Auflistung nach Autor:in "Holten, Roland"
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- ZeitschriftenartikelDer Einfluss der Komplexität auf die Standardisierung von Geschäftsprozessen(Wirtschaftsinformatik: Vol. 54, No. 5, 2012) Schäfermeyer, Markus; Rosenkranz, Christoph; Holten, RolandUnternehmen sind mit einer steigenden Komplexität ihrer Geschäftsprozesse konfrontiert und sehen sich Problemen bei deren Standardisierung ausgesetzt. Die Erhöhung des Standardisierungsaufwands scheint dabei eine mögliche Strategie zu sein, um den Erfolg von Standardisierungsprojekten zu verbessern. Dieser Beitrag analysiert das Zusammenspiel von Standardisierungsaufwand, Geschäftsprozesskomplexität und Geschäftsprozessstandardisierung. Es werden die Hypothesen überprüft, dass steigende Geschäftsprozesskomplexität mit steigendem Standardisierungsaufwand sowie sinkender Geschäftsprozessstandardisierung verbunden ist und dass steigender Standardisierungsaufwand mit steigender Geschäftsprozessstandardisierung in Beziehung steht. Hierfür wird ein konzeptionelles Modell entwickelt und validiert. Das Modell trägt dazu bei, die Auswirkungen der Komplexität von Geschäftsprozessen auf deren Standardisierung sowie den Standardisierungsaufwand zu verstehen und zu analysieren. Zur Überprüfung der Hypothesen des Modells werden die Ergebnisse einer Umfrage unter 255 Experten aus dem Bereich Geschäftsprozessmanagement verwendet. Die Ergebnisse zeigen, dass die Komplexität eines Geschäftsprozesses einen starken positiven Einfluss auf dessen Standardisierungsaufwand hat und gleichzeitig die Standardisierung des Prozesses einschränkt. Darüber hinaus wird deutlich, dass zunehmender Standardisierungsaufwand kein Mittel ist, um die Standardisierung komplexer Geschäftsprozesses zu erreichen.AbstractToday’s organizations are struggling with increasing business process complexity and face serious problems when standardizing business processes. A possible strategy seems to be to enhance standardization efforts in order to ensure standardization success. In this paper, we analyze the triangle relationship between standardization effort, business process complexity, and business process standardization. We test the hypotheses that higher business process complexity is related to higher standardization effort and lower business process standardization as well as that higher standardization effort is related to higher business process standardization. We report on the development and testing of a conceptual model that allows to understand the impact of business process complexity on business process standardization and standardization effort. Findings from a survey among 255 business process management experts are used to evaluate our hypotheses. Our results suggest that business process complexity has to be considered as an important driver of standardization effort and constrains business process standardization. Moreover, we show that higher standardization effort cannot compensate for higher business process complexity to ensure business process standardization.
- ZeitschriftenartikelDie Bedeutung von Kommunikation bei der agilen Systementwicklung(Wirtschaftsinformatik: Vol. 55, No. 5, 2013) Hummel, Markus; Rosenkranz, Christoph; Holten, RolandAgile Systementwicklung (SE) ist eine kooperative Aktivität aus Innovation und Kommunikation, bei der sich Entwicklungsteams stark auf informale Kommunikationsmechanismen verlassen. Der aktuelle Wissensstand bezüglich der tatsächlichen Kommunikationsprozesse in agilen SE-Projekten ist fragmentiert und es fehlt eine integrierte Sichtweise über einzelne Studien hinweg. Der Beitrag erzeugt basierend auf dem Unified Model of Systems Development Success eine integrierte Sichtweise auf die Rolle der Kommunikation bei der agilen SE. Dafür wird eine strukturierte, systematische Literaturanalyse durchgeführt. Die Datensammlung ergab 333 relevante Studien zu agiler SE und Kommunikation. Obwohl Kommunikation als wichtiger Faktor identifiziert wird, ist das Wissen in Bezug auf Kommunikation und agile SE begrenzt. Die bisherigen Erkenntnisse sind verteilt, unvollständig, und widersprüchlich. Es wird aufgezeigt, dass weiterer Forschungsbedarf bezüglich des Kommunikationsprozesses in der SE besteht, und dass die Auswirkungen von Kommunikationshäufigkeit und -qualität, die durch agile SE ausgelöst werden, empirisch zu untersuchen sind.AbstractAgile systems development (SD) is described as a cooperative game of invention and communication, in which teams are characterized by relying heavily on informal communication mechanisms such as face-to-face conversations. Our current state of knowledge about the actual communication process in agile SD projects is fragmented because of the lack of an integrative lens across different studies. On the basis of the Unified Model of SD Success, we provide an integrated view on the role of communication in agile SD by conducting a structured, systematic literature review. Our data collection process resulted in 333 relevant papers on agile SD and communication. We find that despite its acknowledged importance, our knowledge on communication and agile SD is limited and research is scattered, inconclusive, as well as contradictory. In consequence, we present several research gaps that deserve future research attention. Specifically, we call for research that opens up the communication process and empirically validates the implications for communication frequency and quality triggered by agile SD.
