autor:in "Eid-Sabbagh, Rami-Habib"
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- KonferenzbeitrageGovernment process knowledge ontology – business process knowledge interdependencies in the public administration(INFORMATIK 2013 – Informatik angepasst an Mensch, Organisation und Umwelt, 2013) Schminck, Andrea; Eid-Sabbagh, Rami-Habib; Weske, MathiasOptimising government operations and providing eGovernemt services has assumed a major role for reducing government expenditure as well as tackling demographic challenges in times of financial crises and resource shortages on different levels. However, re-organising public administrations, introducing IT-Systems support, and improving their service delivery is highly complex as their operations are highly interconnected and restricted by laws and regulations. Public service delivery as well as input and output documents, executing roles, are defined by laws and regulations. The impact of change on the different aspects of this domain has to be considered when changing and improving organisational or procedural structures. Hence optimisation efforts of business processes, data quality, laws or organisational structures need good and complete documentation and understanding of activities and interdependencies between the different aspects of public service delivery. Planned changes have to be checked for feasiblity and compliance in regard to the regulations and interdependencies between business processes. This paper presents an eGovernment Process Knowledge ontology that takes a holistic view on the government domain, describes the interdependencies of the different aspects of public service delivery, and maps them to BPM elements. We present change strategies based on the ontology that consider all elements and their interdependencies in the optimisation process. Our methodology will be explained on a real use case from the public administration, the vehicle registration process.
- KonferenzbeitragEine Prozessplattform für die deutsche Verwaltung(INFORMATIK 2013 – Informatik angepasst an Mensch, Organisation und Umwelt, 2013) Eid-Sabbagh, Rami-Habib; Ahrend, NorbertMit den stärker wirkenden demografischen Veränderungen, dem zunehmenden Kostendruck, dem daraus folgenden Ressourcenmangel sowie den gestiegenen Dienstleistungsansprüchen der Verwaltungskunden nimmt die Bedeutung von Wissensmanagement und Geschäftsprozessmanagement (GPM) auch in der Verwaltung zu. Trotz eines größtenteils einheitlichen Gesetzesrahmens werden in der Verwaltung Geschäftsprozesse unterschiedlich ausgestaltet. Zwischen Projekten gibt es zu wenig Austausch von Expertise und Erfahrungen. In Kollaboration und Austausch liegen jedoch die größten Optimierungsund Einsparpotentiale. Um das Wissen zum GPM in der Verwaltung aufzubauen, den Austausch zu fördern, Geschäftsprozesse und Expertise sichtbar und für andere Verwaltungsorganisationen wiederverwendbar zu machen, wird im Forschungsprojekt Nationale Prozessbibliothek (NPB) eine Prozessund Kollaborationsplattform zum GPM für die deutsche Verwaltung entwickelt. In diesem Beitrag werden die konkrete Umsetzung der NPB, eine Evaluierung der Plattform, sowie erste Überlegungen zum Transfer in den Echtbetrieb vorgestellt.