Auflistung nach Autor:in "Heinrich, Peter"
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- KonferenzbeitragDepreciating the online experience: Relative evaluation of social presence in online, hybrid, and offline course environments(21. Fachtagung Bildungstechnologien (DELFI), 2023) Matter, Philipp; Leikert-Boehm, Ninja; Heinrich, PeterCOVID-19 accelerated the shift to online and hybrid instruction. While the literature shows that online courses can often perform as well as in-person classes, it is difficult to establish social presence, an important predictor of learning outcomes, at a distance. In this paper, we present exploratory observations of online, hybrid, and in-person environments of three courses at a Swiss university from 2021 to 2022. We were interested in our students’ perceptions of social presence in and between courses. The results show significant differences in course ratings and suggest carry-over effects between different course modalities, such that students who attend a course in person systematically rate online courses lower than students who attend only online. These effects disappear when courses are delivered exclusively in person.
- ZeitschriftenartikelDer Mensch im Mittelpunkt der Fabrik von morgen(HMD Praxis der Wirtschaftsinformatik: Vol. 52, No. 5, 2015) Richter, Alexander; Heinrich, Peter; Stocker, Alexander; Unzeitig, WolfgangUngeachtet der wichtigen Impulse des Industrie 4.0-Begriffs für die Förderlandschaft im deutschsprachigen Raum, macht seine Unschärfe es Praktikern und Forschern schwer ihn einzuordnen, um konkrete Anwendungsfälle für Innovationsprojekte zu identifizieren. Hier setzt der vorliegende Beitrag an. Eine systematische Analyse von 35 großen, themenzugehörigen EU-Forschungsprojekten trägt zunächst zu einer besseren thematischen Orientierung bei. Im nächsten Schritt wird ein aktuell laufendes EU-Projekt vorgestellt, das sich mit der Entwicklung von Informations- und Kommunikationstechnologien (IKT) für Produktionsarbeiter der Zukunft auseinandersetzt. Drei aus dem Projektkontext gewählte Fallbeispiele illustrieren, wie IKT sich in Industriebetrieben einsetzen lassen, um den Menschen in den Mittelpunkt der Fabrik von morgen zu rücken. Am Beispiel der Dimension des befähigten Mitarbeiters, lässt sich zudem zeigen wie ein Produktionsarbeiter der Fabrik von morgen durch neue IKT insbesondere 1) Autonomie, 2) Kompetenz, 3) Verbundenheit und 4) Abwechslungsreichtum gewinnen kann. So ermöglicht der Beitrag einerseits die Orientierung an konkreten Anwendungsfällen und deren Reflexion sowie andererseits die Entwicklung eines ganzheitlichen Verständnisses für die sich derzeit und in den kommenden Jahren vollziehenden Veränderungen in vielen Industrieunternehmen.AbstractNotwithstanding the important push of the term “Industrie 4.0” towards research funding agencies in German-speaking countries, its fuzziness makes it challenging for researchers and practitioners to identify concrete application scenarios for innovation projects. The paper at hand enters the debate at this point: First of all, a systematic analysis of 35 big related EU research projects contributes to a better thematic orientation. Next, we introduce a current EU project looking into research and development of information and communication technology (ICT) for the production worker of the future. Three case studies from this EU project illustrate what kind of ICT can be implemented by industrial enterprises to put the human worker into the heart of future factories. The dimension of the “empowered worker” serves us to show how workers at factories of the future gain (1) autonomy, (2) competency, (3) connectedness and (4) work variety trough newly introduced ICT. Thus, the paper at hand facilitates the orientation towards concrete use cases and their reflection, and at the same time it facilitates the development of a comprehensive understanding for current and future transformations in many industrial enterprises.
