Auflistung nach Autor:in "Lawo, Dennis"
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- WorkshopbeitragA Qualitative Exploration of User-Perceived Risks of AI to Inform Design and Policy(Mensch und Computer 2023 - Workshopband, 2023) Recki, Lena; Lawo, Dennis; Krauss, Veronika; Pins, DominikAI systems pose unknown challenges for designers, policymakers, and users which aggravates the assessment of potential harms and outcomes. Although understanding risks is a requirement for building trust in technology, users are often excluded from legal assessments and explanations of AI hazards. To address this issue we conducted three focus groups with 18 participants in total and discussed the European proposal for a legal framework for AI. Based on this, we aim to build a (conceptual) model that guides policymakers, designers, and researchers in understanding users’ risk perception of AI systems. In this paper, we provide selected examples based on our preliminary results. Moreover, we argue for the benefits of such a perspective.
- KonferenzbeitragAI said, She said - How Users Perceive Consumer Scoring in Practice(Mensch und Computer 2023 - Tagungsband, 2023) Recki, Lena; Esau-Held, Margarita; Lawo, Dennis; Stevens, GunnarAs digitization continues, consumers are increasingly exposed to AI’s scoring decisions. However, we lack a thorough understanding of how users' misjudgments lead to a rejection of the system. Therefore, we must investigate the appropriation of such socio-technical systems in practice and how users describe their experience with algorithm-based scoring. To address this issue, we evaluated 1003 user reviews of an app of car insurance that calculates its premium based on the consumers' individual driving behavior. We find evidence that users develop their own folk theories to explain the algorithms with the help of situation-related experiences and that insufficient explanations lead to power asymmetries between consumers, the system, and the company. In particular, we uncover a fundamental conflict between computational risk assessment and the perceived agency to influence the score as a result of the different needs of the stakeholders involved.
- ZeitschriftenartikelData Storytelling als kritischer Erfolgsfaktor von Data Science(HMD Praxis der Wirtschaftsinformatik: Vol. 57, No. 5, 2020) Neifer, Thomas; Lawo, Dennis; Bossauer, Paul; Esau, Margarita; Jerofejev, Anna-MariaBedingt durch die fortlaufende Digitalisierung und den Big Data-Trend stehen immer mehr Daten zur Verfügung. Daraus resultieren viele Potenziale – gerade für Unternehmen. Die Fähigkeit zur Bewältigung und Auswertung dieser Daten schlägt sich in der Rolle des Data Scientist nieder, welcher aktuell einer der gefragtesten Berufe ist. Allerdings ist die Integration von Daten in Unternehmensstrategie und -kultur eine große Herausforderung. So müssen komplexe Daten und Analyseergebnisse auch nicht datenaffinen Stakeholdern kommuniziert werden. Hier kommt dem Data Storytelling eine entscheidende Rolle zu, denn um mit Daten eine Veränderung hervorrufen zu können, müssen vorerst Verständnis und Motivation für den Sachverhalt zielgruppenspezifisch geschaffen werden. Allerdings handelt es sich bei Data Storytelling noch um ein Nischenthema. Diese Arbeit leitet mithilfe einer systematischen Literaturanalyse die Erfolgsfaktoren von Data Storytelling für eine effektive und effiziente Kommunikation von Daten her, um Data Scientists in Forschung und Praxis bei der Kommunikation der Daten und Ergebnisse zu unterstützen. Due to the ongoing digitalization and the Big Data trend, an increasing amount of data is available. This results in many potentials—especially for companies. The ability to cope with and evaluate this data is reflected in the role of the data scientist, which is one of the most popular jobs at present. However, challenges arise from the integration of data into corporate strategy and culture. For example, complex data and analysis results must be communicated to stakeholders who are not data-affine. Data storytelling plays a decisive role here, because to use data to initiate change, understanding and motivation for the issue must first be created for every target group. However, data storytelling is still a niche topic. This article uses a systematic literature analysis to derive the success factors of data storytelling for an effective and efficient communication of data to support Data Scientists in research and practice in communicating data and results.
- ZeitschriftenartikelErratum zu: Data Storytelling als kritischer Erfolgsfaktor von Data Science(HMD Praxis der Wirtschaftsinformatik: Vol. 58, No. 4, 2021) Neifer, Thomas; Lawo, Dennis; Bossauer, Paul; Esau, Margarita; Jerofejev, Anna-Maria
- WorkshopbeitragInformation Security Policy Usability Scale: A Questionnaire for Evaluating the Usability of Information Security Policies(Mensch und Computer 2024 - Workshopband, 2024) Lawo, Dennis; Stevens, GunnarEffective information security policies are crucial for organisations to mitigate information security threats and risks. However, poorly designed information security policies can lead to hidden costs and decreased compliance in daily work routines. While behavioural factors like social norms, positive attitudes, and knowledge are well known to influence compliance, the usability of information security policies, which takes the context of use seriously, remains understudied,. To address this, we introduce the Information Security Policy Usability Scale (ISPUS), an adaptation of the widely recognised System Usability Scale (SUS). ISPUS assesses the usability of information security policies. Thereby, it supports both companies and works councils in ensuring the fit of the work context, individual skills, tools and the policy. By applying ergonomic principles, ISPUS aims to enhance information security policy design and support organisational security efforts.
- KonferenzbeitragVegan werden: Nutzung digitaler Medien im Übergang zu einer nachhaltigen Ernährung(Mensch und Computer 2019 - Tagungsband, 2019) Lawo, Dennis; Litz, Katharina; Gromov, Christina; Schwärzer, Hannah; Stevens, GunnarBisherige Versuche der HCI-Community die Lebensmittelverschwendung oder den CO2-Fußabdruck zu reduzieren, basierten meist auf Persuasive Design Ansätzen. Diese werden jedoch kritisiert, die Alltagswelten und Konsumpraktiken für eine Langzeitwirkung nur unzureichend zu berücksichtigen. Das Problem aufgreifend, untersucht dieser Beitrag die Rolle (digitaler) Medien im Übergang zu einer veganen Ernährungspraktik. Hierfür wurden semi-strukturierte Interviews mit 9 VeganerInnen geführt und vor dem Hintergrund der Praxistheorie analysiert. Die Ergebnisse deuten dabei auf eine intensive Nutzung (digitaler) Medien, insbesondere in der frühen Phase der Änderung der Konsumpraktik. Statt Gamification oder Persuasive Design, zeigt sich Mediennutzung in Form von Irritation, Informationsbereitstellung zur Ausbildung eines vegan-spezifischen Konsumwissens sowie als Vermittler zwischen Gleichgesinnten.