Auflistung nach Autor:in "Schmidt, Sebastian"
1 - 7 von 7
Treffer pro Seite
Sortieroptionen
- Konferenzbeitrag3D Printing and Sustainability: A Web Analysis Approach(INFORMATIK 2023 - Designing Futures: Zukünfte gestalten, 2023) Dehghan, Robert; Schmidt, Sebastian; Schwierzy, JulianBesides manifold advantages in production, 3D printing is also often touted as a green technology. However, the quantitative connection between its use and sustainability is unclear so far. In our study, we examined all companies in the DACH region applying a web analytics approach. Using web scraping and deep learning, we assessed the 3D printing and sustainability intensity for each company. Our results suggest that 3D printing companies are significantly more likely to present themselves as sustainable than other companies. However, as our analysis is purely descriptive, correlations and causality still need to be clarified in future research. Our web mining methodology is a promising approach to study economic phenomena with an environmental dimension.
- KonferenzbeitragConquering the Jet Lag Era(Workshop Gemeinschaften in Neuen Medien (GeNeMe) 2021, 2021) Clauss, Alexander; Lenk, Florian; Reeb, Samuel; Rummel, Marlene; Safavi, Ali Akbar; Schmidt, Sebastian; Schmitt, Katharina; Schulze-Stocker, Franziska; Westhuizen, SarahMit der Ausschreibung International Virtual Academic Collaboration (IVAC) verfolgt der Förderträger DAAD die Ziele, die Studienangebote an deutschen Hochschulenund deren ausländischen Kooperationshochschulen zu flexibilisieren und den Studierenden einen erweiterten Zugang zur internationalen Hochschulbildung zuermöglichen. In dem geförderten Projekt Collaborative International, Intercultural & Interdisciplinary Learning (COIIIL) zwischen den Partnerinstitutionen TechnischeUniversität Dresden, Stellenbosch University, Shiraz University und Bucknell University wurden diese Ziele adressiert.
- KonferenzbeitragDesign pattern for conversational agents handling data-driven requests(Workshop Gemeinschaften in Neuen Medien (GeNeMe) 2022, 2022) Volkmann, Nick; Schmidt, SebastianThe aim of this research project is to identify design principles for the development of CAs. In the context of this thesis, the research questions are: “According to which design principles are Conversational Agents developed?” and “How can these design principles be meaningfully categorized and described?”. For the aggregation of the design principles, the first step was a systematic literature search according to Vom Brocke et al. (2009). The systematic literature review was followed by a qualitative literature analysis according to Kuckartz (2018). The result of this work is the identification of 15 meta-requirements that could be categorised by means of three main categories and a further seven subcategories. This was followed by the declaration of seven design principles based on the subcategories and their meta-requirements.
- KonferenzbeitragLessons Learned aus der Iterativen Weiterentwicklung von Kollaborativer Online Lehre(Workshop Gemeinschaften in Neuen Medien (GeNeMe) 2022, 2022) Berger, Victor; Langesee, Lisa-Marie; Altmann, Mattis; Schmidt, SebastianBereits vor der Pandemie stellten räumliche Distanz, fehlende Ausbildung im Bereich der Kollaborationskompetenzen, der Umgang mit digitalen Medien sowie in der interkulturellen Interaktion Hemmschwellen für die virtuelle Zusammenarbeit dar (Händel et al., 2021; Scherer et al., 2021). Potenziale für hochschul- und landesübergreifende Lehrangebote und Projekte zur Vernetzung werden weiterhin unzureichend umgesetzt. Existierende Projekte werden zumeist auf Basis von aufwändigen Reisen sowie Videokonferenzen abgehandelt. Der tatsächliche Austausch der Studierenden und der damit einhergehende Wissenstransfer durch Vernetzung rückt in diesen Umsetzungsvarianten in den Hintergrund. Einen alternativen Ansatz stellt die kollaborative Onlinelehre, mit starkem Fokus auf die Entwicklung der nötigen Kompetenzen, Vernetzungsaktivitäten, sowie asynchrone und synchrone Kollaborationstools, dar. In diesem Kontext stellt das Virtual Collaborative Learning (VCL) Framework erprobte Ansätze bereit, welche zur Entwicklung von Lehrangeboten genutzt werden können. Als Laborumgebung zur Weiterentwicklung des Frameworks werden Lehrangebote beforscht, durch iterative Weiterentwicklung neue Erkenntnisse gewonnen sowie bestehende Annahmen überprüft (Schoop et al., 2020). [Aus: Einführenden Beitrag]
- KonferenzbeitragTiming of formative feedback in a virtual learning environment from an E-tutors perspective(Workshop Gemeinschaften in Neuen Medien (GeNeMe) 2022, 2022) Steinke, Hannah; Schmidt, Sebastian; Altmann, MattisOne of the most important learning activities of a student at the university are collaborative activities which have a positive effect on the learning skills of students. In the last decades and especially in the last years due to the COVID-19 pandemic, there has been a huge increase in offers to learn in virtual environments. This increase led to the need for professional pedagogical support within the unique environment, which can be addressed by E-tutors. This learning facilitation role becomes increasingly important. Nevertheless, the number of concrete recommendations when interventions are needed is rare. The aim of this study is to fill the gap in the literature when the E-tutor needs to give feedback to students in higher education. The results are derived from a systematic literature review and a qualitative content analysis. The findings indicate that feedback needs to be given in a close timeframe, at best within the first two hours after a question arises.
- KonferenzbeitragTRUSTEE – Beratung beim Kauf von technischen Produkten(Informatik 2007 – Informatik trifft Logistik – Band 1, 2007) Schmidt, Sebastian; Stoyan, Herbert; Ludwig, BerndSelbstberatung am Rechner beim Kauf eines technischen Produktes ist durch die Informationsvielfalt des Internets möglich, aber auch zeitaufwändig, da die benötigten Informationen auf vielen Webseiten verstreut zu finden sind. Möchte man die Produktwahl insbesondere auf einen bestimmten Anwendungszweck ausrichten, so sind vor allem technischen Bedingungen bzgl. der Produkte zu ermitteln. Der Beratungsvorgang lässt sich durch gezielte Informationsextraktion aus dem Internet beschleunigen. Am Beispiel von Digitalkameras zeigen wir die notwendigen Schritte auf: Extraktion von Eigenschaften der Kameras, von Produktinstanzen und -meinungen sowie Diagnose von technischen Eigenschaften bzgl. eines Anwendungszweckes. Allen Verfahren gemeinsam ist eine möglichst flache explizite Wissensrepräsentation, um Wartungsprobleme von Wissensbasen zu umgehen.
- KonferenzbeitragWeb-based extraction of technical features of products(Informatk 2005. Informatik Live! Band 1, 2005) Schmidt, Sebastian; Stoyan, HerbertWe present a novel symbolic approach to extract domain-specific technical features of products from large German corpora. Our prototypical implementation extracts terms like "Auflösung" (resolution), "Speicherplatz" (storage capacity), etc. The proposed methods depend on manually added lists of technical measures of the target domain (in our case measures like "Megapixel" or "MB").We applied the extraction in the domain of digital cameras on the internet using Google.