- ZeitschriftenartikelDigital Work Design - The Interplay of Human and Computer in Future Work Practices as an Interdisciplinary (Grand) Challenge(Business & Information Systems Engineering: Vol. 60, No. 3, 2018) Richter, Alexander; Heinrich, Peter; Stocker, Alexander; Schwabe, Gerhard
- Konferenzbeitrag“Don’t drop the plane to fly the mic!” – Designing for Modern Radiotelephony Education in General Aviation(21. Fachtagung Bildungstechnologien (DELFI), 2023) Heinrich, Peter; Hollerer, Dagmar; Karthaus, Christoph; Gellrich, MarioLearning to fly an aeroplane is a challenging endeavour; mastering the radio, i.e. talking to air traffic control (ATC) is considered by many students as an especially daunting activity. Using the correct voice procedures and phraseology is paramount for a smooth and safe aircraft operation in busy airspaces. However, training new general aviation pilots in radiotelephony is still a largely manual activity, where students and teachers engage in role-play to mimic the different ends of communication. The design of an aeronautical chatbot, capable of simulating ATC would provide students with plenty of additional training opportunities that they can conduct on their own and at their own pace. A detailed analysis of the voice input would provide feedback on the learning process. This paper reports on the preliminary proof-of-feasibility prototype design as well as synthetic language model training data generation.
- ZeitschriftenartikelFacilitating Informed Decision-Making in Financial Service Encounters(Business & Information Systems Engineering: Vol. 60, No. 4, 2018) Heinrich, Peter; Schwabe, GerhardWhile advice-giving encounters form an integral part of banks’ services, clients often buy inappropriate products and face financial consequences. Legislators have started to put banks under pressure to ensure that clients are properly educated. However, the literature describes barriers due to which client education is doomed to fail applying current advice-giving practices. Practicable alternatives to the predominant perfect agent style of advice-giving are dismissed, mainly with the argument of client-side cognitive limitations. This paper challenges this assumption by suggesting a decision-making process that seamlessly integrates educational interventions, thus supporting informed client decision-making. In the spirit of design science research, the authors take a fresh look at the problems of client education in cooperation with a large Swiss retail bank to derive generalizable requirements, and design a novel IT-supported advice-giving process. An evaluation demonstrates the design’s utility in significantly improving client learning, compared to traditional service encounters. This research extends the current discourse on service encounter design, and seeks to help practitioners to design the financial service encounters of tomorrow.
- ZeitschriftenartikelIoT-basierte Geschäftsmodelle für den Schweizer Mittelstand – Konzepte für die digitale Zukunft(HMD Praxis der Wirtschaftsinformatik: Vol. 55, No. 2, 2018) Uhl, Axel; Heinrich, Peter; Günthner, RalfDer Schweizer Mittelstand scheint für die Zukunft allgemein noch gut aufgestellt. Schaut man sich aber aktuelle Trends wie das Internet der Dinge (IoT) an, zeichnet sich ein sehr viel verhalteneres Bild der Innovationsfreude. Ein noch immer allgemein tiefer Digitalisierungsgrad, verbunden mit der Komplexität der Thematik und anderen, allumfassenden Stossrichtungen (z. B. die allseits proklamierte „Industrie 4.0“) paralysieren den Mittelstand durch Unsicherheit und Überforderung. Anders die in dieser Fallstudie vorgestellte Firma Walter Meier AG, die in Zusammenarbeit mit der Swisscom einen Weg der Co-Creation gegangen ist und ihr Geschäftsmodell durch IoT grundlegend und nachhaltig transformiert hat. Die Einsichten aus dieser Fallstudie können anderen Unternehmen einen Weg aufzeigen wie sie den Anschluss nicht verpassen und rechtzeitig wohlüberlegte IoT-Projekte mit handhabbaren Risiken durchführen können. Wichtige Voraussetzung sind dabei (1) die Kooperation mit Technologiepartnern und (2) die Verfügbarkeit einfacher, vertikal integrierbarer Plattformen, die von Anfang an feldtauglich sind, damit Unternehmen erfolgreich Ihre Innovation in Form sogenannter Minimum-Valuable-Products (MVPs) auf den Markt bringen können. Switzerland’s small and medium sized enterprises seem to be well prepared for the future on the first glance. However, looking into current trends like internet of things (IoT) a differentiated picture emerges. A generally low degree of digitalization, combined with the complexity and proclamation of all-embracing approaches, such as “Industry 4.0” (a fancy term for factories of the future, touted everywhere across Europe) aids to a paralysis of the companies instead of progressive innovation. Henceforth, this paper reports on one of the rarer cases, where an IoT innovation project conducted by an SME (Walter Meier AG) in co-creation and cooperation with a technology provider (Swisscom AG) transformed their business model successfully and sustainable. The insights from this case study can help other companies to engage in new opportunities by conducting IoT projects timely and with manageable risks. We identify (1) a strong cooperation with a technology provider in the role of a business partner and (2) the availability of vertically integrated platforms that allow companies to rapidly prototype and create minimum viable products as key prerequisites to successful IoT innovation.
