Auflistung nach Autor:in "Froese, Jan"
1 - 7 von 7
Treffer pro Seite
Sortieroptionen
- KonferenzbeitragA quantitative study on transport time for sustainable road freight logistics(Proceedings of the 27th Conference on Environmental Informatics - Informatics for Environmental Protection, Sustainable Development and Risk Management, 2013) Froese, JanReferring to the Institute for Energy and Environmental Research (IFEU), road freight transport will increase by 80% between 2004 and 2025. In order to reduce the negative environmental effects freight transport needs to be arranged more sustainably in future. Although rail and water transport is less climate-damaging than road freight, companies hesitate to relocate road freight transport to more environmentally friendly modes because these are slower. But at the moment it is not proven to what extent the majority of customers actually require the fastest possible delivery for their orders. In case longer transport times are accepted in the market, rail and water logistics would be an attractive and sustainable alternative. In this contribution more than 5000 freight transport orders handled in continental Europe have been analyzed in terms of time constraints given by the customers. It can be concluded that there is a significant amount of road transport which could be handled in a slower and more sustainable way. To do so, it is crucial that future transport management systems are able to identify non time-critical orders and support a modal shift.
- KonferenzbeitragCO2-Kalkulationssoftware zur Vertriebsunterstützung in der nachhaltigen Straßenlogistik(Umweltinformationssysteme. Wege zu Open Data - Mobile Dienste und Apps, 2013) Froese, Jan
- KonferenzbeitragDatenqualität der Emissionswertberechnungin der Straßenlogistik(Massendatenmanagement in der Agrar- und Ernährungswirtschaft – Erhebung – Verarbeitung – Nutzung, 2013) Froese, JanIn diesem Beitrag wird die Relevanz der CO2 Emissionswertberechnung in der Logistik erörtert, der Begriff der Datenqualität kurz definiert und ein Ansatz vorgestellt, um die Datenqualität von Emissionswertberechnungen im Transportbereich validieren zu können. Abschließend wird diskutiert, welche finanziellen und wettbewerbsverzerrenden Auswirkungen die Qualität der Daten bei Emissionswertberechnungen für die Straßenlogistik hat.
- KonferenzbeitragKonfiguratoren in der Dienstleistungswirtschaft (Servicekonfiguratoren). Vorwort(INFORMATIK 2010. Service Science – Neue Perspektiven für die Informatik. Band 1, 2010) Froese, Jan
- KonferenzbeitragKonfiguratoren in der Produkt- und Dienstleistungswirtschaft(INFORMATIK 2011 – Informatik schafft Communities, 2011) Froese, Jan
- KonferenzbeitragStandardized greenhouse gas emission calculation in medium sized road logistics(EnviroInfo Dessau 2012, Part 1: Core Application Areas, 2012) Froese, JanThe share of logistics in the global production of greenhouse gases (GHGs) is estimated at 14%. Thus it’s worth investigating how logistic companies can measure greenhouse gases created by their services for customers. Although the calculation GHGs is base to reduce, avoid and even neutralize those, the GHG reporting is not common especially in small and medium-sized logistic companies. The interviewed managers of medium-sized logistic companies considered as barriers for permanent GHG reporting the absence of a binding calculation standard (norm), the additional staff time required for the calculations and finally the problems of data collection. PreEn 16258:2011 was developed for calculating GHG emissions in logistics. It can be stated that as a first result a standardized GHG emission calculation is possible - even for small and medium sized enterprises. A standard process is has been worked out with logistic managers which describes interaction between customers, logistics service providers and a GHG calculation tool.
- KonferenzbeitragVertriebskonfiguratoren in der Dienstleistungswirtschaft – Status Quo in der Praxis(INFORMATIK 2011 – Informatik schafft Communities, 2011) Froese, JanDie wachsende Bedeutung des Dienstleistungssektors geht für Un- ternehmen einher mit der Notwendigkeit, kostenintensive Vertriebsstrukturen aufzubauen. Eine Möglichkeit, Vertriebsaktivitäten stärker zu automatisieren, ist der Einsatz von Vertriebskonfiguratoren. Der Ansatz, Produktkonfiguratoren, ebenfalls zur Zusammenstellung von Dienstleistungen einzusetzen liegt nahe, hat sich bisher in der Praxis aber nicht durchgesetzt. Trotz unterschiedlicher Merkmale von Produkten und Dienstleistungen, können Dienstleistungen mit bestehender Konfigurationstechnik konzeptionell abgebildet werden.