Auflistung nach Autor:in "Pawlowski, Jan M."
1 - 9 von 9
Treffer pro Seite
Sortieroptionen
- KonferenzbeitragApplying context metadata in ambient knowledge and learning environments – A process-oriented perspective(WM2009: 5th conference on professional knowledge management, 2009) Bick, Markus; Pawlowski, Jan M.Ambient systems sense their environment. Doing this, a lot of context related data is gathered and provided to other application systems. This data could be used to support and tailor knowledge and learning processes directly to the individual's context. Unfortunately, the concept of context is very broad and reaches beyond typical factors like location or time. With regard to integrated business, knowledge and learning processes additional context drivers must to be taken into account, e.g., the current business process determines the context in particular. In this paper we analyse various scenarios in three surgery clinics identifying a set of domain-specific factors that directly lead to process-oriented context requirements needed by a user-centred Ambient Learning and Knowledge Environment.
- KonferenzbeitragCKME2011 - 3rd workshop on the convergence of knowledge management and e-learning(6th Conference on Professional Knowledge Management – From Knowledge to Action, 2011) Bick, Markus; Pawlowski, Jan M.; Schoop, Eric
- KonferenzbeitragModellierung didaktischer Konzepte(Informatik bewegt: Informatik 2002 - 32. Jahrestagung der Gesellschaft für Informatik e.v. (GI), 2002) Pawlowski, Jan M.Die Verwendung von Lerntechnologiestandards gewinnt maßgeblich an Bedeutung. Standards wie Learning Object Metadata (LOM) oder das Sharable Content Object Reference Model (SCORM) tragen zwar zur Interoperabilität von Lernsystemen bei, allerdings werden dabei insbesondere didaktische Aspekte vernachlässigt. Daher wurde ein Ansatz zur Erweiterung dieser Standards entwickelt, der die Beschreibung didaktischer Konzepte und die Verknüpfung von Inhalten und Methoden ermöglicht.
- ZeitschriftenartikelOpen Educational Resources(Wirtschaftsinformatik: Vol. 54, No. 4, 2012) Pawlowski, Jan M.; Bick, Markus
- KonferenzbeitragThe personalization challenge: context metadata for mobile learning(MMS 2012: Mobile und Ubiquitäre Informationssysteme, 2012) Pawlowski, Jan M.Mobile solutions gain more and more importance in the field of Technology-Enhanced Learning. However, research and practice has focused on adapting learning materials to devices and technologies. The keynote focuses on the question which factors are important when personalizing mobile learning scenarios. How can the context of actual usage be captured and utilized to create better personalized learning experiences. After describing the categories and attributes of the context metadata specification, it is shown how this specification influences and design and usage processes for mobile learning.
- ZeitschriftenartikelPositive Computing(Business & Information Systems Engineering: Vol. 57, No. 6, 2015) Pawlowski, Jan M.; Eimler, Sabrina C.; Jansen, Marc; Stoffregen, Julia; Geisler, Stefan; Koch, Oliver; Müller, Gordon; Handmann, Uwe
- ZeitschriftenartikelSoziale Wissensumgebungen(Wirtschaftsinformatik: Vol. 56, No. 2, 2014) Pawlowski, Jan M.; Bick, Markus; Peinl, René; Thalmann, Stefan; Maier, Ronald; Hetmank, Lars; Kruse, Paul; Martensen, Malte; Pirkkalainen, HenriWissensmanagement stellt ein Schlüsselelement sowohl für Wissenschaftler als auch für Praktiker in der Wirtschaftsinformatik dar. Das gilt auch für jene, die von den bisher erzielten Resultaten, die den übertriebenen Versprechungen und idealisierten Visionen nicht gerecht werden konnten, desillusioniert sind. Social Software hat als globale Erfolgsgeschichte ähnliche Erwartungen geweckt in Bezug auf die Art und Weise, wie Unternehmen mit ihrem Wissen besser umgehen können. Können diese Erwartungen jedoch in der wissenschaftlichen Forschung und in der Praxis erfüllt werden? Der Artikel versucht, aktuelle Forschungstrends und -lücken aufzuzeigen und legt hierbei einen Schwerpunkt auf soziale Wissensumgebungen. Das vorgeschlagene Forschungsprogramm weist vier Schwerpunkte auf: Die semi-permeable Organisation, Social Software in professionellen Arbeitsumgebungen, Wissen der Crowd und grenzüberschreitendes Wissensmanagement. Um diese Herausforderungen zu adressieren werden drei methodische Lösungen identifiziert: designorientierte Lösungen, analytische Lösungen und interdisziplinärer Dialog.AbstractKnowledge management represents a key issue for both information systems’ academics and practitioners, including those who have become disillusioned by actual results that fail to deliver on exaggerated promises and idealistic visions. Social software, a tremendous global success story, has prompted similarly high expectations regarding the ways in which organizations can improve their knowledge handling. But can these expectations be met, whether in academic research or the real world? The article seeks to identify current research trends and gaps, with a focus on social knowledge environments. The proposed research agenda features four focal challenges: semi-permeable organizations, social software in professional work settings, crowd knowledge, and cross-border knowledge management. Three solutions emerge as likely methods to address these challenges: design-oriented solutions, analytical solutions, and interdisciplinary dialogue.
- ZeitschriftenartikelStandardisierung von Lerntechnologien(Wirtschaftsinformatik: Vol. 43, No. 1, 2001) Pawlowski, Jan M.; Adelsberger, Heimo H.
- KonferenzbeitragStandards for Ambient Learning Environments(MMS 2007: Mobilität und mobile informationssysteme – 2nd conference of GI-Fachgruppe MMS, 2007) Bick, Markus; Kummer, Tyge; Pawlowski, Jan M.; Veith, PatrickThe integration of information systems is not a new challenge. As one instrument, standards provide interfaces for integrated information systems. With regard to the recent advent of modern technologies, such as Radio Frequency Identification (RFID) or Wireless Sensor Networks (WSN), additional standards must be taken into account. The main objective of this paper is to show an approach to integrate ambient solutions for learning and business processes and the corresponding applications. After introducing ambient learning, current technology, data, infrastructure, and learning technology standards are reviewed. We present a standard-based ambient learning environment being implemented at the University of Duisburg-Essen.