Auflistung nach Autor:in "Lewandowski, Dirk"
1 - 8 von 8
Treffer pro Seite
Sortieroptionen
- ZeitschriftenartikelEditorial(Datenbank-Spektrum: Vol. 17, No. 1, 2017) Henrich, Andreas; Blank, Daniel; Lewandowski, Dirk; Härder, Theo
- KonferenzbeitragImpact of Gender and Age on performing Search Tasks Online(Mensch & Computer 2012: interaktiv informiert – allgegenwärtig und allumfassend!?, 2012) Singer, Georg; Norbisrath, Ulrich; Lewandowski, DirkMore and more people use the Internet to carry out tasks of their daily work routine. To find the right information online Web search engines are the tools of their choice. Apart from finding facts, people use search engines to also execute rather complex and time consuming search tasks. So far search engines have been following the one-for-all approach to serve its users and little is known about the impact of gender and age on people s Web search performance. In this article we present a study that examines (1) how female and male Web users carry out simple and complex search tasks, and (2) how the age of the users impacts their search performance. The laboratory study was done with 56 ordinary people carrying out 12 search tasks each. Our findings confirm that age impacts the search performance significantly while gender influences were smaller than expected.
- KonferenzbeitragLokale Suchmaschinen: Evaluierung und Gestaltungsempfehlungen(Mensch & Computer 2010: Interaktive Kulturen, 2010) Lewandowski, Dirk; Nesbach, Eva; Mikley, NinaIn dieser Untersuchung werden die drei Lokalen Suchmaschinen Google Maps, Bing Maps und T-Online Maps in einem kombinierten Eye-Tracking- und Usability-Test verglichen. Es zeigen sich sowohl Probleme bei der Benutzung einzelner Suchmaschinen als auch übergreifende Ergebnisse, die für die Gestaltung von kartenbasierten Suchmaschinen relevant sind. Wir geben Empfehlungen für die Gestaltung solcher Suchmaschinen und Anregungen für weitere Forschungsarbeiten.
- ZeitschriftenartikelQualitätsmessung bei Suchmaschinen – System- und nutzerbezogene Evaluationsmaße(Informatik-Spektrum: Vol. 30, No. 3, 2007) Lewandowski, Dirk; Höchstötter, NadineSuchmaschinen stellen mittlerweile das wichtigste Medium dar, um Inhalte im Internet zu finden. Es gab deswegen in der Vergangenheit verschiedene Studien, welche die Qualität von Suchmaschinen untersuchten. Bei der Bewertung der Qualität wurden bisher jedoch nur wenige und oft sehr einseitige Aspekte benutzt. Die Qualität einer Suchmaschine wird meist mit der Bewertung der gefundenen Dokumente oder ihrer Inhalte gleichgesetzt. In dieser Arbeit wird der Fächer der messbaren Qualitätsaspekte aufgespannt, um zu zeigen, dass vielfältigere Maße nötig sind. Es wird nicht nur die Technik von Suchmaschinen bewertet, sondern es werden auch die Nutzer der Suchmaschinen einbezogen, um eine umfassendere Sicht auf die Qualitätsmessung zu bekommen.
- KonferenzbeitragSocial Bookmarking und Tagging in der Praxis(Workshop Proceedings der Tagungen Mensch & Computer 2008, DeLFI 2008 und Cognitive Design 2008, 2008) Maaß, Christian; Lewandowski, DirkSocial-Bookmark-Systeme werden häufig als alternativer Suchansatz im Vergleich zu algorithmenbasierten Suchmaschinen wie Google angesehen. Die Funktionsweise dieser alternativen Suchansätze baut im Wesentlichen auf dem Prinzip des Tagging auf. In diesem Beitrag wird in Form einer quantitativen Studie (n = 714) hinterfragt, welchen Stellenwert Social-Bookmark-Systeme zum gegenwärtigen Zeitpunkt in der Praxis haben und inwieweit die Anwender mit dem Konzept des Tagging vertraut sind. Es zeigt sich, dass Social-Bookmark-Systeme noch weitestgehend unbekannt sind und das Tagging große Probleme auf Anwenderseite bereitet.
- ZeitschriftenartikelStudies on Search: Designing Meaningful IIR Studies on Commercial Search Engines(Datenbank-Spektrum: Vol. 20, No. 1, 2020) Lewandowski, Dirk; Sünkler, Sebastian; Schultheiß, SebastianThe purpose of this paper is (1) to show which topics are especially fruitful for researchers interested in user behavior in commercial search engines, (2) to help researchers decide which data to collect and to what extent. We classify potential areas for IIR research along two dimensions, namely the type of interaction data used (small-scale or large-scale), and whether search engine companies are likely to publish research on the topic chosen (likely or unlikely). This results in a framework consisting of five areas, which are further detailed. In the second part of the paper, we present some empirical studies showing how researchers could approach relevant topics where no results from the search engine providers themselves are published. We also show how researchers can improve the evidential value of their work by going from small-scale to at least medium-scale studies.
- KonferenzbeitragDie Suchergebnisseite als Dauerwerbesendung?(Informatik 2016, 2016) Lewandowski, Dirk
- ZeitschriftenartikelThe Search Studies Group at Hamburg University of Applied Sciences(Datenbank-Spektrum: Vol. 21, No. 2, 2021) Lewandowski, Dirk; Sünkler, Sebastian; Schultheiß, Sebastian; Häußler, Helena; Spree, Ulrike; Behnert, ChristianeWe present an overview of the work of the Search Studies research group, focusing on commercial search engines from a user perspective. This encompasses studying what users of these search engines get to see on the result pages, how users interact with search engines, and the effect both have on knowledge acquisition in society. Our research combines search engine data analysis, by collecting and analysing data from commercial search engines (data science), with understanding information-seeking behaviour through conducting user studies in different settings (information science), ranging from large, representative online surveys to behavioural studies in the lab employing, amongst others, eye-tracking.