Auflistung nach Autor:in "Hartmann, Marco"
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- ZeitschriftenartikelKeep them alive! Design and Evaluation of the “Community Fostering Reference Model�(Business & Information Systems Engineering: Vol. 60, No. 6, 2018) Bretschneider, Ulrich; Hartmann, Marco; Leimeister, Jan MarcoFirms host online communities for commercial purposes, for example in order to integrate customers into ideation for new product development. The success of these firm-hosted online communities depends entirely on the cooperation of a high number of customers that constantly produce valuable knowledge for firms. However, in practice, the majority of successfully implemented communities suffers from stagnation and even a decrease of member activities over time. Literature provides numerous guidelines on how to build and launch these online communities. While these models describe the initial steps of acquiring and activating a community base from scratch very well and explicitly, they neglect continuous member activation and acquistion after a successful launch. Against this background, the authors propose the Community Fostering Reference Model (CoFoRM), which represents a set of general procedures and instruments to continuously foster member activity. In this paper, the authors present the theory-driven design as well as the evaluation of the CoFoRM in a practical use setting. The evaluation results reveal that the CoFoRM represents a valuable instrument in the daily working routine of community managers, since it efficiently helps activating community members especially in the late phases of a community’s lifecycle.
- KonferenzbeitragThe nature of knowledge-intensive person-oriented services – Challenges for leveraging service engineering potentials(INFORMATIK 2010 – Business Process and Service Science – Proceedings of ISSS and BPSC, 2010) Menschner, Philipp; Hartmann, Marco; Leimeister, Jan MarcoKnowledge-intensive person-oriented services (KIPOS) are predominately existent in sectors such as health care, home care or education. They are of high economic relevance in terms of market size and growth. Yet they are laggards in terms of leveraging typical service engineering potentials as applying (partial) automation, process standardization or customer integration techniques, since the most value creating activities in service provision are bound to persons or personal knowledge. In this paper, we first analyze existing typologies from literature and derive a characteristic profile of KIPOS. Next to this, we present specific challenges for KIPOS engineering derived from qualitative interviews with service providers and observations. Our results can serve as an input for developing service engineering methods for KIPOS.
- KonferenzbeitragOpen Innovation im Healthcare – Systematische Entwicklung von Ideenwettbewerben am Beispiel von Patienten mit amyotropher Lateralsklerose(INFORMATIK 2010. Service Science – Neue Perspektiven für die Informatik. Band 1, 2010) Hartmann, Marco; Prinz, Andreas; Leimeister, Jan MarcoWir präsentieren ein Konzept zur Entwicklung eines IT-gestützten Ideenwettbewerbs für Patienten mit amyotropher Lateralsklerose (ALS) und deren Angehöriger. Ideenwettbewerbe, als ein Vertreter von Open Innovation (OI) Werkzeugen, sind ein Ansatz, um nutzergenerierte Ideen systematisch zu sammeln, zu erarbeiten, aufzubereiten und die vielversprechendsten Ideen zu selektieren. Ziel ist es, Patienten das systematische, kollaborative sowie ortsund zeitunabhängige Entwickeln von Ideen bezüglich Pflegedienstleistungen und Lösungsansätzen für Probleme im Umgang mit einer Krankheit zu ermöglichen. Patienten können hierbei, durch Web 2.0 Technologien und Prinzipien unterstützt, ihre Ideen veröffentlichen, diskutieren, bewerten und weiterentwickeln. Diese können für die Entwicklung neuer Dienstleistungen und Produkte im Gesundheitsbereich herangezogen werden. Zur Entwicklung unseres Konzepts für Ideenwettbewerbe für Patienten mit ALS vereinen wir dabei die Ansätze des Needs Driven Approachs zur An- forderungserhebung und des User-Centered Designs für die patientenzentrierte Entwicklung und Gestaltung der Plattform.
- KonferenzbeitragPatienten als Innovatoren – Eine modulare Erweiterung einer Patientencommunity zur Ideenschmiede(INFORMATIK 2012, 2012) Hartmann, Marco; Bretschneider, Ulrich; Prinz, Andreas; Leimeister, Jan MarcoOnline Communities spielen für Patienten, deren Angehörige und Verwandte eine immer größere Rolle, insbesondere wenn es darum geht, sich über Krankheiten, deren Symptome, Therapien oder Medikamente zu informieren. Zunehmend werden Online Communities von Patienten genutzt, um Ideen, die den Alltag von Patienten erleichtern sollen, auszutauschen. Dies geschieht oftmals ungesteuert und unstrukturiert, weil bestehende Online Communities auf Diskussionen und den Informationsaustausch ausgerichtet sind. In diesem Artikel wird eine modulare Erweiterung von bestehenden Patienten-Communities aufgezeigt, um diese zur systematischen Entwicklung von Ideen zu befähigen. Dahinter steht das Ziel, qualitativ hochwertige Ideen von Patienten für Patienten erzeugen zu können.