Auflistung nach Autor:in "Jetter, Hans-Christian"
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- KonferenzbeitragBe-Greifbare Interaktion für die kollaborative Suche(Interaktive Kulturen : Workshop-Band : Proceedings der Workshops der Mensch & Computer 2010 - 10. Fachübergreifende Konferenz für Interaktive und Kooperative Medien, DeLFI 2010 - die 8. E-Learning Fachtagung Informatik der Gesellschaft für Informatik e.V. und der Entertainment Interfaces 2010, 2010) Jetter, Hans-Christian; Gerken, Jens; Zöllner, Michael; Reiterer, HaraldWir stellen ein System zur kollaborativen facettierten Suche vor, das die Vorteile der facettierten Suche mit denen der Kollaboration am Tabletop vereint. Unser Ziel ist es, die immateriellen Konzepte der facettierten Suche und der Booleschen Logik greif- und begreifbar zu machen. Die abstrakte Domäne der facettierten Suche wird dazu in einer visuellen Filter-Flow-Repräsentation materialisiert, die über physische Glastokens und Multi-Touch-Interaktion direkt manipulierbar wird
- KonferenzbeitragComparison Between Virtual Reality and Physical Flight Simulators for Cockpit Familiarization(Mensch und Computer 2021 - Tagungsband, 2021) Auer, Stefan; Gerken, Jens; Reiterer, Harald; Jetter, Hans-ChristianAirlines and flying schools use high-end physical flight simulators (PFS) to reduce costs and risks of pilot training. However, such PFS with full-scale cockpits have very high acquisition and operation costs. In contrast, recent consumer-grade and off-the-shelf soft- and hardware can be used to create increasingly realistic virtual reality flight simulators (VRFS) that could potentially serve as cost-efficient and flexible alternatives. We present a user study with 11 participants to determine whether consumer-grade VRFS can supplement or even replace a PFS during cockpit familiarization training (CFT). We compared a full-scale Boeing 737-800NG PFS with a VRFS based on off-the-shelf flight simulator software combined with a consumer-grade head-mounted display and either finger tracking or a handheld controller as input device. Participants performed instrument reading tasks and check procedures from the aircraft’s operating manual. We did not observe statistically significant differences in successful instrument reading tasks, error rates and task completion between PFS and VRFS during CFT. However, we found that VRFS’ Mental Demand, Physical Demand, Effort, task completion times, and levels of simulator sickness were significantly higher and exceeded acceptable levels. We conclude that future consumer-grade VRFS will need to improve soft- and hardware for interacting with simulated switches and reduce simulator sickness before they can serve as PFS alternatives for CFT.
- KonferenzbeitragDynamic Force Fields zur Präzisionserhöhung von Zeigegeräten(Mensch & Computer 2010: Interaktive Kulturen, 2010) Specht, Marcus; Söter, Andrea; Gerken, Jens; Jetter, Hans-Christian; Bohrer, Lorenz; Reiterer, HaraldJoystick-gestützte Zeigegeräte finden sich in vielen mobilen Informationssystemen, beispielsweise in Smartphones oder auch in Fahrzeugen. Sie sind auf engstem Raum in Systeme integrierbar und hierdurch äußerst flexibel einsetzbar. Sie unterstützen sowohl die Navigation in klassischen Menüstrukturen, wie sie in diesen Szenarien häufig vorzufinden sind, als auch die Steuerung eines Zeigers, beispielsweise für die Interaktion mit Webseiten. Im Vergleich zu Touchpads und -screens sind Joystick-gestützte Zeigegeräte auch blind greifbar, mechanisch manipulierbar und bieten spürbare Wiederstände. Durch die Beschränkung auf zumeist 8 digitale Richtungen reduzieren sich jedoch die Präzision und der Bedienkomfort, gerade bei der Steuerung eines Zeigers. In diesem Beitrag wird eine Technik vorgestellt, die durch Analyse der dargestellten Benutzeroberfläche die Präzision und den Bedienkomfort von indirekten Zeigegeräten wie Joysticks signifikant erhöht. Hierzu wird die Nutzerbewegung des Zeigers durch dynamische Kraftfelder so beeinflusst, dass einzelne Oberflächenelemente schneller und fehlerfreier angesteuert werden können, ohne dass die Beeinflussung der Zeigerbewegung als störend empfunden wird. Vor allem bei komplexen Oberflächen mit vielen, gleichzeitig sichtbaren Elementen ist eine möglichst störungs- und irritationsarme Optimierungstechnik von Vorteil. In einem kontrollierten Experiment konnte eine Verbesserung der Usability durch die Dynamic Force Fields statistisch nachgewiesen werden.
