Auflistung nach Autor:in "Machulla, Tonja"
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- KonferenzbeitragIDeA: A Demonstration of a Mixed Reality System to Support Living with Central Field Loss(Mensch und Computer 2022 - Tagungsband, 2022) Lang, Florian; Grootjen, Jesse W.; Chuang, Lewis L.; Machulla, TonjaPeople with visual impairment face multiple challenges in their everyday life. They must regularly visit doctors to examine the progress of their impairment and advisory offices or local support groups to learn strategies to overcome challenges in everyday life. However, traveling to appropriate facilities itself often poses challenges to the patients. We propose IDeA, a system based on augmented and virtual reality technology for people with visual impairments. IDeA can lower the cost and improve access to medical care, support digitalization in treating visual impairments, and provide support in the everyday lives of people with visual impairments. IDeA is a three-fold system supporting: 1) the simulation of symptoms of visual impairments to raise awareness in persons without visual impairment, 2) showcasing early detection of symptoms and providing visual augmentations of the real world to support patients in overcoming challenges, and 3) supporting doctors through telemedical consultation, medical eye examinations, and the training of visual strategies. We outline the benefit for all stakeholders and how IDeA can improve the lives of people with visual impairment.
- WorkshopbeitragTowards Inclusive Conversations in Virtual Reality for People with Visual Impairments(Mensch und Computer 2022 - Workshopband, 2022) Wieland, Markus; Machulla, TonjaCurrent mainstream social Virtual Reality (VR) spaces pose barriers to the equal participation of people with visual impairments (PVI) in social interactions. At present, VR is first and primarily a visual medium with a strong emphasis on the visual design of the VR scene and the available avatars. If social communication cues, such as non-verbal communication, are available at all, they are often not provided in a form accessible to PVI. Such cues are essential in social interactions to successfully participate in social interactions and experience a conversation in VR as realistic. Here, we summarize previous research regarding specific requirements for social VR spaces to be accessible to PVIs. We describe how people with disabilities recognize and identify potential conversational partners and how non-verbal communication works between PVI and sighted people. Our goal was to provide an overview of valuable features that can be implemented for inclusive conversations in a social VR space.
- WorkshopbeitragVirtuelle und Augmentierte Realität für Gesundheit und Wohlbefinden(Mensch und Computer 2019 - Workshopband, 2019) Machulla, Tonja; Treskunov, Anastasia; Lang, Florian; Rings, Sebastian; Prasuhn, Caspar; Mostajeran, Fariba; Klapperich, Holger; Hassenzahl, Marc; Geiger, ChristianAugmentierte und virtuelle Realität (AR/VR) findet vermehrt Eingang in den persönlichen und beruflichen Alltag. Ein Einsatzgebiet mit hohem Potential stellt der Gesundheitssektor dar. Anwendungsmöglichkeiten ergeben sich hier in den Bereichen der Prävention und Behandlung sowohl physischer als auch psychischer Beschwerden und Erkrankungen sowie der Erhöhung des Wohlbefindens gesunder Personen. Die virtuelle Umsetzung herkömmlicher Verfahren und Maßnahmen erlaubt einen kostengünstigen, großflächigen, orts- und zeitunabhängige Einsatz von präventiven, diagnostischen und rehabilitativen Methoden. Weitere vielversprechende Einsatzbereiche von Mixed-Reality sind auch Training und Arbeitsunterstützung von medizinischem Fachpersonal und im Gesundheitssektor arbeitenden Personen. Der Workshop soll Forschern, Entwicklern und Anwendern von AR/VR-basierten Technologien im Bereich Gesundheit und Wohlbefinden ein Forum zum Austausch bieten und ist als klassischer wissenschaftlicher Workshop mit Kurzbeiträgen, Diskussionen, Prototypendemonstrationen und einer abschließenden Podiumsdiskussion gestaltet.