Auflistung nach Autor:in "Morgiel, Anna"
1 - 2 von 2
Treffer pro Seite
Sortieroptionen
- ZeitschriftenartikelGame-Based Promotion of Motivation and Attention for Socio-Emotional Training in Autism: Exploring the Secrets of Facial Expressions by Combining Minecraft and a Mobile App(i-com: Vol. 19, No. 1, 2020) Strickroth, Sven; Zoerner, Dietmar; Moebert, Tobias; Morgiel, Anna; Lucke, Ulrikeaused by a deviance of their reward system, autistic people show attention deficits for learning content outside their special fields of interest. This can lead to significant problems, especially in formal learning situations. A promising approach to increase attention is the use of game-based learning concepts. The effect of individual playful aspects could be shown in existing learning systems. However, these do not provide consistent game experiences, which may result in a decreasing motivation for training. Therefore, this paper presents requirements as well as a related game concept to integrate the learning content with a playful narrative in order to promote motivation and attention for socio-emotional training.
- KonferenzbeitragSpielbasierte Förderung von Motivation und Aufmerksamkeit für sozioemotionales Training bei Autismus(DeLFI 2018 - Die 16. E-Learning Fachtagung Informatik, 2018) Zoerner, Dietmar; Moebert, Tobias; Morgiel, Anna; Strickroth, Sven; Lucke, UlrikeAutisten zeigen Aufmerksamkeitsdefizite für fremdgestellte Inhalte, welche durch eine Störung ihres Belohnungssystems verursacht werden. Diese Defizite bringen insbesondere auch in schulischen Lernsituationen wesentliche Probleme mit sich. Ein vielversprechender Ansatz zur Steigerung der Aufmerksamkeit liegt in der Nutzung spielbasierter Lernkonzepte. Existierende Lernsysteme für Autisten zeigen die Wirkung einzelner spielerischer Aspekte, bilden jedoch keine durchgängig spielbasierten Lernszenarien ab. Daher werden in diesem Paper Anforderungen sowie ein Spielkonzept mit tiefer Einbindung von Lerninhalten in einem spielerischen Narrativ zur Förderung der Motivation und Aufmerksamkeit für ein sozioemotionales Training vorgestellt.