Auflistung nach Autor:in "Ritter, Helge"
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- ZeitschriftenartikelApproaching Manual Intelligence(KI - Künstliche Intelligenz: Vol. 24, No. 4, 2010) Maycock, Jonathan; Dornbusch, Daniel; Elbrechter, Christof; Haschke, Robert; Schack, Thomas; Ritter, HelgeGrasping and manual interaction for robots so far has largely been approached with an emphasis on physics and control aspects. Given the richness of human manual interaction, we argue for the consideration of the wider field of “manual intelligence” as a perspective for manual action research that brings the cognitive nature of human manual skills to the foreground. We briefly sketch part of a research agenda along these lines, argue for the creation of a manual interaction database as an important cornerstone of such an agenda, and describe the manual interaction lab recently set up at CITEC to realize this goal and to connect the efforts of robotics and cognitive science researchers towards making progress for a more integrated understanding of manual intelligence.
- KonferenzbeitragArchitekturen situierter Kommunikatoren: Von Perzeption über Kognition zum Lernen(INFORMATIK 2003 – Innovative Informatikanwendungen, Band 2, Beiträge der 33. Jahrestagung der Gesellschaft für Informatik e.V. (GI), 2003) Fink, Gernot A.; Fritsch, Jannik; Leßmann, Nadine; Ritter, Helge; Sagerer, Gerhard; Steil, Jochen J.; Wachsmuth, IpkeCharakteristisches Merkmal intelligenter Systeme ist das Ineinandergreifen zahlreicher Teilfunktionen. Während in der Vergangenheit in erster Linie die Realisierung eines geeigneten Umfangs von tragfähigen Teilfunktionalitäten angestrebt wurde, verschieben die Fortschritte auf diesem Feld die Herausforderung mehr und mehr zur Frage einer übergreifenden Architektur, die eine große Anzahl von Teilfunktionen integrieren und zu einem "intelligenten" Zusammenwirken bringen kann. Die Entwicklung integrierter Architekturkonzepte ist eines der wesentlichen Ziele des Bielefelder SFB 360. Dabei entstanden drei auf jeweils einen zentralen Aspekt fokussierte Teildemonstratoren, die wir in diesem Beitrag vorstellen werden. Diese Teilsysteme mit den Schwerpunkten Perzeption, Kognition bzw. Lernen sind wechselseitig koppelbar und arbeiten auf einer realitätsnahen Komplexitätsebene. Die entwickelten Konzepte können somit einen wesentlichen Beitrag zur Erforschung der Architektur künstlicher kognitiver Systeme leisten.
- ZeitschriftenartikelBegreifbare sich bewegende Objekte in Tisch-basierten Interaktionsszenarien(i-com: Vol. 11, No. 2, 2012) Riedenklau, Eckard; Hermann, Thomas; Ritter, HelgeBegreifbare Interaktion ist ein sich etablierendes Forschungsfeld der Mensch-Maschine-Interaktion. Ein längst noch nicht vollständig untersuchter Zweig dieses Feldes stellen sich selbst bewegende Objekte dar, die völlig neue, bisher nicht erschöpfend untersuchte Interaktionsmöglichkeiten bieten. Vorgestellt werden unter anderem Mechanismen zum Speichern und automatischen Laden von Anordnungen der begreifbaren Objekte, zwei verschiedene Konzepte zur Kommunikation, sowie ein Datenanalysesystem für Blinde und weitere Ansätze für den Einsatz multi-modaler Interaktionstechniken.
- ZeitschriftenartikelCognitive Interaction Technology(KI - Künstliche Intelligenz: Vol. 24, No. 4, 2010) Ritter, HelgeThe coming decade will bring raw processing power and storage capacities of everyday computers to the same level as small brains. Considering this, current interaction technology seems archaic as it still forces humans to follow highly stereotyped, narrow and often error-prone procedures in order to make computers, robots, or other machinery obey them. The vision behind the Excellence Cluster Cognitive Interaction Technology (CITEC) is to develop ways of interacting with technical systems that are as natural and smooth as communication between humans.
- ZeitschriftenartikelThe Optimization Route to Robotics—and Alternatives(KI - Künstliche Intelligenz: Vol. 29, No. 4, 2015) Toussaint, Marc; Ritter, Helge; Brock, OliverFormulating problems rigorously in terms of optimization principles has become a dominating approach in the fields of machine learning and computer vision. However, the systems described in these fields are in some respects different to integrated, modular, and embodied systems, such as the ones we aim to build in robotics. While representing systems via optimality principles is a powerful approach, relying on it as the sole approach to robotics raises substantial challenges. In this article, we take this as a starting point to discuss which ways of representing problems should be best-suited for robotics. We argue that an adequate choice of system representation—e.g. via optimization principles—must allow us to reflect the structure of the problem domain. We discuss system design principles, such as modularity, redundancy, stability, and dynamic processes, and the degree to which they are compatible with the optimization stance or instead point to alternative paradigms in robotics research. This discussion, we hope, will bring attention to this important and often ignored system-level issue in the context of robotics research.