Auflistung nach Autor:in "Meschtscherjakov, Alexander"
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- mensch und computer 2013 - workshopbandAktive Ecken: Kooperative Touchscreen Interaktion im Auto(Mensch & Computer 2013 - Workshopband, 2013) Wilfinger, David; Meschtscherjakov, Alexander; Tscheligi, ManfredDie Erforschung interaktiver Technologie im Auto beschäftigt sich seit Jahren intensiv mit den Fahrern und ihren Bedürfnissen. Benutzerschnittstellen für Passagiere werden dabei eher vernachlässigt. Dabei kommt gerade Technologien welche die der Kooperativenzwischen Fahrer und Passagieren, aber auch unter den Passagieren besondere Bedeutung zu. Dieser Text beschreibt ein Interaktionskonzept zur gemeinsamen Nutzung von Inhalten in einem Fahrzeug. Zu diesem Zweck werden die Ecken von berührungsempfindlichen Bildschirmen, welche an vier Plätzen im Fahrzeug angebracht sind, genutzt. Möchte eine Person im Fahrzeug einer anderen Person einen Inhalt verfügbar machen, zieht diese Person den Inhalt in die entsprechende Ecke und lässt diesen dort los. Über eine entsprechende Aktion kann die adressierte Person diesen Inhalt dann aufrufen. Anwendungsszenarien beinhalten das Versenden von Navigationszielen an die Fahrer oder die Kontrolle von Medieninhalten auf dem Rücksitz.
- KonferenzbeitragBlinded by novelty: a reflection on participant curiosity and novelty in automated vehicle studies based on experiences from the field(Mensch und Computer 2020 - Tagungsband, 2020) Mirnig, Alexander G.; Gärtner, Magdalena; Meschtscherjakov, Alexander; Tscheligi, ManfredInteracting with a novel technology or a known technology in a novel context can influence a user's interaction with said technology in both a positive or negative way. Research is often primarily interested in capturing interaction under regular conditions, rendering such influences less desirable. Depending on the actual novelty of any given technology, such halo or novelty effects might be weaker or stronger, and thereby more difficult to mitigate. In this paper, we want to share a number of experiences related to participant curiosity and technology novelty in interaction with automated vehicles. We intend to use our experiences from several studies to open the discussion on a potential underestimation of technology novelty and its effects on user research in vehicle automation technology and want to particularly highlight the role, researchers, manufacturers, and media play in shaping such effects.
- KonferenzbeitragDie Earcons-Map: Ein Tool zur Nutzerevaluierung von Earcons(Mensch und Computer 2017 - Usability Professionals, 2017) Gaertner, Magdalena; Meschtscherjakov, AlexanderEarcons können die Usability und UX einer interaktven Techologie um eine zusätzliche Modalität erweitern und so verbessern. Earcons können aber auch, wenn sie nicht sorgfältig eingesetzt werden, zu einer weniger intuitiven, benutzerfreundlichen Interaktion führen. Im eingereichten Beitrag beschreiben wir die Entwicklung eines Tools, das uns bei der Evaluierung von Earcons im Verkaufsautomatenkontext unterstützt hat. Die so genannte "Earcons-Map" ermöglichte es uns zukünftigen NutzerInnen Earcons am Verkaufsautomaten näher zu bringen und verschiedene Usability- und UX-bezogene Aspekte, wie die wahrgenommene Nützlichkeit und das Erleben der Earcons zu beurteilen. Wir beschreiben die Beweggründe, die zum Design der Earcons-Map geführt haben ebenso wie ihre Anwendung in einer ersten Nutzerstudie. Wir runden unseren Beitrag mit den Studienergebnissen ab und geben Empfehlungen für zukünftige Iterationen der Earcons-Map auch für andere Nutzungskontexte.
- KonferenzbeitragEstablishing Foundations on Both Sides of the Bridge: Exploring Contextual Barriers to Cardiac Rehabilitation Uptake to Inform Digital Health Technology Design(Proceedings of Mensch und Computer 2024, 2024) Höppchen, Isabel; Kulnik, Stefan Tino; PhD., Bernhard Reich; Niebauer, Josef; Smeddinck, Jan; Meschtscherjakov, Alexander; Wurhofer, DanielaCardiac rehabilitation (CR) is crucial for secondary prevention of cardiovascular diseases. Yet, many patients with a clear indication of CR do not participate in such programs. To build a more nuanced foundation for developing digital health technologies supporting patients’ CR uptake, we explored the practiced CR referral process to identify context-specific barriers in Austria. We conducted a contextual inquiry including four observations in both out- and inpatient settings and 13 stakeholder interviews. The results indicate a lack of a defined referral process, limited intersectoral communication, doctors’ unawareness and knowledge gaps, and patients missing clear information about CR. Thus, digital health technologies that aim to support patient-centered cardiovascular care pathways should be designed for timely patient information and engagement, automated referral support, and enhanced intersectoral communication.
