Auflistung nach Autor:in "Flechtner, Rahel"
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- Konferenzbeitrag„Be my Mate!“ – Eine Vision für das Schulbuch der Zukunft(Mensch und Computer 2015 – Usability Professionals, 2015) Flechtner, Rahel; Schäfer, Johannes; Schmid-Wohlleber, Bernhard
- KonferenzbeitragDemonstrating SandwichNet—A Playful Tool for Teaching the Basics of Neural Networks(Mensch und Computer 2024 - Workshopband, 2024) Sewing, Felix; Flechtner, RahelArtificial intelligence (AI) is increasingly crucial for designers, particularly in the field of human–computer interaction. A basic understanding of machine learning (ML) algorithms is essential for design students to effectively engage with this technology both conceptually and practically. However, teaching this complex content in disciplines outside of computer science requires a different approach. To address this, we introduce SandwichNet, an interactive web-based tool to teach the basic principles of neural networks. SandwichNet provides a playful interactive visualization of a neural net whose parameters can be manipulated to recreate and understand the learning behavior of the network. We introduce the tool and outline how it is integrated into our fundamental teaching of AI technologies for designers.
- Konferenzbeitrag“Hopohopo”: A Virtual Reality Awareness Application about Social Anxiety Disorder(Mensch und Computer 2022 - Tagungsband, 2022) Maué, Rahel; Flechtner, RahelVirtual Reality (VR) applications play an increasingly important role in the context of mental health. While VR-based therapeutic interventions are increasingly well-established, the application of VR in the field of mental health awareness represents a novel and promising development. We present our mental health awareness VR application “hopohopo”, in which the user takes the perspective of a person suffering from social anxiety. Through the VR journey, the user experiences what it could feel like to suffer from constant fear of being negatively judged by others in everyday social situations. The aim of the application is to allow nonaffected users to expand their knowledge and to raise mental health awareness. In this paper, we report our findings on the potential of this immersive VR application for psychoeducation and destigmatization of social anxiety. In this respect, we provide the scope of our VR application and first results of its ongoing usability and usefulness evaluation process.
- KonferenzbeitragPartizipative Gestaltung eines Musiksystems mit und für Menschen mit Demenz(Mensch und Computer 2016 – Workshopband, 2016) Müller-Rakow, Alexander; Flechtner, RahelIn diesem Beitrag beschreiben wir den Gestaltungsprozess für die Entwicklung eines Musiksystems für Menschen mit Demenz. Dabei bieten wir Einblick in die Einbindung der Menschen mit Demenz sowie in angewandte Methoden, welche zu Anforderungen an die Interaktionsgestaltung, das User-Interface Design und die Hardwaregestaltung führen. Grundlegend für unseren Gestaltungsansatz ist dabei, dass die Nutzung des Systems für Menschen mit Demenz einfach und motivierend erlebt werden soll und von Angehörigen und Pflegenden nutzerfreundlich verwaltet werden kann.
- KonferenzbeitragPartizipative Methoden als Werkzeug zur Diskussion moralischer Aspekte im Designprozess(Mensch und Computer 2018 - Workshopband, 2018) Lorenz, Katharina; Flechtner, Rahel; Joost, GescheUm eine optimale Akzeptanz neuer Technologien zu gewährleisten ist die Einbindung von Nutzer_innen in den gesamten Gestaltungs- und Entwicklungsprozess unumgänglich. Obwohl auch ethische Aspekte Einfluss auf die Nutzerakzeptanz haben können, werden sie dabei häufig vernachlässigt. Am Beispiel der Entwicklung eines körpernahen Assistenzsystems zur Kraftunterstützung stellen wir ein nutzerzentriertes Vorgehen vor, bei dem wir mittels partizipativer Methoden neben akzeptanzrelevanten Aspekten auch moralische Fragestellungen mit Nutzer_innen im Designprozess thematisieren. Die angewandten Methoden werden beschrieben und hinsichtlich ihrer Eignung zur Reflektion moralischer Werte und Vorstellungen diskutiert.