Auflistung nach Autor:in "Haake, Joerg M."
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- Konferenzbeitrag360-Grad- und Virtual Reality-Anwendungen im Fremdsprachenunterricht: Praxiserfahrungen aus einem multimodalen Masterseminar im hybriden Lehrformat (Fremdsprachendidaktik Französisch/Spanisch)(DELFI 2021, 2021) Nowotny, Florian; Plötner, Kathleen; Steinke, LeenaDie Kenntnis und Anwendung sowie der didaktisch-zielführende und -reflektierende Ein-satz digitaler Sprachlehrlernmaterialien und -gelegenheiten sind als Teil der digitalisierungsbezoge-nen Kompetenzen zukünftiger Fremdsprachenlehrkräfte zu verstehen. Während Quizztools wie kahoot oder Sprachlernapps wie duolingo der Mehrheit der Lehramtsstudierenden bekannt sind und auch verwendet werden, sind Sprachlernanwendungen mit 360-Grad- und Virtual Reality-Techno-logie wenig bis kaum genutzte Lehrlernräume. Diese Räume bieten jedoch große Potentiale für die Förderung sprachbezogener Kompetenzen und die inter- und transkulturelle Bildung sowie zur Um-setzung didaktisch-pädagogischer Prinzipien, etwa Handlungsorientierung und Individualisierung. Der vorliegende Beitrag umfasst die Darstellung des didaktischen Designs eines Projektseminars zum Fremdsprachenlernen in und durch 360-Grad- und Virtual Reality-Anwendungen. Zudem wer-den erste Ergebnisse aus der in der Lehrveranstaltung genutzten Befragung zu den durch Studierende eingeschätzten Potentialen und Grenzen der VR-Anwendungen für das Sprachenlernen präsentiert.
- KonferenzbeitragAccuracy of self-assessments in higher education(DELFI 2021, 2021) Haake, Joerg M.; Seidel, Niels; Burchart, Marc; Karolyi, Heike; Kasakowskij, ReginaSelf-assessment serves to improve learning through timely feedback on one's solution and iterative refinement as a way to incrementally improve one's competence. The SelfAssess-plugin developed in Moodle provides unlimited opportunities for students to create and assess solutions to self-assessment questions. A field study examined how 131 students used voluntary self-assessment questions in an online course in B.Sc. Computer Science, how accurate they were able to self-assess their solutions on instructor-defined criteria, and which question-related characteristics influence the ability of self-assessment. Results show the potential for providing scalable learning support. Fine-grained assessment criteria and freedom of solution input are recommended; a limited complexity of the expected solution is still a challenge.
- KonferenzbeitragATLAS – Ambient Teacher-Learner Awareness Solution: Ein ambient Design zur niederschwelligen Bereitstellung wissensbezogener Studierenden-Informationen in der digitalen Lehre(DELFI 2021, 2021) Krüger, Jule Marleen; Tasdelen, Osman; Küther, Tabea; Schnaubert, LenkaDie Corona-Pandemie bedeutete für Universitäten einen akuten Umschwung auf digitale Lehr-Lern-Formate. Dabei bietet medienvermittelte Kommunikation viele Möglichkeiten, stellt aber auch Herausforderungen an Lehrende. Um Lehre studierendenzentriert zu gestalten, müssen Lehrende ihre Erklärungen an Bedürfnisse der Studierenden anpassen. Diese zu erkennen ist durch eingeschränkte Kommunikationskanäle in der digitalen Lehre erschwert. Eine empirische Umfrage zeigt dabei insbesondere auch Bedarf an Informationen über das Verständnis der Studierenden. Awareness-Tools können hier durch Erfassung, Verarbeitung und Bereitstellung wissensbezogener Studierendeninformationen unterstützen, allerdings müssen sie psychologischen und informatischen Anforderungen genügen. Mit ATLAS wurde darum in interdisziplinärer Zusammenarbeit ein web-basiertes Awareness-Tool entwickelt, das durch niederschwellige Bedienung nicht störend in Lernprozesse eingreift und durch ein ambient Design eine intuitive Interpretation auf Lehrendenseite ermöglicht. Erste Evaluationsdaten zeigen, dass die SmartLight-basierte Tool-Erweiterung vorsichtig positiv bewertet wird.