- KonferenzbeitragNow you (don’t) see me – Camera use in online course settings(21. Fachtagung Bildungstechnologien (DELFI), 2023) Leikert-Boehm, Ninja; Matter, Philipp; Heinrich, PeterThe COVID-19 pandemic has accelerated the transformation towards online and hybrid teaching. While these modalities have been shown to have many beneficial aspects, they can also limit the social presence and collective engagement in learning activities. In this paper, we present exploratory observations on the role of video features in online and hybrid course settings during the pandemic. By analyzing survey data from three university courses in 2021/2022, we identify different explanations for students’ behavior in regulating their social presence by turning their cameras on (or rather off). We suggest that the benefits of cameras are highly contextual and may conflict with students’ specific goals and expectations, as well as their territorial habits, which should be taken into account when designing course content and didactic methods.
- KonferenzbeitragSituated Learning in Bankberatungen(DeLFI 2012: Die 10. e-Learning Fachtagung Informatik der Gesellschaft für Informatik e.V., 2012) Heinrich, Peter; Giesbrecht, Tobias; Kilic, Mehmet; Schwabe, GerhardIn Beratungssituationen, besonders in komplexen Domänen, wie beispielsweise der Finanzbranche, ist ein effektiver Wissenstransfer vom Dienstleister zum Kunden heute zwingend notwendig. Bis heute wird dieser Wissensaustausch aber weder strukturiert forciert, noch durch die heute eingesetzten (IT)-Tools unterstützt. Aufbauend auf dem Konzept des situierten und erfahrungsbasierten Lernens leiten wir Design-Richtlinien für kollaborative, in der Beratung genutzten, IT-Systeme ab um das genannte Ziel zu erreichen. Wir zeigen, wie diese Design-Richtlinien in einem aktuellen System prototypisch umgesetzt wurden. Anhand der Erkenntnisse aus einer realitätsnahen Evaluation des Prototypen, zeigen wir Schwächen und Potentiale auf.
- KonferenzbeitragVon der digitalen Transformation der Produktion(Mensch und Computer 2017 - Workshopband, 2017) Steinhüser, Melanie; Heinrich, Peter; Richter, AlexanderEine neue Generation von Informationstechnologien (IT) verspricht die tägliche Produktionsarbeit nachhaltig zu verändern. Jedoch wird die heranrollende Welle der Digitalisierung von den Unterneh-men nur langsam wahrgenommen. Dieses Arbeitspapier gibt zunächst einen Überblick über die aktuel-len soziotechnischen Trends in der Produktion. Wir diskutieren die Rolle von Technologie als Kataly-sator eines Transformationsprozesses und dessen Auswirkungen auf Individuen und Organisationen. Durch intensive Zusammenarbeit mit sechs Industrieunternehmen in einem europäischen Projekt konn-ten wir vier sogenannte Digital Challenges identifizieren und analysieren: 1) Hybride Arbeit, 2) Mitar-beiterzentrierter Wissensaustausch, 3) Selbstlernende Produktionsarbeitsplätze und 4) In-situ-Lernen. Diese verdeutlichen, wie Unternehmen aktuellen soziotechnischen Trends begegnen können, und tra-gen damit zu einem besseren Verständnis der sich wandelnden Rolle von IT in Produktionsumgebun-gen bei.