Auflistung nach Autor:in "Jelonek, Markus"
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- KonferenzbeitragAufmerksamkeit am Unfallort Baustelle: Virtual Reality Testumgebung mit taktilen Warnungen für Verhaltenstests in Gefahrensituationen(Mensch und Computer 2019 - Tagungsband, 2019) Jelonek, Markus; Herrmann, ThomasBaustellen gelten immer noch als eine der gefährlichsten Ar-beitsumgebungen für Menschen. Ungefähr ein Drittel aller töd-lichen Arbeitsunfälle in Deutschland haben im Jahr 2017 im Bauwesen stattgefunden. Dies ist zu einem gewissen Grad da-rauf zurückzuführen, dass in der eher dynamischen Ar-beitsumgebung kontinuierlich Doppelaufgaben ausgeführt wer-den: Zum einen müssen Bauarbeiter ihrer Arbeitsaufgabe nachgehen, zum anderen gilt es stets die eigene Sicherheit zu beachten. In diesem Paper wird ein Konzept einer Testumge-bung auf Basis von Virtual Reality vorgestellt, die es erlauben soll, mehrere Gefahrenszenarien realitätsnah zu gestalten und zu prüfen, inwiefern die jeweils gewählte Art einer vibrations-basierten Warnung bei Gefahrensituationen hilft, die Gefahr zu meiden. Abschließend werden verschiedene Herausforderungen für eine solche Testumgebung behandelt.
- ZeitschriftenartikelEvaluating Virtual Reality Simulations for Construction Safety Training - A User Study Exploring Learning Effects, Usability and User Experience(i-com: Vol. 21, No. 2, 2022) Jelonek, Markus; Fiala, Eileen; Herrmann, Thomas; Teizer, Jochen; Embers, Stephan; König, Markus; Mathis, ArnoThe construction industry is one of the sectors with the highest accident rates. To prevent accidents, construction workers receive occupational safety training and safety instructions. However, experience-based learning of dangerous situations is hardly possible or justifiable in reality. Virtual reality (VR) simulations can be a potential solution in this regard by allowing workers to experience dangerous situations in a very vivid but safe way without being exposed to real hazards. In this study, a VR simulation for construction safety training was developed and tested with trainees that learn the safe operation of hand-operated power tools. In this particular case study, the objective for the participants in the VR simulation was to successfully consider all safety aspects in the operation of an angle grinder. The usability, user experience and implicit learning were investigated during the study. Additionally, we conducted post-play interviews with participants. Results found learning effects of participants as well as a satisfying user experience and usability. The results also show that participants might learn content as presented, risking the learning of false information if the simulation does not cover relevant safety aspects.
- KonferenzbeitragMotivational Aspects of Using Augmented Reality Glasses in Care(Mensch und Computer 2016 – Workshopband, 2016) Jelonek, Markus; Prilla, MichaelThis paper shows different motivational aspects of using Augmented Reality (AR) glasses in care to support informal and formal caregivers. For this we present the idea of “CareGlasses” (“Pflegebrille”) which will be tested and used in domiciliary care. The motivation to use AR-glasses when carrying out care tasks is analyzed on multiple dimensions by providing specific scenarios which show potential motives for the usage of the “CareGlasses".