Auflistung nach Autor:in "Neus, Andreas"
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- ZeitschriftenartikelTechnologische Innovation und die Auswirkung auf Geschäftsmodell, Organisation und Unternehmenskultur – Die Transformation der IBM zum global integrierten, dienstleistungsorientierten Unternehmen(Wirtschaftsinformatik: Vol. 51, No. 1, 2009) Jetter, Martin; Satzger, Gerhard; Neus, AndreasIm vorliegenden Beitrag wird der Einfluss von Innovationen der Informations- und Kommunikationstechnologie (IKT) auf die Transformation von Unternehmen untersucht. Zunächst werden die allgemeinen IKT-getriebenen Entwicklungslinien der Globalisierung und der Dienstleistungsorientierung beschrieben. Die nachfolgende Analyse der Transformation der IBM Corporation über die letzten 50 Jahre zu einem global integrierten, dienstleistungsorientierten Unternehmen macht deutlich, dass IKT-Innovationen mit gleichzeitigen Anpassungen des Geschäftsmodells, der Organisation und der Unternehmenskultur begegnet werden muss. Die Fähigkeit zu derartiger Adaption gewinnt eine zunehmend zentrale Bedeutung für Unternehmen.AbstractThis article investigates the influence of information and communication technology (ICT) on business transformation. First, the general, ICT-driven development lines of globalization and service-orientation are described. Then, an analysis of the IBM Corporation’s transformation over the past 50 years into a globally integrated, service-oriented company illustrates that ICT innovations must be dealt with by simultaneous adaptation of business model, organization and corporate culture. For many companies the ability to manage this change becomes increasingly critical.
- KonferenzbeitragTrust and quality in electronic communication: Getting to know your customers bit by bit(Informatik 2005 – Informatik Live! Band 2, 2005) Neus, Andreas; Scherf, Philipp; Gebert, ChristianA client was experiencing trust and information quality problems in his structured Internet communication with potential and existing customers. Customer information entered online was typically of very poor quality and a lot of effort had to be exerted to cleanse the data before it incurred costs (such as printing and sending physical mail, etc.). Additionally, the interaction with clients, both on the portal and through the newsletter, was such that there was a high risk to the trust in the client's brand. We were asked to redesign the whole Internet-based interaction processes with his prospective and existing customers. This paper is a case study of how we changed the way this client communicated and thereby achieved better information quality, less irrelevant information and higher levels of trust.