- WorkshopbeitragLessons Learned from Co-Designing with Cardiac Patients and Healthcare Professionals in the Acute Hospital Setting to Inform Future Health Technologies(Mensch und Computer 2024 - Workshopband, 2024) Höppchen, Isabel; Kulnik, Stefan Tino; Meschtscherjakov, Alexander; Wurhofer, DanielaOur work provides insights into how digital health technologies (DHTs) can support patient pathways in cardiac rehabilitation (CR). Therefore, we conducted three co-design workshops together with 17 participants who were cardiac patients and healthcare professionals. Paper prototyping activities were situated in the acute hospital setting to provide the physical context where patients’ CR journeys usually start. In this workshop contribution, we outline our co-design approach and lessons learned to inform and inspire further research about co-creating interactive systems for healthcare.
- muc: langbeitrag (vorträge)Passagier Computer Interaktion(Mensch & Computer 2013: Interaktive Vielfalt, 2013) Wilfinger, David; Meschtscherjakov, Alexander; Perterer, Nicole; Osswald, Sebastian; Tscheligi, ManfredDie Forschung und Entwicklung von Benutzerschnittstellen im Fahrzeug fokussiert sich vorwiegend auf den Fahrer. Interaktive Systeme für andere Passagiere werden nur am Rande erforscht. In diesem Text wird die Bedeutung der Passagier Computer Interaktion (PCI) für jeden einzelnen Insassen im Fahrzeug hervorgehoben und gezeigt, wie sich der Einsatz von interaktiver Technologie durch Passagiere auswirkt. Um PCI als Forschungsschwerpunkt zu etablieren werden 4 Studien vorgestellt, welche in diesem Forschungsgebiet durchgeführt wurden: zwei davon bezogen sich auf den Beifahrer- und zwei auf den Rücksitz-Bereich. Im Anschluss werden zentrale Aspekte der PCI diskutiert, welche in den Studien identifiziert wurden: die Auswirkung von PCI auf Fahrer und andere Passagiere, der soziale Fahrzeugraum, Einflüsse des Kontext auf PCI und ergonomische Aspekte. Diese Themen dienen als Ausgangsbasis für die weitere Forschung im Bereich PCI.
- KonferenzbeitragThe Vehicle: A Workplace of the Future(Mensch und Computer 2016 – Workshopband, 2016) Meschtscherjakov, Alexander; Perterer, Nicole; Mirnig, Alexander; Tscheligi, ManfredIn this position paper, we challenge the vision of office work being difficult, if not impossible, in a manually operated vehicle. We present a use case from a study, in which the habits of short-distance private car commuters to work and home were assessed and analyzed. The use case shows that there are many opportunities and strategies to do office work in a manually driven vehicle. We argue that not only autonomous vehicles, but even current manual vehicles are already suitable for office work and therefore are worth for fully exploring their potentials. It is reasonable to expect that even more potentials for office work in the vehicle will open up, once autonomous driving is fully realized, which is why it is all the more important to progress and be ready, when these potentials are available.
- KonferenzbeitragTracing Covid-19 -- Older Adults' Attitudes Toward Digital Contact Tracing and How to Increase Their Participation(Mensch und Computer 2021 - Tagungsband, 2021) Wagner, Philipp; Winkler, Anna; Paraschivoiu, Irina; Meschtscherjakov, Alexander; Gärtner, Magdalena; Tscheligi, ManfredThe COVID-19 pandemic poses major challenges for health care systems. Contact tracing apps are being used around the world to help track and break the chain of infection. We conducted a qualitative study with eight older adults (65+) to find out how their lives have been affected by the pandemic. One of the topics covered was the “Stopp Corona” app, a contact tracing app by the national Red Cross and participants’ attitude towards it. Despite the fact that most participants did not use the app, they expressed little concerns about the misuse of data as they have high trust in the Red Cross and the national government. Highlighting the societal benefit of contact tracing seems to be a major factor for uptake. Based on our results in comparison with recent studies on digital contact tracing, we suggest four recommendations that may support adoption of contact tracing apps by older adults.
- ZeitschriftenartikelTrust in Automated Vehicles(i-com: Vol. 17, No. 1, 2018) Mirnig, Alexander G.; Trösterer, Sandra; Meschtscherjakov, Alexander; Gärtner, Magdalena; Tscheligi, ManfredIncreasing degrees of automation in on-road vehicles bear great potential for heightened driver safety and traffic efficiency in both the near and far future. The more the driver delegates control to the vehicle, the more salient the issue of trust in automated technology becomes. Misaligned trust can lead to mishandling of automation controls in individual instances and decreases the general acceptance of on-road automation on a broader scale. In this paper, we apply insights from trust research for dynamic web service interaction to the novel automated driving domain, in order to scope the problem space regarding trust in automated vehicles. We conclude that the appropriate communication of trustworthiness, the necessity to calibrate trust, the importance of intervention capabilities by the driver, and the unambiguous transparency of locus of control are all important aspects when in comes to understanding trust in automated vehicles.