Auflistung nach Autor:in "Quante, Jochen"
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- Zeitschriftenartikel11. Workshop Software-Reengineering (WSR 2009)(Softwaretechnik-Trends Band 29, Heft 2, 2009) Gimnich, Rainer; Kaiser, Uwe; Quante, Jochen; Winter, Andreas
- Zeitschriftenartikel15 Years of Reengineering Embedded Control Software at Bosch(Softwaretechnik-Trends Band 38, Heft 2, 2018) Quante, Jochen
- Zeitschriftenartikel16. Workshop Software-Reengineering und -Evolution der GI-Fachgruppe Software-Reengineering (SRE) - 6. Workshop „Design for Future“ des GI-Arbeitskreises „Langlebige Softwaresysteme“ (L2S2)(Softwaretechnik-Trends Band 34, Heft 2, 2014) Riediger, Volker; Quante, Jochen; Borchers, Jens; Jelschen, Jan; Sauer, Stefan; Klatt, Benjamin; Ruhroth, Thomas P.
- Konferenzbeitrag20 Years of Software-Reengineering – A Résumé(Software archeology and the handbook of software architecture, 2008) Sneed, Harry M.This paper is an attempt to define what software reengineering is and what it has accomplished in the light of 20 years of practical application. The paper points out that reengineering is one of the many software maintenance activities, i.e. everything done with software once it has been put to use. Reengineering actions are devoted to improving the technical quality of existing software. By accepting this definition, it is possible to distinguish reengineering from other related activities performed on a software product after its first release such as reverse engineering, redocumentation, evolution and migration.
- Konferenzbeitrag24. Workshop Software-Reengineering und -Evolution (WSRE) der GI-Fachgruppe Software-Reengineering (SRE) - 13. Workshop „Design for Future“ des GI-Arbeitskreises Langlebige Softwaresysteme (L2S2)Quante, Jochen; Konersmann, Marco; Sauer, Stefan; Schilling, Daniela; Schulze, Sandro; Heinrich, RobertBericht vom 24. Workshop Software-Reengineering und -Evolution (WSRE) der GI-Fachgruppe Software-Reengineering (SRE) und dem 13. Workshop „Design for Future“ des GI-Arbeitskreises Langlebige Softwaresysteme (L2S2)
- KonferenzbeitragApproximating the Number of Execution Paths in Simulink Models(Softwaretechnik-Trends Band 40, Heft 2, 2020) Quante, JochenSimulink is in widespread use for developing control applications, for example in the automotive domain. Simulink models often are the main artifacts that developers work on. The most common artifact is a block diagram. Code is directly generated from these models. Therefore, the models are also subject to maintenance and thus to the well-known effects of software ageing. In order to monitor and control maintainability of such models, it is necessary to measure them. One important maintainability metric that has not been addressed for block diagrams so far is the number of execution paths, as this determines the number of test cases that are needed to execute each possible path through the software at least once. The number of control branches (cyclomatic complexity) is not enough, as the number of paths can vary vastly depending on their arrangement. Therefore, an approximation of the number of execution paths for Simulink models is needed.
- KonferenzbeitragDas ARNO Projekt – Herausforderungen und Erfahrungen in einem großen industriellen Software-Migrationsprojekt(Software archeology and the handbook of software architecture, 2008) Teppe, Werner; Eppig, RobertIn diesem Artikel fassen wir das Vorgehen und die Erfahrungen mit der Migration eines sehr großen Anwendungssystems zusammen. Über wichtige Aspekte des Projekts und den Projektverlauf berichteten wir regelmäßig auf der jährlichen WSR und der REPRO in Vorträgen. Das Projekt ARNO hatte zum Ziel, alle Anwendungen einer Mainframe-Plattform auf UNIX zu migrieren, damit die komplette Systemplattform abzulösen und so erhebliche Hardware-, Softwarelizenz- und Infrastrukturkosten einzusparen. ARNO steht für Application Relocation to New Operating System. Die besonderen Herausforderungen bestanden darin, dass die umzustellenden Anwendungssysteme nicht stand-alone arbeiten, sondern Rechnerkopplungen zu rund 200 externen Partnersystemen unterhalten. Zudem sollte es möglich sein, während der mehrere Jahre dauernden Projektlaufzeit monatlich neue Anwendungsreleases herauszubringen, um Kundenanforderungen zu erfüllen. Außer den Anwendungen mussten das hoch performante Filehandlingsystem durch eine Datenbank abgelöst, die Middleware umgestellt und angepasst sowie umfangreiche Jobs (Skripte) auf das Zielsystem portiert werden. Die Systeme laufen in einem nahezu 7*24 Stunden Betrieb und wickeln in Spitzenzeiten ca. 750 Benutzertransaktionen pro Sekunde (TA/s) ab – dies entspricht rund 1500 technischen TA/s. Die Projektbeteiligten waren in unterschiedlichen Unternehmen über mehrere Standorte verteilt.
- ZeitschriftenartikelAutomotive Software: Characteristics and Reengineering Challenges(Softwaretechnik-Trends Band 29, Heft 2, 2009) Schulte-Coerne, Vincent; Thums, Andreas; Quante, JochenAutomotive software is different from the kind of software that is usually addressed by current reengineering research. This paper gives an overview of the particular conditions and challenges that we face in the automotive domain.
- ZeitschriftenartikelBericht und Beiträge des gemeinsamen Workshops Software-Reengineering und Design for Future vom 3. - 5. Mai 2010 in Bad Honnef(Softwaretechnik-Trends Band 30, Heft 2, 2010) Gimnich, Rainer; Kaiser, Uwe; Momm, Christof; Quante, Jochen
- KonferenzbeitragBest Student Paper Award des 24. Workshop Software-Reengineering und -Evolution (WSRE)(Softwaretechnik-Trends Band 42, Heft 2, 2022) Quante, Jochen; Konersmann, Marco; Sauer, Stefan; Schilling, Daniela; Schulze, SandroBericht über den Best Student Paper Award des 24. Workshop Software-Reengineering und -Evolution (WSRE) für den besten studentischen Beitrag.