- ZeitschriftenartikelE-Government and Smart Cities(i-com: Vol. 20, No. 2, 2021) Heine, Moreen; Jetter, Hans-Christian
- ZeitschriftenartikelThe European commitment to human-centered technology: the integral role of HCI in the EU AI Act’s success(i-com: Vol. 23, No. 2, 2024) Valdez, André Calero; Heine, Moreen; Franke, Thomas; Jochems, Nicole; Jetter, Hans-Christian; Schrills, TimThe evolution of AI is set to profoundly reshape the future. The European Union, recognizing this impending prominence, has enacted the AI Act, regulating market access for AI-based systems. A salient feature of the Act is to guard democratic and humanistic values by focusing regulation on transparency, explainability, and the human ability to understand and control AI systems. Hereby, the EU AI Act does not merely specify technological requirements for AI systems. The EU issues a democratic call for human-centered AI systems and, in turn, an interdisciplinary research agenda for human-centered innovation in AI development. Without robust methods to assess AI systems and their effect on individuals and society, the EU AI Act may lead to repeating the mistakes of the General Data Protection Regulation of the EU and to rushed, chaotic, ad-hoc, and ambiguous implementation, causing more confusion than lending guidance. Moreover, determined research activities in Human-AI interaction will be pivotal for both regulatory compliance and the advancement of AI in a manner that is both ethical and effective. Such an approach will ensure that AI development aligns with human values and needs, fostering a technology landscape that is innovative, responsible, and an integral part of our society.
- WorkshopbeitragAn Explainability Case-Study for Conversational User Interfaces in Walk-Up-And-Use Contexts(Mensch und Computer 2021 - Workshopband, 2021) Schrills, Tim; Schmid, Leon; Jetter, Hans-Christian; Franke, Thomasinterfaces (CUI) miss requirements for good usability, e.g. sufficient feedback regarding system status. Within a user-centred design process we created different design approaches to explain the CUI’s state. A prototypical explainable conversational user interface (XCUI) was developed, which explains its state by means of representations of (1) confidence, (2) intent alternatives, (3) entities, and (4) a context time line. The XCUI was then tested in a user study (N = 49) and compared with a conventional CUI in terms of user satisfaction and task completion time. Results indicated that completion time and satisfaction improvement were dependent on specific task characteristics. The effects of the implemented XCUI features potentially resulted from task-specific needs for explanation. This could be based on the tasks’ different complexity indicating the potential need for adaptive presentation of explainability features.
- KonferenzbeitragDie MCI im Wandel: User Experience als die zentrale Herausforderung?(Mensch und Computer 2006: Mensch und Computer im Strukturwandel, 2006) Jetter, Hans-ChristianDie Informationstechnologie hat heute einen Reifegrad erlangt, der stark umkämpfte Massenmärkte von interaktiven Produkten hervorgebracht hat. In diesen sind – wie auch in den herkömmlichen Konsumgütermärkten – nicht nur die pragmatische Produktqualität, sondern auch das Benutzungserlebnis und die Gesamtwirkung auf den Käufer entscheidend für den Markterfolg. Eine erfolgreiche Gestaltung dieser „User Experience“ geht dabei über die reine Softwareergonomie hinaus und erfordert interdisziplinäre Anstrengungen, die vom Design bis zur strategischen Unternehmenskommunikation reichen. Dieser Beitrag fasst die Sichtweisen zu „User Experience“ in der Literatur zusammen und argumentiert für eine Öffnung der Disziplin MCI für derartige Fragestellungen jenseits der Usability.
- WorkshopbeitragTwisterSearch: Supporting Social Search with Tabletop and Mobile Displays(Mensch & Computer 2012 – Workshopband: interaktiv informiert – allgegenwärtig und allumfassend!?, 2012) Rädle, Roman; Jetter, Hans-Christian; Reiterer, HaraldThis demo presents TwisterSearch, a system for co-located and collaborative Web search that was designed in accordance with the canonical model of social search by Evans and Chi (2009). In a first phase before search, participants frame the context of the intended search and thereafter gather initial information requirements on a tabletop. These requirements are then refined through discussion and yield the foundation for the search task itself, which is performed in parallel on multiple mobile displays. These private devices are used to search the Web for evidence files and to populate the visual workspace of the tabletop with them. Moreover, the personal device allows both a highly parallel search as well as a tightly-coupled collaborative search, to enable seamless switching between collective and solitary search activities. In our TwisterSearch demo, participants can have a firsthand experience of these different individual phases of social search.
- KonferenzbeitragZoomtechniken zur Exploration komplexer Informationsräme am Beispiel "HyperGrid"(Mensch und Computer 2005: Kunst und Wissenschaft - Grenzüberschreitung der interaktiven Art, 2005) Reiterer, Harald; Jetter, Hans-Christian; König, Werner A.; Gerken, Jens; Grün, ChristianDie Quantität, Dimensionalität und Multimedialität heutiger Informationsräume stellt bei der Exploration und Navigation große Anforderungen an die Gestaltung der Mensch-Computer Interaktion. Zoomable User Interfaces (ZUIs) bieten dabei neue Möglichkeiten für eine benutzergerechtere Herangehensweise. Neben einem mathematischen Konzept zur Modellierung der Benutzersicht auf komplexe Informationsräume, soll hier am Beispiel des HyperGrids ein leicht-erlernbares Interaktionskonzept mit semantischem Zoom vorgestellt werden. Dieses erlaubt die Präsentation umfangreicher Informationsräume mit Attributen verschiedenster Datentypen und Modalitäten in variablen Detailgraden. Dabei kann das HyperGrid eine analytische Sichtweise auf den Informationsraum durch eine filter- und sortierbare Tabellenstruktur mit einer interessengeleiteten, browsing-orientierten Vorgehensweise funktional und visuell kombinieren.