Auflistung nach Autor:in "Heinz, Mario"
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- KonferenzbeitragExtending HMD-based Virtual Reality through Wind and Warmth(Mensch und Computer 2018 - Workshopband, 2018) Heinz, Mario; Mucha, Henrik; Röcker, CarstenIn recent years, the technologies in the field of virtual reality have evolved considerably. Espe-cially as a result of the further development in the field of head mounted displays, there is an increasingly broad field of application for activities in the professional and private life. Besides the optimization of the visual representation, developers are currently focusing on the integration of multimodal interaction methods and feedback strategies in order to make virtual environments increasingly more realistic. While existing systems are already able to provide users with multi-modal sensations via different sensory channels, the integration of systems for the presentation of environmental influences generally remains only slightly considered. Therefore, in this paper, we will address several aspects regarding the provision of wind and warmth in HMD-based virtual scenarios and introduce our implementation of a prototypical system which we want to discuss with the community.
- KonferenzbeitragSmartwatches zur Unterstützung von Produktionsmitarbeitern(Mensch und Computer 2019 - Usability Professionals, 2019) Bröring, Andre; Fast, Arno; Büttner, Sebastian; Heinz, Mario; Röcker, CarstenDer steigende Automatisierungsgrad in der Produktion führt dazu, dass einzelne Mitarbeiter für eine wachsende Zahl an Maschinen verantwortlich sind. Um Informationen von Maschinen in einer verteilten Industrieumgebung zu Mitarbeitern zu bringen, setzt Phoenix Contact seit kurzer Zeit Smartwatches ein. Im Rahmen dieses Beitrags wird der Entwicklungsprozess sowie das Ergebnis der entsprechenden Smartwatch-Anwendung vorgestellt.Um eine hohe Gebrauchstauglichkeit und die Akzeptanz der neuen Technologie bei der Belegschaft zu erreichen, wurden von Beginn an Nutzer in die Entwicklung der Anwendung einbezogen. Durch Kontextanalysen, Diskussionen von Storyboards sowie die iterative Prototypen-Erstellung und -Evaluierung wurde die Interaktion zwischen Mensch und Produktionsumgebung mit Hilfe von Smartwatches optimiert.