Auflistung nach Autor:in "Fellmann, Michael"
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- KonferenzbeitragAdditional Information in Business Processes: A Pattern-Based Integration of Natural Language Artefacts(Modellierung 2014, 2014) Bittmann, Sebastian; Metzger, Dirk; Fellmann, Michael; Thomas, OliverBusiness process modelling initiatives frequently make use of semi-formal modelling languages for depicting the business processes and their control flows. While these representations are beneficial for the analysis, simulation and automatic execution of processes, they are not necessarily the best option to communicate process knowledge required by employees to execute the process. Hence, textual process representations and their transformation to semi-formal models gain importance. In this paper, a pattern-based modelling approach positioned in between the two extremes of informal text and semi-formal process models is derived. The patterns offer a basis for a seamless integration of natural language and business process models. In particular the business process modelling patterns, which have to rely on human interactions are focussed. For those patterns an integrated representation of information that support the manual execution is developed. The approach fosters the contribution by employees of the operative business, since it does not rely on classical modelling paradigms, but uses natural language for modelling business processes.
- WorkshopbeitragAkzeptanz von Fahrerassistenzsystemen - Eine qualitative Analyse und Konzeptualisierung von Probanden-Empfindungen(Mensch und Computer 2021 - Workshopband, 2021) Driesen-Micklitz, Tim; Merker, Adrian; Stocker, Alexander; Fellmann, Michael; Röcker, CarstenAls Nutzer eines Fahrzeuges Teile der Fahraufgabe oder sogar die vollständige Kontrolle über ein Fahrzeug an Fahrerassistenzsysteme zu delegieren, ist technisch ein Meilenstein in der Automobilentwicklung. Gleichwohl ist es für Nutzer ungewohnt und erfordert ein hohes Maß an Vertrauen und Akzeptanz. Daher ist es von hohem Interesse für Wissenschaft und Praxis, wie Nutzer von Fahrerassistenzsysteme deren Funktionalitäten und Verhaltensweisen wahrnehmen. Nichtsdestotrotz existieren bisher vergleichbar wenig umfassende Studien, wie Nutzer solche Systeme unter Realbedingungen im öffentlichen Straßenverkehr wahrnehmen. Der vorliegende Beitrag analysiert die positiven und negativen Empfindungen von Probanden hinsichtlich Fahrerassistenzsystemen anhand eines umfassenden Forschungsdatensatzes realer Autofahrten mit 100 an einer Feldstudie teilnehmenden Personen. Die untersuchten Fahrerassistenzsysteme werden nach den Funktionalitäten Automatic Cruise Control und Lenkassistent differenziert. Werden beide Systeme gleichzeitig aktiviert, so vermitteln sie das Gefühl eines Automatisierten Fahrens. Positive durch die Probanden wahrgenommene Empfindungen waren u.a. Komfortgewinn, insb. gegenüber der adaptiven Abstandshaltung. Als negativ wurden die Aspekte Kontrollverlust, Beschleunigungsverhalten, Fahrer-Fahrzeug Interaktion, fehlende Zuverlässigkeit und hohe notwendige Konzentration empfunden. Beiträge zur Theorie bestehen einerseits in dem entwickelnden Kategorienschema für positive bzw. negative Systemempfindungen sowie aus den konkreten Ergebnissen, d.h. den erhobenen positiven bzw. negativen Empfindungen. Andererseits sind diese Erkenntnisse auch für Praktiker wertvoll, da sie in Produktentwicklungsprozesse einfließen können.
- KonferenzbeitragAnalysis of Business Process Model Reuse Literature: Are Research Concepts Empirically Validated?(Modellierung 2014, 2014) Fellmann, Michael; Koschmider, Agnes; Schoknecht, AndreasBusiness process modeling is a highly manual task. The effort of business process modeling might be reduced if process modelers are provided with the option of reusing existing process model assets instead of creating new models from scratch. Numerous research efforts thus have been focused on the reuse of existing model assets leading to a great variety of methods, models, algorithms and tools. However, up to now, the state of empirical evidence in respect to proven positive effects using these approaches is largely unclear. We therefore fill this gap by systematically analysing the available publications. Our paper contributes to the understanding of business process model reuse and consequently also to the knowledge base regarding process model reuse.
- ZeitschriftenartikelAnwendung des Konzepts der „Customer Journey“ zur Gestaltung von bürgerzentrierten Bürgerhaushalten(Wirtschaftsinformatik & Management: Vol. 13, No. 3, 2021) Reiz, Achim; Fellmann, Michael; Lorson, Peter; Haustein, Ellen; Schult, Hans-Henning
- TextdokumentAuf dem Weg zum stresssensitiven Prozessmanagement(INFORMATIK 2017, 2017) Fellmann, Michael; Lambusch, Fabienne; Waller, Anne; Pieper, Leonard; Hellweg, TheresaIn der gegenwärtigen Arbeitswelt sind zwei große Entwicklungen zu beobachten. Zum einen wird Arbeit belastender. Dies geschieht durch eine Verdichtung und Erhöhung des Arbeitspensums, durch anspruchsvollere Tätigkeiten, wie auch eine Entgrenzung von Arbeits-und Privatleben. Die zusätzliche Belastung geht einher mit einer steigenden Anzahl psychischer Probleme, stressbedingter Ausfälle und Erkrankungen wie Burn-out. Zum anderen nimmt die Durchdringung der Arbeitswelt mit IT immer weiter zu und die täglich genutzten (mobilen) IT-Geräte weisen eine Vielzahl an Sensoren auf, die bisher noch kaum in die Gestaltung und Ausführung der Arbeitsprozesse im Sinne „Guter Arbeit“ eingebunden sind. Mit dem Artikel soll ein erster Beitrag für einen Brückenschlag zwischen beiden Entwicklungen geleistet werden. Dieser besteht darin, dass Sensoren zur Stressmessung aktiv in die Gestaltung und Ausführung von Geschäftsprozessen eingebunden werden. Hierfür schlagen wir Anwendungsfälle sowie Forschungsfragen für das stresssensitive Geschäftsprozessmanagement vor.
