Auflistung nach Autor:in "Focken, Mareike"
1 - 3 von 3
Treffer pro Seite
Sortieroptionen
- KonferenzbeitragConMusiCo: A TUI Connecting Children through Shared Music Making(Mensch und Computer 2024 - Workshopband, 2024) Klapperich, Holger; Wohlmacher, Bernhard; Seiffert, Tom; Focken, Mareike; Großkopp, Sabrina; Huldtgren, AlinaConMusiCo is a tangible user interface (TUI) that connects two children in a shared musical activity over a distance. Feeling related as a core human need was key in the development of the TUI. In a co-design process we explored with children, how to express different emotions and how a TUI needs to be designed to support shared musical activities. The work combines research on supporting relatedness through technology, as well as insights on the positive effects of music making on pro-social behavior.
- KonferenzbeitragDeveloping OERs for Teaching Database Systems(BTW 2023, 2023) Rakow, Thomas C.; Kless, André; Hasler, Charlotte; Knolle, Harm; Faeskorn-Woyke, Heide; Saatz, Inga Marina; Lambert, Jens; Focken, MareikeIn the project EILD.nrw, Open Educational Resources (OER) have been developed for teaching databases. Lecturers can use the tools and courses in a variety of learning scenarios. Students of computer science and application subjects can learn the complete life cycle of databases. For this purpose, quizzes, interactive tools, instructional videos, and courses for learning management systems are developed and published under a Creative Commons license. We give an overview of the developed OERs according to subject, description, teaching form, and format. Following, we describe how licencing, sustainability, accessibility, contextualization, content description, and technical adaptability are implemented. The feedback of students in ongoing classes are evaluated.
- WorkshopbeitragDie Kunst der Kommunikation: Unterstützungsprozess zur Einigung auf Begriffe im interdisziplinären Kontext zur Schaffung eines gemeinsamen Verständnisses(Mensch und Computer 2024 - Workshopband, 2024) Focken, Mareike; Großkopp, Sabrina; Huldtgren, AlinaIn der partizipativen Technikentwicklung im Gesundheitsbereich wird interdisziplinär gearbeitet. Ein disziplinübergreifendes und gemeinsames Verständnis über den Forschungsgegenstand, verwendete Fachbegriffe und das gewünschte Ergebnis zu schaffen, ist für das Erreichen von Projektzielen essenziell. Herausforderungen sind die Verwendung von Begriffen, deren Bedeutung je nach Disziplin variieren kann, implizites Wissen, das nur Expert*innen zur Verfügung steht, und unbewusst vorausgesetztes Wissen über den eigenen disziplinären Kontext. Ein unterstützender Prozess zur Begriffsfindung kann zum Schaffen eines gemeinsamen Verständnisses und den Projekterfolg beitragen. Im Rahmen des Begleitforschungsprojekts CoCre-HIT soll eine Ontologie zur Wissensvermittlung in Form einer Webseite erstellt werden. Wir reflektieren unsere Erfahrungen mit einem unterstützenden Prozess zur Identifizierung und Definition interdisziplinär verständlicher Begriffe, um die Erstellung dieser Webseite zu ermöglichen.