Auflistung nach Autor:in "Mandl, Thomas"
1 - 10 von 28
Treffer pro Seite
Sortieroptionen
- TextdokumentAdaptierbares Onsite-Befragungstool für Websites(Tagungsband UP11, 2011) Leithold, Franziska; Can, Özlem; Heuwing, Ben; Karalyte, Ieva; Mandl, Thomas; Womser-Hacker, ChristaUm Websites von Nutzern online bewerten zu lassen und daraus direkt auf Schwachstellen und Verbesserungsmöglichkeiten zu schließen, existiert eine Reihe universeller Werkzeuge. Das Fragebogen-Tool „E-Quest“ ermöglicht es, ohne spezielles Expertenwissen einen spezifischen Usability-Fragebogen für eine Website zu erstellen. Dafür wurden geeignete Fragen entwickelt, die typische Schwachstellen von Websites berücksichtigen. Aus diesen Fragen kann in einem Online-Tool ein Fragebogen zusammengestellt werden. Die Nutzer der Seite können damit zu relevanten Aspekten befragt werden. Auf dieser Grundlage können konkrete Probleme und Verbesserungsmaßnahmen abgeleitet werden.
- muc: langbeitrag (vorträge)Bestellprozesse auf Online-Shops: Analyse und Vergleich von Standards, Anforderungen und Erwartungen im europäischen Vergleich(Mensch & Computer 2013: Interaktive Vielfalt, 2013) Koniger, Verena; Mandl, Thomas; Thorsten, Wilhelm; Womser-Hacker, ChristaDie Kauf- und Bestellprozesse im eCommerce unterscheiden sich zwischen Anbietern, Domänen und Ländern. Die User Experience wird unterschiedlich geprägt und für international auftretende Shops sollten die verschiedenen Standards bekannt sein und berücksichtigt werden. In einer Untersuchung für Frankreich, Deutschland und das Vereinigte Königreich wurde der Bestellvorgang auf jeweils 100 Shops analysiert und den Ergebnissen von Befragungen in den einzelnen Ländern gegenübergestellt. Der Vergleich offenbart Abweichungen von den Erwartungen der Nutzer und zeigt, welche internationalen Unterschiede aus Benutzersicht gerechtfertigt sind.
- KonferenzbeitragConstruction and First Testing of the UX Kids Questionnaire (UXKQ): A Tool for Measuring Pupil's User Experience in Interactive Learning Apps using Semantic Differentials(Mensch und Computer 2021 - Tagungsband, 2021) Wöbbekind, Lea; Mandl, Thomas; Womser-Hacker, ChristaIn this paper, we focus on the construction and first testing of a User Experience questionnaire using semantic differentials for pupils, and the role of children as co-designers in the development of quantitative methods, which has received little or no attention. To examine the appropriateness of the UXKQ tool, two studies were conducted. In the first study, six children of grade seven participated in a workshop to construct and design a questionnaire for a specific learning app. The second study took place in a school context, with 230 pupils from grades six and seven performing user tests to validate the product-specific questionnaire in comparison with an already existing UX questionnaire developed by German UX experts for teenagers. The results suggest that children of grade seven can contribute to the design of a useful tool to examine children’s User Experience during user tests. Data were subjected to a factor analysis which resulted in the development of an additional shorter version of a User Experience Questionnaire.
- mensch und computer 2013 - workshopbandA Corpus for Intercultural Comparison of Web Sites(Mensch & Computer 2013 - Workshopband, 2013) Mandl, Thomas; Womser-Hacker, ChristaThe scientific comparison of intercultural differences of Web sites lacks a standardized collection for which results can be reproduced. Results are often anecdotal and based on few items which change very dynamically. We developed a corpus of Web sites from different cultures for future research which is stored and which can be accessed through an interface developed for that purpose. We show how the preconditions for corpora as they are well known in linguistics and retrieval are adopted for international Web design research. The collection policy is described. The challenges for Web crawling and storing pages are discussed.
- ZeitschriftenartikelDer Einsatz von Webanalyse-Tools im Bereich E‑Commerce(HMD Praxis der Wirtschaftsinformatik: Vol. 53, No. 3, 2016) Sedler, Olena; Griesbaum, Joachim; Mandl, ThomasMit dem Wachstum des deutschen E‑Commerce Markts wächst auch die Konkurrenz zwischen den Onlineshops. Unerlässlich wird somit eine konsequente Optimierung des Webauftritts. Die Datengrundlage hierfür kann im Rahmen der Webanalyse durch den Einsatz von Webanalyse-Tools geschaffen werden. Im Rahmen einer Mix-Methods-Studie wurde der Einsatz von Webanalyse-Tools im E‑Commerce untersucht. Dabei wurde im ersten Schritt mithilfe einer Online-Analyse erfasst, welche Webanalyse-Tools bei deutschen Onlineshops im Einsatz sind. Des Weiteren wurden mittels einer Online-Befragung die Ziele der Webanalyse und das Ausmaß der Nutzung vorhandener Funktionalitäten der genutzten Webanalyse-Systeme ermittelt. Abschließend wurden ausgewählte Aspekte der Nutzung von Webanalyse-Tools (z. B. Usability, Funktionalität, Organisatorische Einordnung) in Experteninterviews thematisiert.AbstractIn line with the growth of the German e‑commerce market, the competition between online shops is increasing. Therefore, a consistent optimization of the websites is essential. For that purpose, web analytic tools can collect and provide relevant data. In this paper, a mixed-methods study design is employed to investigate the usage of web analytics tools in the field of e‑commerce. In a first step, online shops are analysed with regard to the implementation of web analytics tools. In addition, an online survey delivers insights with respect to the aims of web analytics employment and the scope of actual usage of features provided by the web analytics systems. Furthermore, selected aspects of the usage of web analytics tools are discussed with experts.
