Auflistung nach Autor:in "Hauri, Christian"
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- WorkshopbeitragCartooneering - lass uns doch mal Comics probieren!(Usability Professionals 23, 2023) Scherr, Simon Andrè; Storck, SvenGerade zu Beginn von neuen und komplexen Entwicklungsprojekten stellt sich die Herausforderung, eine gemeinsame Vision zwischen Stakeholdern zu erarbeiten. Sind darüber hinaus noch zahlreiche Anforderungen unklar, ist es schwierig, sich mit allen Beteiligten zu einigen, was gebaut werden soll und noch schwieriger, dem Team eine Vision zu geben. Für eine Lösungsvision wird Klarheit im Anwendungsfall benötigt. Wir begegnen dieser Herausforderung mit der Entwicklung von Cartooneering. Cartooneering ist eine Methode, die in der Visionsfindung sowie der Kommunikation dieser hilft. Wir berichten euch von unserer Erfahrung und Best Practices, in Form von Gestaltungsrichtlinien, rund um den Einsatz von Visionscomics zur Anforderungsidentifikation, Validierung und der Vereinigung von unterschiedlichen Perspektiven auf eine Vision.
- WorkshopbeitragDesigning for Technology Transparency – Transparency Cues and User Experience(Usability Professionals 23, 2023) Hein, Ilka; Diefenbach, Sarah; Ullrich, DanielAs technologies become more complex, the question of how transparent they should be for users and how transparency cues should be designed comes to the fore. Transparency refers to the extent to which users learn, for example, how the technology works or arrives at certain results. The increased interest in this topic also stems from legal changes such as the debate about a European AI regulation, which demands transparent AI systems and thus necessitates solutions for an optimal design of transparency cues. The paper discusses examples and risks of lacking transparency and approaches and the state of knowledge for improving the user experience by technology-based transparency cues. Finally, we present an outlook on the promising directions for design guidelines and next steps of research.
- WorkshopbeitragEmpowering UX Leadership - Die Idee eines UX Leadership Networks(Mensch und Computer 2022 - Workshopband, 2022) Kunz, Christoph; Hauri, Christian; Unger, HannesLängst ist nutzerzentriertes Denken und die verschiedenen Disziplinen rund um die gezielte Gestaltung von Kunden- oder Anwender-Erlebnissen in Unternehmen angekommen. Aus einzelnen Mitarbeitern sind inzwischen Teams gewachsen, die von UX Leads geführt werden. Nur: Was zeichnet einen erfolgreichen UX Leader aus? Welche Fähigkeiten, Kompetenzen und Instrumentarien muss ein UX Leader besitzen bzw. ausbilden, um mit seinem Team spürbare Auswirkungen in der jeweiligen Organisation zu erzielen und sein Team zu entwickeln? Dies vor den Herausforderungen des jeweiligen UX-Reifegrades der Unternehmung.
- WorkshopbeitragEvaluation of an HCD Process Assessment Based on the Content of ISO 9241-221(Usability Professionals 23, 2023) Heimgärtner, RüdigerAn assessment is a useful tool for identifying weaknesses in human-centered design processes. An assessment is performed according to a process assessment model. Now, the latest process assessment model for HCD processes is in its final phase before the ISO standard is published (ISO/FDIS 9241-221). Using a pilot assessment based on the process reference model in the DIN ISO EN 9241-220 standard and the process assessment model, which is designed for the assessment of human-centered design processes, all 24 HCD processes have been analyzed and assessed, checking whether and how well the HCD process assessment model fulfills its purpose (proof of concept) using the previous version, ISO/DIS 9241-221. The results show that the assessment of HCD processes according to the process assessment model in ISO 9241-221 is a useful means for identifying detailed weaknesses in the HCD processes and for producing corresponding optimization opportunities for the HCD processes within organizations.
- KonferenzbeitragHow Sociologists, Social Workers, UX Experts and Homeless People Develop Digital Products Together(Mensch und Computer 2023 - Usability Professionals, 2023) Sowa, Frank; Harms, Patrick; Proschek, Katrin; Heinrich, Marco; Holzmeyer, TanjaThis paper reflects on an interdisciplinary and method triangulation approach for digital product development. The research project "Smart Inclusivity for homeless people" (SIWo), conducted by the Ohm, is cited as an example. In the project, research methods from qualitative social sciences involving group discussions and interviews were combined with a human-centered design process to develop customized digital products that aim to support homeless people in their everyday life. In the Social Sciences Research subproject, (digital) needs of homeless people were identified. In a human-centered design process, these results were used to define the context of use for product development. The project yielded several digital solutions, including apps for information needs like "Stromer Max" and "Schlaue Lise," along with concepts for housing and peer support apps. Additionally, a public Wi-Fi and charging station was installed in Nuremberg. Incorporating qualitative social research methods into the product development process can provide valuable insights and improve the human-centered design process, especially in the context of addressing social issues like homelessness. These methods help understand user needs and preferences in a more nuanced way than traditional Design Thinking approaches. However, challenges of time-intensive evaluations and issues of bridging the gap between social research and technical product development have to be faced. Overall, the paper emphasizes the potential for societal transformations through such interdisciplinary collaboration in the field of product development.