- KonferenzbeitragContainer-based Dynamic Infrastructure for Education On-Demand(DELFI 2021, 2021) Strickroth, Sven; Bußler, Dirk; Lucke, UlrikeTeaching requires different tools for collaboration and communication. University data centres often only provide one-size-fits-all solutions which are manageable and maintainable for them. However, these solutions are not flexible enough for teachers in many use-cases. Therefore, there is a need for a dynamic infrastructure that can provide e-learning tools with a high level of flexibility to university members on demand in a short time and that are still manageable as well as maintainable for data centres. In this paper a container-based architecture with a self-service portal named Cook.UP is presented and evaluated in a user study. The paper also discusses possible security aspects and outlines possible usage for research.
- KonferenzbeitragCreation and Utilisation of Domain Specific Knowledge Graphs (DSKG) for E-Learning(DELFI 2021, 2021) Meissner, Roy; Thor, AndreasEducational domain models are building blocks for educational software. Unfortunately, such domain models require high manual effort to be created, are quickly outdated and are thus rarely used at all. A novel way to create such models is proposed with this paper, utilising knowledge mapping algorithms, natural language processing tools, a semantic web architecture and integration with online knowledge bases. The developed processes and tools make it fast and easy to create domain specific knowledge graphs (DSKG) automatically. Apart from defining DSKGs, two use-cases are presented that show how third-party tools may utilise DSKGs: (1) improved exam generation with EAs.LiT and (2) an assessment item and educational material recommender.
- WorkshopbeitragDashboard für Lehrende zur Darstellung von Lerndaten anhand eines kollaborativen Informatik-Lernspiels für die Grundschule(DELFI 2021, 2021) Hamann, Anne; Leonhardt, ThiemoKollaborative digitale Lernsetting ermöglichen die Echtzeitdatenanalyse von Lerndaten und können Lehrkräfte bei digitalgestützten Gruppenarbeiten mit zusätzlichen Informationen über allgemeine oder individuelle Lernfortschritte unterstützen. In diesem Kontext wurde ein Lehrendendashboard für ein kollaboratives digitales Lernspiel, das die strukturierte Zerlegung als Fundamentale Idee der Informatik für Grundschulkinder aufbereitet, entwickelt.
- KonferenzbeitragDELFI 2021 - Komplettband(DELFI 2021, 2021)
- KonferenzbeitragThe Design Cycle for Education (DC4E)(DELFI 2021, 2021) Scheffel, Maren; Schmitz, Marcel; van Hooijdonk, Judith; van Limbeek, Evelien; Kockelkoren, Chris; Joppe, Didi; Drachsler, HendrikThe need for more and better online and blended education has lately become even more apparent. Many educational institutions had to pivot to emergency remote teaching. While online learning in itself is nothing new, the scope, suddenness and speed of this shift certainly was. However, courses and modules created for face-to-face settings, cannot simply be turned into blended or fully online ones easily. Learning design models can provide guidelines and guidance. Often, however, they are not constructed in a comprehensive way and are mainly conceptual. We thus created a procedural design model enriched with templates, tools, information and design examples to specifically support and facilitate the (re)design of blended and online learning and teaching and to thus provide quality education: the Design Cycle for Education (DC4E).
- KonferenzbeitragDeveloping a Web-based Training Platform for IT Security Education(DELFI 2021, 2021) Knöchel, Mandy; Karius, Sebastian; Wefel, SandroWith the increasing importance of IT security in society and economy, the need to train computer science students in IT security is becoming more and more important. In the process of developing a new IT security undergraduate course, it was found that the current training concepts used in existing master courses were not suitable as it was too much effort for the undergraduate students to set up their own practical exercise environments. To remedy this problem we have built a web-based exercise platform for IT security training using Docker containers. This enables the students to easily use prebuilt exercise environments specifically designed for the new course. The platform was evaluated during the winter semester 2020/21 through a small survey among the students. The feedback indicated that the platform is convenient to use and helped the students during the course and in exam preparation.
- KonferenzbeitragDevelopment and evaluation of the peer support web application “uniMatchUp!”(DELFI 2021, 2021) Ollesch, Lisa; Kohlmann, Jens; Steiner, Maribell; Bodemer, DanielThis paper describes the conception, development, and evaluation of a peer support web application for university students. The main goal of uniMatchUp! is to help students in finding appropriate academic support and learning groups by providing Group Awareness (GA) information about various aspects of fellow students that are useful for digital learning. The study contributes to a better understanding of the use of GA tools in the university context and reveals that active engagement with the application, in the form of contributed questions and answers, led to increased student satisfaction. During the interaction with uniMatchUp!, cognitive GA information (contribution quality) was considered more relevant than behavioral (amount of participation), and emotional (well-being) GA information about other students. The findings also provide potentials for improvement, which can shape the further development of uniMatchUp! and future applications.