- KonferenzbeitragAuswirkungen von Remote Work auf die Kommunikation und Zusammenarbeit von Scrum Teams sowie auf Scrum Master in der Softwareentwicklung Operating Model als Schlüssel zum Erfolg(Projektmanagement und Vorgehensmodelle 2024 - Neues Arbeiten in Projekten – Teamarbeit neu interpretiert, 2024) Bissinger, Bärbel; Märtin, Christian; Fellmann, MichaelIm Zuge der Covid19-Pandemie hat sich die Arbeitswelt stark verändert und Remote Work, also die Arbeit von zu Hause oder mobiles Arbeiten, ist in vielen Bereichen der neue Standard geworden. Dadurch entstehen sowohl für Unternehmen als auch für Mitarbeitende viele Vorteile, es bringt aber auch negative Aspekte und neue Herausforderungen mit sich, insbesondere was die Kommunikation und Zusammenarbeit in Teams, aber auch die Mitarbeiterbindung betrifft. In der Agilen Softwareentwicklung sind dies aber wichtige Grundvoraussetzungen für eine erfolgreiche Teamarbeit. Durch qualitative Forschung und Experteninterviews mit Scrum Mastern und Agile Coaches, die in der IT tätig sind und überwiegend Remote arbeiten, untersuchen wir die Auswirkungen auf Kommunikation, Zusammenarbeit, aber auch die Herausforderungen für Scrum Master. Die Interviews haben wir mit der Reflexive Thematic Analysis ausgewertet und als Ergebnis folgende Themes generiert: 1.1) Remote Scrum führt zu verlorener Kommunikation, 1.2) Bei Remote Scrum geht "das Menschliche" und das "Wir-Gefühl" verloren. 2.1) Der "Puls" des Teams ist nicht mehr spürbar und auch das Wirken des Scrum Masters ist weniger sichtbar, 2.2) Die (Remote) Rahmenbedingungen in der Praxis schränken eine effiziente und auch agile Zusammenarbeit oftmals ein. Diese Ergebnisse demonstrieren Konflikte zwischen Remote Work und Scrum, die Notwendigkeit zur Reflektion der Vereinbarkeit dieser Arbeitsmodelle sowie die Notwendigkeit weitere Forschung in diesem Bereich.
- ZeitschriftenartikelBusiness Process Model Patterns - Classification and Repository of Published Work.(EMISA Forum: Vol. 39, No. 1, 2019) Fellmann, Michael; Koschmider, Agnes; Laue, Ralf; Schoknecht, Andreas; Vetter, Arthur
- KonferenzbeitragBusiness Process Model Patterns: Classification and Repository of Published Work(40 Years EMISA 2019, 2020) Fellmann, Michael; Koschmider, Agnes; Laue, Ralf; Schoknecht, Andreas; Vetter, ArthurPatterns have gained widespread interest and acceptance in various domains. Originating from architecture, patterns are nowadays also suggested as solution templates for various problems related to Business Process Management. Due to the abundance of pattern works, getting an overview on available works or searching for specific patterns can be very difficult. What is missing is an instrument for easy exploration and search. To mitigate this problem, we classified published works on pattern and developed a repository for business process model pattern works. The repository is publicly available and enables browsing and filtering of pattern works according to criteria recently developed by analyzing 280 pattern works.
- KonferenzbeitragBusiness process modeling support by depictive and descriptive diagrams(Enterprise modelling and information systems architectures, 2015) Koschmider, Agnes; Caporale, Timm; Fellmann, Michael; Lehner, Jonas; Oberweis, AndreasThe design of a “good” business process model is a time-consuming and error-prone task and requests high training effort from the process modeler. These barriers might be a reason why business processes are often designed with software tools, which were not intentionally developed for this purpose, but are highly familiar for the process modeler (e.g., add-ins for MS Office family) and thus a process model can be quickly designed. As consequence of such a tool choice for process modeling the variety of techniques available for Business Process Management cannot be exploited. To mitigate this situation, we first examine approaches aiming to support business process modeling more intuitively. We then suggest the introduction of an additional layer to business process models with depictive diagrams that are not bounded to a concrete process modeling language or descriptive diagrams using natural language text. We then show how such a layer can be aligned with common process modeling languages and thus provides a seamless integration with more advanced Business Process Management languages and tools. We expect that our approach will fertilize techniques facilitating business process modeling for all types of process modelers including business experts with limited experience of process modeling.
- ZeitschriftenartikelChecking the Semantic Correctness of Process Models - An Ontology-driven Approach Using Domain Knowledge and Rules(Enterprise Modelling and Information Systems Architectures - An International Journal: Vol. 6, Nr. 3, 2011) Fellmann, Michael; Hogrebe, Frank; Thomas, Oliver; Nüttgens, MarkusThis paper presents an ontology-driven approach that aims at ensuring the semantic correctness of semiformal process models. Despite the widespread use of these models in research and practice, their semantic correctness is still a challenging issue. We suggest an ontology-driven approach making use of background knowledge encoded in formal ontologies and rules. In the first step, we develop a model for ontology-based representation of process models. In the second step, we use this model in conjunction with rules and machine reasoning for applying checks concerning the semantic correctness. We apply our approach using real-life administrative process models taken from a capital city.