Auflistung nach Autor:in "Richter, Andreas"
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- KonferenzbeitragBewertung von Naturgefahren mit Hilfe von Virtual Reality(DeLFI 2018 - Die 16. E-Learning Fachtagung Informatik, 2018) Richter, Andreas; Weise, MatthiasDie Analyse und Bewertung von Naturgefahren setzt Fähigkeiten voraus, die im Studium der Geowissenschaften meist nur durch praktische Lerneinheiten im Feld erworben werden können. Dies stellt die Lernenden und Lehrenden vor allem vor finanzielle Herausforderungen und ist mit hohem Aufwand verbunden. Virtual Reality (VR) hat das Potenzial durch die Möglichkeit der immersiven dreidimensionalen Simulation ähnliche Erfahrungen virtuell nachzubilden und kann somit den Hindernissen in der Lehre von Naturgefahren begegnen. In diesem Beitrag werden potenzielle Aufgaben vorgestellt, die im Rahmen eines Lernszenarios zur Vermittlung von grundlegender Fähigkeiten für die Analyse und die Bewertung von Naturgefahren genutzt werden können. Eine Auswahl dieser Aufgabenstellungen wurde in einer VR-Lernanwendung umgesetzt, die auf dreidimensionalen Modellen der Region nahe des Vulkans Chaitén basiert. Diese wurden aus Bildern einer Drohnenbefliegung und frei zugänglichen Geodaten generiert.
- KonferenzbeitragEnvironmental ‘live‘-monitoring utilizing geoKnowledge Design principles(EnviroInfo Dessau 2012, Part 1: Core Application Areas, 2012) Mittlboeck, Manfred; Vockner, Bernhard; Richter, Andreas; Heistracher, ThomasWithin the scope of this paper, we present a new and enhanced strategy in organizing ‘live’ GIS enabled monitoring of environmental parameters based on ‘geoKnowledge Design patterns. This approach is able to enhance the broad and sustainable availability of environmental sensing information for an increasing spatially enabled society. The proposed concept is based on and combines the principles of GeoDesign, Open Knowledge and Open Government Data to leverage the potential of environmental resources collected and monitored by public and private organizations around the world. It aims to realize the full potential formalized processes, tools and components utilizing distributed spatial information infrastructures. This is especially important for opening vast amounts of environmental monitoring ‘live’ data and derived information to different domains and user groups in a structured and harmonized manner. The approach is based on generic building blocks that can be (re)used, (re)combined, (re)scaled and cognitively (re)assembled in an iterative manner, sharing formalized information and knowledge pieces. To validate this strategy in the context of environmental monitoring with regard to a transparent integration into geographic information systems, the ‘SenSer Toolbox Family’ as a set of service components for environmental ‘live’ monitoring has been developed showing the strengths, benefits and challenges of this new formalization principles for the sustainable availability and utilization of environmental information.
- Konferenzbeitrag(Spacecraft Bus Controller) + (Automotive ECU)] / 2 = UltimateController(Software Engineering 2010 – Workshopband (inkl. Doktorandensymposium), 2010) Montenegro, Sergio; Dannemann, Frank; Dittrich, Lutz; Vogel, Benjamin; Noyer, Ulf; Gacnik, Jan; Hannibal, Marco; Richter, Andreas; Köster, FrankIn many cases, similar challenging problems arise in different domains and are often solved with an only limited focus. Synergy effects between different research fields can lead to an enormous technical improvement. This is illustrated by combining experiences and competencies of the institute of Space Systems and the institute of Transportation Systems of the German Aerospace Center (DLR). Their cooperation/collaboration aims at more reliable and highly available platforms for embedded (software/hardware) systems. Both institutes have developed software frameworks to be used in embedded systems of their field of work. In this paper we present an approach of integrating an embedded real time OS to be used in satellites into the DOMINION implementation-platform, which is used for the specification of embedded in-vehicle software. Finally a safety critical application with hard real time requirements will be chosen as a use-case to demonstrate the combination of aerospace and automotive technologies.
- KonferenzbeitragSystematische und effiziente Erhebung hochgenauer Straßengeodaten für Geoinformationssysteme und Fahrsimulationen(Informatik 2016, 2016) Richter, Andreas; Scholz, Michael