- KonferenzbeitragEasy tasks dominate information retrieval evaluation results(Datenbanksysteme in Business, Technologie und Web (BTW) – 13. Fachtagung des GI-Fachbereichs "Datenbanken und Informationssysteme" (DBIS), 2009) Mandl, ThomasThe evaluation of information retrieval systems involves the creation of potential user needs for which systems try to find relevant documents. The difficulty of these topics differs greatly and final scores for systems are typically based on the mean ave
- KonferenzbeitragDie Effektivität virtueller Tools für die Usability Methode Card Sorting(Mensch & Computer 2009: Grenzenlos frei!?, 2009) Schüßler, Christoph; Mandl, Thomas; Womser-Hacker, ChristaCard Sorting stellt eine wichtige und häufig eingesetzte Usability Methode dar, die häufig für die Suche nach der grundlegende Informationsarchitektur genutzt wird. Im Rahmen der Optimierung von Usability Tests und Remote Testing ergibt sich die Herausforderung, anstelle von realen Karten Systeme für die Durchführung von Card Sorting Testaufgaben zu entwickeln. Diese Studie zeigt anhand eines Be-nutzertests, dass mit realen und virtuellen Karten vergleichbare Ergebnisse erzielt werden. Im Rahmen des Tests wurden die Phasen des typischen Benutzerverhaltens analysiert. Zudem werden einige Werkzeuge in einer heuristischen Evaluierung verglichen und potentiellen Vorteile durch die Virtualisierung systematisch dargestellt.
- KonferenzbeitragEmma stop that, it's my turn now - Comparing Peer Tutoring and Thinking-Aloud for Usability-Testing With Children in a School Setting(Mensch und Computer 2023 - Tagungsband, 2023) Wöbbekind, Lea; Lorberg, Kira; Mandl, ThomasThe subject of this study was to explore children's ability to offer verbal feedback during usability evaluation studies. The aim is to find out whether the use of the method Peer Tutoring or Thinking Aloud can identify more usability findings in usability tests with second graders than observation. 13 Second graders tested an interactive game using two evaluation techniques. The findings indicate that the majority of verbal remarks were identified with the method of Thinking Aloud and that participants also provided more higher quality remarks. More usability findings could be identified than in a purely observational situation. Unexpectedly, the Peer Tutoring method was less beneficial for the identification of usability problems since the participants struggled to cooperate successfully.
- WorkshopbeitragEnabling Informational Autonomy through Explanation of Content Moderation: UI Design for Hate Speech Detection(Mensch und Computer 2022 - Workshopband, 2022) Sontheimer, Lukas; Schäfer, Johannes; Mandl, ThomasContent moderation using AI and in particular Hate Speech detection has been a research topic with a focus on natural language processing, classification algorithms and data benchmarks. Less attention has been dedicated to how the classification systems are later integrated into tools which support users in an application task. In this paper we review existing tools and prototypes. Furthermore, we design and implement an online user interface for explainability. The system is connected to a neural network classifier based on the HASOC benchmark. The interface allows users to enter messages, observe classification decisions and see similar messages for explanation. It provides support for users of social media who are interested in the performance of AI systems for content moderation and who want to observe the performance of hate speech detection tools. A qualitative evaluation with experts showed that our system can be helpful to bridge the gap between humans and AI.
- KonferenzbeitragExploring the Understanding of Semantic Differentials to Measure User Experience with Children and Adolescents - First Findings and Recommendations for UX Testing(Proceedings of Mensch und Computer 2024, 2024) Wöbbekind, Lea; Mandl, ThomasThis paper explores the use of semantic differentials in evaluating interactive products from the user's perspective, focusing on children and adolescents. While semantic differentials have been widely utilized in assessing user experience (UX) among adults, their application to younger target groups remains underexplored. Existing studies develop and validate questionnaires with semantic differentials for assessing UX in children, but challenges remain in understanding how adolescents evaluate products using this method and identifying potential error sources. The study aims to gain a comprehensive understanding of how children and adolescents interpret semantic differentials in product evaluation, particularly in usability testing scenarios. The study shows that children and adolescents' comprehension of semantic differentials in UX questionnaires is affected by product characteristics and individual usage context, not just vocabulary. Analysis across class levels and product types identified error sources in interpreting semantic differentials for UX testing. Involving young individuals in shaping or selecting UX dimensions for questionnaires is crucial for ensuring their relevance and effectiveness.
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »