Auflistung nach Autor:in "Maier, Andreas"
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- TextdokumentDie Brücke zwischen Anforderungen und Design schlagen(Tagungsband UP12, 2012) Maier, Andreas; Löffler, Diana; Hurtienne, JörnDer Übergang von der Anforderungsanalyse zum Design stellt im Produkt-Entwicklungsprozess eine besondere Herausforderung dar. In dieser Phase stellt sich die Frage, wie Anforderungen „richtig“ ins Design übersetzt werden können, um zu einem intuitiv benutzbaren Produkt zu führen. Bisher hängt es stark von der Erfahrung und den Fähigkeiten der Gestalter ab, wie gut das Ergebnis dieser Phase ausfällt und ob die entstehenden interaktiven Produkte den mentalen Modellen, die die zukünftigen Benutzer von ihrer Arbeitsaufgabe haben, entsprechen. In der Praxis kann aber eine profunde DesignExpertise für die Herausforderungen dieser Phase nicht immer vorausgesetzt werden. Zur Unterstützung wurde daher die neuartige Image-Schema-Methode entwickelt. Diese Methode erleichtert das Ableiten des Designs aus den Anforderungen und die Überprüfung des Designs auf die korrekte und vollständige Umsetzung der Anforderungen. Durch ihre universelle Ausrichtung kann sie in vielen verschiedenen Bereichen, wie der Gestaltung technischer Geräte, Software und Apps eingesetzt werden.
- KonferenzbeitragGestaltung intuitiv benutzbarer Softwareanwendungen mit der IBIS Methode(i-com: Vol. 12, No. 2, 2013) Löffler, Diana; Hess, Anne; Hurtienne, Jörn; Lange, Kristin; Maier, Andreas; Hartmut, SchmittZiel des Usability-Engineerings ist die benutzergerechte Analyse und Gestaltung von Produkten. Um eine intuitive Benutzung zu ermöglichen, müssen die Benutzeranforderungen analysiert und in die Benutzungsschnittstelle zwischen Mensch und Computer übersetzt werden. Hier besteht eine große Herausforderung darin, eine Vielzahl an Gestaltungsentscheidungen so zu treffen, dass das Designkonzept den Benutzeranforderungen und -erwartungen entspricht - und im besten Fall sogar durch innovative und kreative Benutzungsschnittstellen übertrifft. Dieser Beitrag stellt einen Ansatz vor, der es erlaubt, Benutzeranforderungen systematisch ins Design zu überführen, ohne dabei stark von der Erfahrung und den Fähigkeiten der Designer bzw. Entwickler abhängig zu sein. Weiterhin regt der Ansatz zur Gestaltung intuitiv benutzbarer, innovativer und kreativer Benutzungsschnittstellen an.
- WorkshopbeitragHandwritten Text Recognition Error Rate Reduction in Historical Documents using Naive Transcribers(INF-DH-2018, 2018) Christlein, Vincent; Nicolaou, Anguelos; Schlauwitz, Thorsten; Späth, Sabrina; Herbers, Klaus; Maier, AndreasHandwritten text recognition (HTR) is a difficult research problem. In particular for historical documents, this task is hard as handwriting style, orthography, and text quality pose significant challenges. Creation of a single multi-purpose HTR system seems to be out of reach for current state-of-the-art systems. Therefore, we are interested in fast creation of specialized HTR systems for a particular set of historical documents. Still manual annotation by historical experts is expensive and can often not be applied at a large scale. Instead, we use the transcripts of naive transcribers that may still contain a significant amount of errors. In this paper, we propose to fuse the recognized word-chain with naive transcribers that can be obtained in a cost-effective way. For the actual fusion, we rely on a word-level approach, the so-called Recognizer Output Voting Error Reduction (ROVER). Results indicate that we are able to reduce the Word Error Rate (WER) of an HTR system trained with only few pages from 2.6 % to 19.2% with two additional transcribers with 25.1% and 27.1% WER each. This performance is already close to current state-of-the-art systems trained with significantly more data.
