Auflistung nach Autor:in "Quintes, Cedric"
1 - 2 von 2
Treffer pro Seite
Sortieroptionen
- ZeitschriftenartikelOMG I’m Laughing so Hard – Alienation in Digital Communication and Potential Countermeasures(i-com: Vol. 18, No. 3, 2019) Quintes, Cedric; Ullrich, DanielNowadays communication is largely dominated by digital text-based channels which naturally only transfer a small part of the information that is present in face-to-face conversations. In particular, information about the communication partner’s emotional state, which is naturally expressed through facial expressions, body language and other non-verbal indicators, can hardly be transferred. Approaches such as emojis address this issue by allowing the sender to show how he (for reasons of readability, the pronoun “he” addresses all genders equally) feels by selecting an appropriate (smiley) face. However, the crucial difference is that this smiley must be deliberately chosen and does not necessarily represent an authentic expression of the sender’s emotional state. The present paper discusses typical challenges and misunderstandings of communication in the digital era by the example of chat communication. It reflects its ramifications on the perceived authenticity of the transferred emotions and discusses possible (technology-based) approaches towards a more direct, authentic way of communication.
- WorkshopbeitragRobotervertrauen: Eine Exploration vertrauensförderlicher Attribute der Robotergestaltung mittels Clusteranalyse(Mensch und Computer 2019 - Workshopband, 2019) Ullrich, Daniel; Diefenbach, Sarah; Christoforakos, Lara; Surmava, Tinatini; Quintes, CedricMenschenähnlichkeit gilt in der Gestaltung von Robotern und anderen interaktiven Technologien als ein beliebtes Mittel um Vertrauen zu stärken. Wenngleich auch empirische Studien einen positiven Zusammenhang zwischen anthropomorpher Gestaltung und Vertrauen nahelegen, ist unklar, ob es tatsächlich die Menschenähnlichkeit per se oder weitere, häufig mit Menschenähnlichkeit gemeinsam auftretende Attribute sind, die das Vertrauen seitens der Nutzer fördern. Anhand einer Clusteranalyse von rund 100 Robotern entlang zweier Komponenten von Vertrauen (Kompetenz, Wohlwollen) haben wir vertrauensbildende Attribute der Robotergestaltung näher beforscht. Weiterführende Forschungsfragen und Designimplikationen werden diskutiert.