Auflistung nach Autor:in "Lindenthal, Anna-Katharina"
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- ZeitschriftenartikelIdeation Patterns für ressourcenzentrierte digitale Innovation(HMD Praxis der Wirtschaftsinformatik: Vol. 60, No. 3, 2023) Lindenthal, Anna-Katharina; Oberländer, Anna Maria; Rosemann, Michael; Röglinger, MaximilianDigitale Transformation ist für Unternehmen in allen Branchen ein Muss und erfordert sowohl die Weiterentwicklung von bestehenden Geschäftsmodellen, als auch gleichzeitig die Entwicklung neuer digitaler Geschäftsmodelle. Die Digitalisierung bietet Unternehmen hierbei zahlreiche Möglichkeiten für die systematische Wiederverwendung und Rekombination vorhandener Ressourcen (Mittel und Fähigkeiten), um innovative Lösungen zu finden und neue Wertangebote zu schaffen. Dies erfolgt durch die Nutzung interner Ressourcen, den Zugang zu geteilten Ressourcen, bspw. über Plattformen und die Einbeziehung von externen Ressourcen, bspw. von Kund*innen. Trotz der vielfältigen digitalen Möglichkeiten stellt die Generierung von Ideen für digitale Innovationen für Unternehmen eine komplexe Herausforderung dar. Dabei fällt es oft schwer, digitale Innovationen systematisch zu identifizieren, die auf der einen Seite die Verbesserung bestehender Angebote (Exploitation) berücksichtigen und auf der anderen Seite die Exploration neuer Angebote fördern (Ambidextrie) und entsprechende Anleitungen fehlen. Um Unternehmen bei der Entwicklung von Innovationsideen aus einer Ambidextrie-Perspektive zu unterstützen, stellt dieser Beitrag die relevanten Innovationstypen für etablierte Unternehmen aus einer Ressourcenperspektive vor. Der Beitrag zeigt auf, wie Unternehmen systematisch und ressourcenzentriert digitale Innovationsideen entwickeln können. Anhand von 136 digitalen Initiativen haben wir praxisrelevante Erkenntnisse für die Entwicklung von Innovationsideen abgeleitet. Abschließend sprechen wir Handlungsempfehlungen für Unternehmen aus, die vor ähnlichen (Innovations‑)Herausforderungen stehen und eine gezielte Entwicklung von digitalen Innovationen ergänzend zum bestehenden Produkt- und Service-Portfolio anstreben. Dies bietet Unternehmen Ansatzpunkte für die Anbindung an digitale Märkte und Ökosysteme sowie für die Stärkung ihre Wettbewerbsfähigkeit. Digital transformation is a necessity for organizations in all industries and requires both the evolution of existing business models and, at the same time, the development of new digital business models. Digitization offers organizations numerous opportunities to systematically reuse and recombine existing resources (assets and capabilities) to find innovative solutions and create new value propositions. This takes place through the use of internal resources, access to shared resources, e.g. via platforms, and the inclusion of external resources, e.g. from customers. Despite the many digital possibilities, generating ideas for digital innovations is a complex challenge for organizations. It is often difficult to systematically identify digital innovations that, on the one hand, take into account the improvement of existing offerings (exploitation) and, on the other hand, promote the exploration of new offerings (ambidexerity) and lack corresponding guidance. To support organizations in developing innovation ideas from an ambidexerity perspective, this paper presents the relevant innovation types for established organizations from a resource perspective. The paper shows how companies can develop digital innovation ideas in a systematic and resource-centric way. Based on 136 digital initiatives, we have derived practice-relevant insights for the development of innovation ideas. We conclude with recommendations for action for organizations facing similar (innovation) challenges and aiming for a targeted development of digital innovations complementary to the existing product and service portfolio. This offers organizations starting points for connecting to digital markets and ecosystems and for strengthening their competitiveness.
- ZeitschriftenartikelThe Effects of Digital Technology on Opportunity Recognition(Business & Information Systems Engineering: Vol. 64, No. 1, 2022) Kreuzer, Thomas; Lindenthal, Anna-Katharina; Oberländer, Anna Maria; Röglinger, MaximilianRecognizing opportunities enabled by digital technology (DT) has become a competitive necessity in today’s digital world. However, opportunity recognition is a major challenge given the influence of DT, which not only disperses agency across various actors, but also blurs boundaries between customers, companies, products, and industries. As a result, traditional entrepreneurship knowledge needs to be rethought and the effects of DT on opportunity recognition need to be better understood. Drawing from opportunity recognition theory – as one of the central theories in the entrepreneurship domain – this study builds on a structured literature review to identify and explain three direct as well as three transitive effects of DT on opportunity recognition. These effects have been validated with real-world cases as well as interviews with academics and practitioners. In sum, this study contributes to descriptive and explanatory knowledge on the evolution from traditional to digital entrepreneurship. As a theory for explaining, the findings extend opportunity recognition theory by illuminating how and why DT influences opportunity recognition. This supports research and practice in investigating and managing opportunities more effectively.