- WorkshopbeitragHow to Design for Ethical Experiences: Introduction of a Guided Method based on Psychological Needs for the Value of Privacy(Usability Professionals 23, 2023) Krueger, Anne Elisabeth; Hoth, Veronica; Brandenburg, StefanEthical design can mitigate potential risks of digital systems through deliberate analysis, open communication, and concretisation of potential negative effects of digital products and services for users, the environment, and society. Considering psychological needs and values helps to address ethical aspects of interactive products and services by focusing on the users’ psychological well-being. The tutorial provides knowledge about psychological needs and values as well as the ethical implications for (user) experience design. After a theoretical introduction, the participants learn first how to make the rather abstract values and psychological needs tangible. Subsequently, the participants will apply the acquired insights to conduct ethical reflection in the context of a practical experience design process. The tutorial concludes with a summary of the newly gained knowledge and a discussion about the applied methods. The results are documented and subsequently made available.
- WorkshopbeitragIntercultural Human-Centred Artificial Intelligence(Usability Professionals 23, 2023) Heimgärtner, RüdigerNach einem kurzen Impulsvortrag zu HC-AI werden die Implikationen hinsichtlich UX-Engineerings und Anwendung im interkulturellen Kontext diskutiert. Dabei wird sowohl auf Herausforderungen der künstlichen Intelligenz als auch auf Lösungen eingegangen und die methodologischen Probleme und ihre Vermeidung besprochen sowie in Diskussionsrunden hinsichtlich verschiedener Anwendungsbereiche vor allem im interkulturellen Kontext reflektiert.
- WorkshopbeitragLet’s Talk About Strategy: Faktoren beim Etablieren von UX- Strategien(Usability Professionals 23, 2023) Rohles, Björn; Votintseva, Anjelika; Schneider, Patrick; Stavrakakis, MarcusUX strategy is an indispensable part of UX management. However, several practical questions exist for many UX professionals: Which levels, departments, and job roles impact UX strategy, and on which of these does UX strategy have an impact in return? Which factors play a role in establishing UX strategy? We conducted a workshop with UX professionals to find answers to these questions. Our results indicate that UX strategy relates business and UX, and thus covers a large variety of areas. However, we also discovered significant uncertainty about how to create and establish UX strategy. From the UX professionals’ points of view, there is a high need for creating awareness for UX strategy, both within and outside the UX community, and especially in C-level management. Based on the results, we derive recommendations and follow-up steps for further engagement with UX strategy.
- WorkshopbeitragLeveraging Jobs to Be Done Framework for Effective User Experience Research(Usability Professionals 23, 2023) Penkert, LydiaThis case study delves into the impactful application of the Jobs to Be Done (JTBD) framework in User Experience Research, specifically within the travel industry. It highlights how JTBD has transformed the comprehension and communication of user motivations and needs at trivago, a globally renowned hotel search platform. This case study provides best practices and insights in real world application in the process of creating a comprehensive JTBD Map using a diary study, discuss quantification methods for JTBD, and demonstrate how JTBD has supported product development.
- WorkshopbeitragMit Ecosystem Journeys die Kundengruppen in Digitalen Ökosystemen einbinden(Usability Professionals 23, 2023) Bartels, Nedo; Koch, Matthias; Schmitt, Anna; Bauer, Claudia NassKontext: Digitale Ökosysteme bestehen aus mindestens zwei Kundengruppen – den Konsumenten und den Anbietern. Untersucht wurde bisher, wie die Konsumenten auf die Assets des digitalen Ökosystems zugreifen, jedoch nicht, wie Anbieter auf die Plattformen digitaler Ökosysteme gelangen und wie sich ihre Customer Journey gestaltet. Ziel: Demnach gilt es, eine Ecosystem Journey zu entwickeln, d. h. eine Journey, die sowohl aus einer Konsumenten-Journey als auch aus einer Anbieter-Journey besteht. Da Konsumenten-Journeys in der Literatur bereits betrachtet wurden, liegt in dieser Arbeit der Fokus auf der Konzeption der Customer Journey der Anbieter, also auf der Anbieter-Journey in einem digitalen Ökosystem. Methode: Hierzu wurden 15 digitale Ökosysteme untersucht. Es wurden gemeinsame Merkmale zwischen den Customer Journeys der 15 digitalen Ökosysteme extrahiert und darauf aufbauend wurde ein Ansatz entwickelt, der eine strukturierte Entwicklung zukünftiger Anbieter-Journeys ermöglicht. Ergebnis: Die konzipierte Anbieter-Journey besteht aus sieben Phasen, die jeweils zugehörige Ziele, Kernfragen, Teilfragen und Maßnahmen enthalten. Dies ermöglicht ein strukturiertes Vorgehen sowohl innerhalb der Phasen als auch über die Phasen hinweg, um einer Anbieter Journey. Fazit: Der entwickelte Ansatz liefert einen ersten Ansatzpunkt zu einer strukturierten Entwicklung eine Anbieter-Journey systematisch zu erstellen. Gleichwohl handelt es sich bisher um ein theoretisches Konstrukt, welches im nächsten Schritt in der Praxis evaluiert wird.