- ZeitschriftenartikelHow Sociotechnical Realignment and Sentiments Concerning Remote Work are Related – Insights from the COVID-19 Pandemic(Business & Information Systems Engineering: Vol. 65, No. 3, 2023) Kohn, Vanessa; Frank, Muriel; Holten, RolandThe COVID-19 pandemic forced sociotechnical systems (STS) to highly integrate remote work. Large-scale analyses show that the positivity of tweets about work from home decreased until COVID-19 was declared a pandemic by the WHO and re-increased in the weeks that followed. Nevertheless, it is unclear if this reaction is due to personal and organizational developments or if it mirrors the realignment of entire STS. The present study uses Q methodology to identify differences in how STS realign to the externally enforced integration of remote work. Only STS that reach a state of high alignment to remote work conditions by successfully shifting communication and procedures to digital spheres can be considered resilient. The results show that employees describe their personal experiences with remote work as more positive the higher their level of sociotechnical realignment. Furthermore, personal digital resilience is correlated to successful STS realignment as well. The results confirm the importance of realigning not only the technical and social components of STS but above all their sociotechnical interaction. Negative sentiments relate in particular to the low realization of humanistic objectives in STS.
- ZeitschriftenartikelIntegration von Informationssystemen(Wirtschaftsinformatik: Vol. 45, No. 1, 2003) Holten, RolandStandards and techniques relevant to information systems integration are arranged using the development phases conceptual specification, design specification and implementation. Core concepts like XML, SOAP, Schema Matching, EAI and the work of councils to develop reference models for business integration are discussed. Methodical aspects of information systems integration are systematically organized by an integration framework.
- ZeitschriftenartikelIntegriertes Controlling für Aufbau, Betrieb und Anpassung von Supply Chains(Wirtschaftsinformatik: Vol. 43, No. 6, 2001) Holten, Roland; Schultz, Martin B.
- KonferenzbeitragAn Ontology for the Conceptual Modeling of Visualization and Presentation in Management Information Systems(Meta-modelling and ontologies – Proceedings of the 2nd Workshop on Meta-Modelling – WoMM 2006, 2006) Rosenkranz, Christoph; Holten, RolandA commonly agreed language between business units and computer departments for the specification of management views is one attempt to bridge the communication gap during the development of information warehouses and management information systems. As today, there is no generally accepted standard for the conceptual modeling of management information systems, although several methods have been proposed so far. What has been largely neglected in all these approaches is the conceptual modeling of presentation and visualization. Since management information systems aim to inform managers and business users about significant facts, the visual representation of these facts is of great importance. In this paper, we develop a framework for the conceptual modeling of management information systems which takes presentation issues into account. Following this framework, we extend the meta-model of an existing modeling approach for the specification of management views with concepts for presentation modeling. We draw on existing taxonomies in order to construct a simple ontology for visualization in the domain of management information systems.