- ZeitschriftenartikelDie IBIS- Methode(Softwaretechnik-Trends: Vol. 33, No. 1, 2013) Hess, Anne; Maier, Andreas; Löffler, Diana
- KonferenzbeitragIntegration with ontologies – Conference Paper WM2003, April 2003, Luzern(WM 2003: Professionelles Wissesmanagement – Erfahrungen und Visionen, Beiträge der 2. Konferenz Professionelles Wissensmanagement, 2003) Maier, Andreas; Aguado, J.; Bernaras, A.; Laresgoiti, I.; Pedinaci, C.; Peña, N.; Smithers, TimOne of today's hottest IT topics is integration, as bringing together information from different sources and structures is not completely solved. The approach outlined here wants to illustrate how ontologies [Gr93] could help to support the integration process. The main benefits for an ontology-based approach are - the ability to cover all occurring data structures, for ontologies can be seen as nowadays most advanced knowledge representation model - the combination of deduction and relational database systems, which extends the mapping and business logic capabilities - a higher degree of abstraction, as the model is separated from the data storage - its extendibility and reusability
- TextdokumentEin Interaktionsvokabular: Dimensionen zur Beschreibung der Ästhetik von Interaktionen(Tagungsband UP10, 2010) Diefenbach, Sarah; Hassenzahl, Marc; Klöckner, Kerstin; Nass, Claudia; Maier, AndreasMit neuen Technologien entstehen auch neue Interaktionskonzepte. Beispielsweise kann man eine Telefonnummer mittlerweile durch das Drehen einer Wählscheibe (wer erinnert sich noch?), dem Drücken der Tasten des Nummernblocks, aber auch mittels Touchdisplay, Sprach- oder Gestensteuerung eingeben. Doch welche dieser Varianten ist die beste? Und wo genau
- KonferenzbeitragIntuitive Benutzbarkeit messen - Eine Evaluationstoolbox für Software, Apps und technische Produkte(UP14 - Kurzvorträge, 2014) Schmitt, Hartmut; Hess, Anne; Hess, Steffen; Maier, Andreas; Löffler, Diana; Hurtienne, JörnIm Vortrag wird eine Evaluationstoolbox vorgestellt, die vier Instrumente zur Messung der intuitiven Benutzbarkeit von Benutzungsschnittstellen umfasst. Alle Werkzeuge sind auch für weniger erfahrene Anwender geeignet und können ohne weitere Hilfsmittel zur Bewertung von Software, Apps und technischen Produkten angewendet werden. Die Werkzeuge decken sämtliche Facetten intuitiver Benutzbarkeit ab. Soweit dies möglich war, wurde auf etablierte, vielfach bewährte Fragebögen und Skalen zurückgegriffen, die sich durch gute Praxistauglichkeit und Effizienz auszeichnen. In der Toolbox sind die Evaluations- und Analyseinstrumente erstmals in praktisch anwendbarer Form zusammengestellt. Den Abschluss des Vortrags bilden Erfahrungen aus der Anwendung der Toolbox.
- TextdokumentTowards End-to-End Deep Learning-based Writer Identification(INFORMATIK 2020, 2021) Wang, Zhenghua; Maier, Andreas; Christlein, VincentWriter identification is an important task to gain knowledge about life in the past, which is commonly solved by paleographic experts. In this work, we investigate an automatic writer identification procedure based on deep learning. So far, the most approaches are based on two or more different pipeline steps and only few of them can be trained in an end-to-end manner. In this paper, we propose a fully end-to-end deep learning-based model, which consists of a U-Net for binarization, a ResNet-50 for feature extraction, and an optimized learnable residual encoding layer to obtain global descriptors. We evaluate the proposed end-to-end model on the ICDAR17 competition dataset on historical document writer identification (Historical-WI) dataset. Moreover, we investigate the performance of our optimized encoding layer on three texture datasets. While the optimized encoding layer does not work well in the task of writer identification, it provides better performance on the texture datasets. Furthermore, we show that a pre-trained U-Net can improve the performance for writer identification.
- ZeitschriftenartikelUsability Integration in Agile Development Processes: A Practice-Oriented Best Practice Approach(i-com: Vol. 14, No. 2, 2015) Schmitt, Hartmut; Magin, Dominik; Maier, Andreas; Wacker, Richard; Wang, JoshSmall and medium-sized enterprises (SMEs) increasingly rely on agile software development. However, the majority of established usability methods have been developed with traditional software engineering principles in mind. So, one might assume that these methods and tools might not be applicable to agile development projects. In this paper, a possible approach to systematically adapting traditional usability methods to application in agile projects is introduced and documented as best practices. These best practices can be quickly and dynamically employed by agile development team members and can thus contribute to higher quality of software development outputs. The approach described in this paper was developed in the context of a German research project funded by the German Federal Ministry of Education and Research (BMBF) and conducted by one research institute and three software-developing enterprises and will be evaluated throughout the further course of the project. For this purpose, a number of best practices have been adapted to the context of agile software development and described in detail in order to allow inexperienced software developers of small and medium-sized enterprises to successfully apply these best practices. As two examples of these best practices, we illustrate the best practices ‘Contextual Inquiry’ and ‘Template-Based UI Design’ in this paper.