Auflistung nach Autor:in "Schlauderer, Sebastian"
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- ZeitschriftenartikelBoSDL: An Approach to Describe the Business Logic of Software Services in Domain-Specific Terms(Business & Information Systems Engineering: Vol. 60, No. 5, 2018) Schlauderer, Sebastian; Overhage, SvenModular SaaS platforms that can flexibly be configured with software services, microservices, and the advent of the API economy provide new opportunities to realize even highly customized solutions in the cloud. The success of such endeavors depends on the ability of consumers to discriminate between offered services and choose those best fulfilling the requirements, though. To facilitate the assessment of services against functional requirements, this article proposes the Business-Oriented Service Description Language (BoSDL). It consists of: (1) a meta-model with rules to describe the business logic, that is, the functionality of a software service from a business-oriented perspective; (2) a textual presentation format based on English natural language; (3) a graphical notation based on the UML. Findings from a controlled experiment indicate that, compared to the state of the art, the information provided with the BoSDL enhances the ability of consumers to judge if software services satisfy existing functional requirements.
- ZeitschriftenartikelQualitätsmerkmale, -metriken und -messverfahren für Geschäftsprozessmodelle(Wirtschaftsinformatik: Vol. 54, No. 5, 2012) Overhage, Sven; Birkmeier, Dominik Q.; Schlauderer, SebastianDie Verfügbarkeit qualitativ hochwertiger Geschäftsprozessmodelle gilt als eine zentrale Voraussetzung für ein erfolgreiches Prozessmanagement. In der Praxis zeigen Prozessmodelle dennoch eine Vielzahl von Qualitätsdefiziten, darunter sprachliche, inhaltliche und stilistische Mängel. Darüber hinaus finden sich kaum Ansätze, mit denen die Qualität von Geschäftsprozessmodellen bestimmt werden kann. Im Beitrag wird mit dem 3QM-Framework ein analytischer Ansatz vorgestellt, mit dem sich die Qualität von Geschäftsprozessmodellen systematisch bestimmen lässt. Das 3QM-Framework leistet hierzu drei Beiträge: es stellt Qualitätsmerkmale, -metriken und -messverfahren zur Quantifizierung des Qualitätsniveaus als Elemente eines theoretisch begründeten Qualitätsmodells bereit. Die Anwendbarkeit des 3QM-Frameworks wurde im Rahmen von Fallstudien empirisch überprüft. Die Ergebnisse einer Expertenbefragung bestätigen darüber hinaus seine praktische Relevanz.AbstractThe availability of high-quality business process models is a central prerequisite for a successful process management. Nevertheless, in practice process models exhibit a large number of quality deficits, among them grammatical, content-related, and stylistic defects. In addition, there exist only very few approaches to determine the quality of business process models. In this paper, we present the 3QM-Framework, an analytical approach to systematically determine the quality of business process models. The 3QM-Framework makes three contributions: it provides quality marks, metrics, and measurement procedures to quantify the quality level as elements of a theoretically justified quality model. The applicability of the 3QM-Framework has been empirically evaluated in case studies. The results of a survey that was conducted among experts moreover attest its practical relevance.